Lieve dames, ik heb jullie hulp nodig. Voor de bruiloft van mijn schoonzus heb ik een prachtige jurk gevonden. Besteld in de kleinste maat, en jawel, toch nog te groot. Sh*t! Maar alleen het bovenstuk is te groot. Deze wil ik graag innemen, maar omdat de jurk best duur was wil ik het goed doen. Er is geen ruimte voor fouten ! De jurk is niet gevoerd en heeft geen mouwen. Is er een goede website waar het innemen van een jurk goed wordt uitgelegd? Of zal ik naar een kledingmaker gaan en het daar laten doen? (Ik heb geen goede ervaringen met kledingmakers) Wie kan mij helpen?
Heb je zelf een naaimachine? Of kan iemand je helpen hiermee? Trek je jurk binnenstebuiten aan, speld de stof af daar waar het te ruim is. Houd rekening met bewegings- en ademruimte Evt kan je het afgespeldde deel eerst nog eens met rijgdraad en grove steken vastzetten. Pas de jurk daarna nog eens. (niet binnenstebuiten nu) Zit de jurk naar je zin? Dan de jurk weer binnenstebuiten keren en langs de rijgdraden stikken. Evt het teveel aan stof voorzichtig wegknippen.
Dankjewel, Hopmarjanneke Het bovenstuk van de jurk is volgens mij opgebouwd uit 4 delen. Langs de zijkanten zit een naad en ook aan de voorkant (tussen de borsten) zit een naad, aan de achterkant zit een rits. Als ik de jurk naar voren trek dan zit de rug en de zijkanten goed. Het gaat dus vooral om de voorkant. De ruimte bij de buik en borsten is te groot. Zou ik zoiets dan van de zijkant innemen of van de voorkant? Of van alle kanten een beetje? Edit: de jurk heeft een redelijk diepe V hals, die samenkomt in een naad. Als ik van voren inneem, dan wordt de V hals hoger, of niet? .. dat wil ik eigenlijk niet, hm.
Ik zou zelf niet gaan proberen als je niet heel handig bent met het innemen van kleding. Zou zonde zijn als je de jurk verpest. Zou naar een goede kleermaker gaan, zelf nooit slechte ervaringen gehad.
Ik zou echt gaan voor iemand die dit vaker heeft gedaan. Wij hebben in het dorp zo'n winkel waar je met zoiets naar toe kan, maar die is helaas niet goedkoop.
Ik heb nog even gekeken, maar ik denk dat ik het een kleedmaker laat doen. Ik ben te onzeker om het zelf te doen. Mijn ervaring met kleermakers is niet zo heel goed. Ik heb 2x eerder iets moeten laten vermaken. Beide keren zag je duidelijk dat de kleding was ingenomen en ingekort. Ik ben bang dat dit deze keer ook zo zal zijn Sjonge, waarom maken ze kleding niet gewoon in 100 verschillende maten ipv 34 t/m 42. Zoveel mensen die daarbuiten vallen..
Dat deden ze vroeger. En dan kon je dus elk seizoen twee jurken kopen die je volledig naar de klote moest dragen. Want manuren zijn duur. Wij zijn confectie gewend en willen dus goedkoper spul. Dat soms niet past. Wat je jurk betreft: je zult waarschijnlijk zowel voor als achterpand wat moeten innemen, anders klopt straks de plaatsing van je zijnaden en armsgaten niet meer. Vaak hebben jurken ook naden rond de buste, die komen mogelijk op de verkeerde plaats als je te veel inneemt. Die armsgaten zijn het lastigst. Wil je dat niemand ziet dat je jurk vermaakt is, dan ben je effe wat centen kwijt. En je moet dan op zoek naar een kleermaker (die dus ook iets afweet van patronen, maten en pasvormen), niet naar een naaister.