Hallo Allemaal Het lekkere weer komt er weer aan, en 2 jaar terug hebben wij een woning gekocht, alleen de achtertuin is niet echt onze smaak dus die moet aangepakt worden Alleen jullie raden het al ik ben inspiratieloos We hebben nu van die kleine klinkers in de tuin liggen echt een gedoe met al dat onkruid dat moet dus zowieso aangepakt worden. dat worden waarschijnlijk grotere tegels achter thuis Wij hebben beide niet echt groene vingers dus heel veel planten etc hoeven er niet in, daar koop ik wel leuke bloembakken voor en dan erin of mooi aan de schutting onze tuin is 13 a 15 meter diep . en is 9 meter breed We willen graag een onderhoudsvriendelijke tuin, dus dat we niet 2 dagen bezig zijn met onkruid weghalen ( we hebben een hond dus elke keer insproeien wil niet want dan kan de hond niet achter thuis ) Ik durf niet echt een foto te plaatsen ivm herkenning, maar als iemand een foto van de tuin wil zien kan ik die vast wel prive sturen als dat mogelijk is daar ben ik ook niet zo handig in namelijk Heeft iemand leuke tips, voorbeelden o.i.d. ? Alvast bedankt!
Wij hebben van die grote grindtegels omgekeerd in de tuin liggen. Dus grindmotief naar beneden en gladde kant naar boven. Staat vrij rustig en verder zijn wij ook nog bezig met achtertuin.
We willen in elk geval grote tegels achter thuis 40*40 of 60*60 Kunstgras hebben we over nagedacht maar vinden we voor nu niet echt iets, misschien voor later als we kinderen hebben en daar dan speeltoestellen op kunnen zetten, maar voor zo zouden we niet weten wat we ermee `moeten` Pff het is ook zo lastig allemaal
Ja ik snap dat je geen inspiratie hebt. Als je geen gras, geen tuin en geen onkruid wilt dan moet je wel kiezen voor 9x15m beton Ik zou de tuin nu wel direct goed doen, ook voor als je later wel kinderen hebt. Als je nu alvast een stuk gras doet dan kun je daar later een speeltoestel/zandbak/trampoline/badje neerzetten (en nu lekker 2 zonnestoelen neerzetten!)
Mammie van 2 : bedankt voor de foto! Dat soort tegels hebben wij er nu ook in en liggen er niet handig in, onkruid er tussen weg halen duurt ons 2 dagen, en spuiten kunnen we niet ivm de hond Lentes : Jaa daar heb je een punt, nu vl nog over zien te halen.Stoelen daar zetten word hem niet we hebben nog een mooie overkapping daar staat een mooie lounge-dinningset de overkapping is de eerste 3 meter va de tuin vanuit de woonkamer zeg maar zit ook wel te denken om dat gedeelte klein beejte op te hogen zodat je het wat gescheiden lijkt zeg maar het zit gedeelte van de tuin Pff wel erg lastig allemaal hoor.. Wij willen best tegels in de tuin, maar dan grotere tegels wat makkelijker is ivm de onkruid, ik weet dat we nooit 100% vna de onkruid afkomen,maar gemakkelijk schoonmaken is wel een pre niet zoals nu 2 dagen kwijt om het netjes te krijgen Zit zelf ook wel te denken aan grote tegels en dan her en der van die mooie grote bloembakken waar je dan een leuk gedeelte van kan maken
Hier ook een tuin van 14 meter diep, ongeveer 7-8 meter breed. Er staat een schuur in, haalt dus iets van de oppervlakte af. De vorige bewoners hadden allemaal bakken gemaakt met groen erin. Ik heb totaal geen groene vingers dus al dat groen is eruit gegaan en het is betegeld. Tegels van 40x40 liggen er in de hele tuin. Op een gedeelte liggen rubber tegels, want daar staat een glijbaan. Verder is er nog een ophoging en daar staan potten met groen. Onkruid weghalen gaat best vlot, vooral als je zo'n 'krabber' ervoor hebt. Vorig jaar wel caustic soda door de hele tuin gegooid, wat veel scheelt in onkruid. Dit jaar trouwens niet gedaan, omdat het niet nodig was. Verder de tuin gewoon aangekleed met tuinposters, ligbedden, wat bakken en potten met groen erin. Gras is echt geen must met kinderen vind ik. Als ze klein zijn dan kan je zo nog in de box of op een dik kleed in de tuin leggen. En zodra ze gaan kruipen gaan ze toch van het gras af.... Dus daar zou ik je tuininrichting nu niet van af laten hangen
Ik vind gras toch wel erg prettig, zo hebben we een kruiptunnel, ligt het speelkleed in het gras, zwembadje zet ik er altijd op en mijn nichtjes zijn altijd druk aan het gymmen en neefjes aan het voetballen. Dan is gras wat zachter en toch fijner voor de knietjes (waarbij dus een oude broek gedragen word ivm groene knietjes) Grasmaaien is ook lekker snel klaar als je een rand maakt met stenen (dan hoef je de kantjes niet extra nog te doen) Bij het inrichten heb ik zelf wat aan de logische inrichting gedacht en zichtlijnen - Droogmolen op een plaats zodat we hem niet zien vanuit de woonkamer. - Uitzicht vanuit de woonkamer op een mooie plantenbak achterin de tuin - Pad is de kortste routen van achterdeur naar schuttingdeur (mensen nemen nou eenmaal altijd de kortste route en anders loop je al snel door het gras met je boodschappen) - Een zitje in de ochtendzon voor de weekendontbijtjes en/of in de avondzon voor de bbq (met daarbij een vuurkorf/houtkachel oid)
Salsera : bedankt voor je reactie ! heb je toevallig een foto van je tuin mag ook prive hoor Lentes : we hebben tuin op het zuiden ? we hebben er in elk geval de hele dag zon en we zitten altijd onder de overkapping en als we daar niet zitten verplaatsen we het voor de overkapping . We hebben een ronde zwembad van 366 die elke zomer weer in de tuin komt te staan links achter in de hoek bijna tegen de schuttingen aan zodat je er nog wel om heen kan lopen Droogmolen uit het zicht word hem helaas niet gezien wij vanuit de woonkamer de hele tuin overzien, dan zou die voor de garage moeten maar dan kna die niet meer open via onze achtertuin kunnen we namelijk bij de garage komen Lastig hoor vooral omdat ik niet zo`n creatieve brein heb
Je hebt (neem ik aan, gezien je onderschrift) een kinderwens dus daar zou ik je tuin wel op inrichten. Dus toch een stuk (kunst-)gras er in. Echt waar, toen we dit huis kochten was ik zo blij dat we geen gras meer hadden. Maar nu we kinderen hebben, heb ik er spijt van. Inmiddels hebben we in een deel van ons tuintje rubber tegels liggen, dat is ook prima. Maar bij de oudste hebben we eerst steeds met kleden zitten rommelen. Toen hij ging kruipen, kroop hij er steeds van af. Toen hij ging lopen, wilde hij nog steeds een kleed voor als hij zittend wilde spelen, maar vervolgens struikelde hij er weer over als hij ging lopen. Of het lag in de weg voor de loopfiets. Echt irritant. Maar zonder kleed zo op de tegels is ook niks. Zwembadje op tegels is ook niet echt fijn. Dus daar hebben we ook altijd een kleed onder liggen. En dat wordt natuurlijk weer nat. Echt waar: neem gras. *denkt terug aan vorig jaar toen ik in de zomervakantie een keer het gazon van ouders moest maaien...* neem KUNSTgras! Wij hebben maar een heel klein tuintje, volledig bestraat. Toen we hier kwamen wonen, vond ik het net de luchtplaats van een gevangenis om je een beetje een idee te geven. We hebben nu een paar grote bloembakken staan. Dat vult lekker en staat minder rommelig dan een hoop kleine bakken. (Dat hadden we nl. eerst.) In die bakken hebben we vaste planten die in verschillende seizoenen echt ander eruit zien, maar 's winters wel groen blijven. (o.a. hortensia, skimmia en pieris) Tegen de schutting hebben we hier en daar wat stenen uit de grond gehaald waar we dan een klimplant in hebben staan. (druif - clematis - klimop) Zo heb je (in ieder geval 's zomers) toch een hoop groen in de tuin, zonder dat het veel ruimte en onderhoud kost. Nou ja, de druif is wel wat meer onderhoud maar dat vind ik nog wel leuk. Er zijn ook wel klimplanten die minder onderhoud vragen en ook 's winters groen blijven. Aan de schutting en het speelhuis van de kinderen hangen kleinere balkonbakken waar ik echte zomerbloeiers in doe. Die zijn dus 's winters leeg. Dan vind ik de tuin wel kaal. Ik wil eigenlijk nog steeds een keer een mooie tuinposter om ook 's winters wat meer sfeer in de tuin te brengen. Maar ik heb nog steeds geen foto gemaakt die ik er goed gen oeg voor vindt. Verder heb ik een paar gezellige vogelhuisjes hangen (die blijven trouwens onbewoond in een tuin zonder bomen). En inmiddels ook een snoer met lampionnetjes op zonne-energie (Ikea) Ik moet zeggen dat dat ook wel veel sfeer brengt. Ik had voorheen een paar grote olielampen staan. Maar die ga je toch niet elke avond aan doen, terwijl die zonne-energie dingen automatisch aangaan. Wij hebben trouwens inmiddels in dat tuintje ook een speelhuisje, zandbak, piratenstuur en periscoop etc. Maar daar ben je nog niet naar op zoek, denk ik. Wat betreft onkruid tussen de tegels: neem twee konijnen, laat ze elke dag rondlopen en je hebt echt geen sprietje gras meer tussen je tegels hoor.
Lorreke: Ik wil je wel privé een foto sturen, maar ik heb geen idee hoe ik een bijlage bij een privébericht kan doen. Dus als iemand dat toevallig weet??
Ja klopt we hebben idd een kinderwens Dus een stuk met kunstgras is idd wel een optie. en over die rubberen tegels heb ik ook al na zitten te denken. We hebben hier een klimop plant tegen de schutting gehad maar dat was een drama dus die was er heel snel uit. Maar idd mooie grote bakken met bloemen erin en mooie hangplanten dat vinden we wel erg mooi En dat van die lampionnetjes voor onder de veranda op zonne energie is ook een hele goede! die gaan er zeker komen! we hebben nu 2 lelijke lantaarns in de tuin die echt in de weg staan op onlogische plek dus die gaan er zowieso uit en dna lampioneetjes voor onder de veranda is wel erg mooi
Vandaag nog even weer met vl erover gehad ; we nemen in elk geval grote tegels 40*40 of 60*60 zeg maar en dan in een lichtere kleur, we hebben een betonscutting en onderkant is antraciet als we dan ook antraciet stenen nemen dan word het wel erg donker dus we gaan voor de lichtere kleur richting rood/bruin/zandkleur denk ik in elk geval alweer een stapje vooruit denk dat we de hele tuin dan maar zo gaan doen en her en der bakken gaan neerzetten en verder nog geen idee