Binnenkort is het zover en krijg ik mijn keizersnede. De vorige keer toen ik een keizersnede had gehad hadden we meteen mijn ouders en schoonouders gebeld want we waren toen uiteraard super trots. Mijn ouders kwamen meteen en mijn schoonouders reageerde raar. Ze zeiden eerst dat ze niet konden komen want ze waren op de kids van mijn schoonzus aan het oppassen en ineens stonden ze 30 min later bij ons in het ziekenhuis inclusief kids. Die kids zijn altijd super wild dn dus ookin het ziekenhuis. Ze gingen met van die heliumballonnen op het bed slaan en wilden op bed klimmen. Ik had dus net die keizersnede gehad en was super bang dat ze aan mijn buik zouden komen en was een beetje verdrietig aangezien het niet zo goed ging met ons zoontje (longproblemen). Ondertussen begon mijn schoonmoeder te zeuren dat mijn nichtje de baby zooooo geaag wilde zien en waarom dat niet kon blabla. Ik wil het dit keer dus anders doen. Ik ga eerst mijn ouders bellen en die nemen dan ook ons zoontje mee. Als die weg zijn wil ik eigenlijk pas mijn schoonouders bellen. Maar ik weet nu al dat die kids van mijn schoonzus die dag daar zijn dus heb ml instructies gegeven dat hij moet zeggen dat de kids niet welkom zijn ( met als reden dat dat te druk is). Maar hoe zeg je dat op een manier die niet kwetsend is? De dag erna mogen ze best komen maarik heb daar op de eerste dag gewoon geen trek in. Of zouden we het het beste vooraf al kunnen aangeven? En hoe? Ps: mijn zus heeft ook kids maar die neemt ze bewust niet meteen mee aangezien zij begrijpt dat ik daar niet op zit te wachten (zonder dat ik dat uberhaupt hoefde te zeggen). Dus het is niet zo dat andere kids wel welkom zijn maar die van mijn schoonzus niet.
Ik zou gewoon heel duidelijk zijn dat de kids nog niet meteen mogen komen omdat je dat de vorige keer te druk vond. Ik vind er niks kwetsends aan hoor.
Ik zou het van te voren al aangeven. Althans, je man moet dat doen, want als kouwe kant kunt je toch minder zeggen helaas. Bij mijn oudste zoon stonden er ook binnen een paar uur veel teveel mensen aan mijn bed. Zelfs de buren! Dat ging bij mijn jongste mooi niet gebeuren. Natuurlijk is het lief al die belangstelling. Maar als je net bevallen bent heb je niet zoveel behoefte aan drukte En dat mag je best aangeven. Als zij daar raar om gaan doen, ligt het bij hen, niet bij jou.
Zou het inderdaad nu al aangeven bij je schoonouders en ook als reden dat het de vorige keer echt te druk was. Hebben ze maar te accepteren.
Ik zou het ook voorzichtig aankaarten, maar snap dat het lastig is te moeten doen, omdat je mag verwachten dat mensen dat zelf zouden moeten snappen. Misschien kun je voorstellen dat ze anders 's avonds pas op visite komen als de kinderen weer naar huis zijn, omdat je het nu even klein wilt houden (met alleen de opa's en oma's), ook omdat je nu even wat ruimte wilt hebben om je zoontje aan het kindje te laten wennen. Overigens kwamen mijn ouders, zus en haar kinderen ook op visite na mijn keizersnede (en dat was voor mij prima, want haar kinderen zijn al wat ouder en ik was blij dat ze er waren), maar toen kwam de verpleging zelf even zeggen dat het niet te lang mocht omdat het anders te druk voor mij zou zijn.
Misschien van tevoren aangeven dat kinderen in het algemeen niet welkom zijn tijdens de kraamperiode vanwege drukte? Op je eigen zoontje na natuurlijk. Als je ze het idee geeft van, het gaat niet specifiek om jullie kinderen maar om kinderen in het algemeen, dat het dan wat minder kwetsend overkomt?
Ik zou dit zeker van te voren al bespreekbaar maken. Dan hoef jij je daar ook geen zorgen meer om te maken. Als jullie aangeven dat jullie het vorige keer als een belasting hebben ervaren dan zullen zij daar toch begrip voor moeten hebben? Zo gaat het ook niet om de aanwezigheid van die kinderen, maar om hoe jullie je voelen en het ervaren.
Ik zou dat van te voren even aangeven. Ze hebben dat gewoon te respecteren vind ik. Ik zou er namelijk ook niet echt happy van worden als er een paar drukke kinderen om me heen gaan staan nadat ik net bevallen ben.
Ik zou gewoon zeggen dat de kinderen welkom zijn als jullie weer thuis zijn, dat het in het zkh te druk is. Dat is je goed recht! En qua bezoek ook doen wat goed voelt; ik kan me voorstellen dat je eerst je zoontje op bezoek wil hebben! Hier moest ik na de bevalling nog 2 dagen in het zkh blijven, maar pas bezoek gehad thuis. In het zkh heeft mijn oudste wel haar zusje ontmoet, maar opa's en oma's etc vond ik zelf te hectisch.