Ik weet dat je naarmate de zwangerschap vordert je best wat vocht kan vasthouden... Maar vandaag viel me iets geks op.. Heb al een tijdje last van m'n rechter voet/enkel die aan 't eind van de dag wat met vocht gedikt is... Meestal is dat de volgende ochtend redelijk weg getrokken. Vandaag viel me op dat m'n enkel/voet nog steeds wat dikker is en dat m'n hand/pols aan die kant ook iets verdikt voelt. M'n pols voelt ook alsof ik er verkeerd op geslapen hebt en ik krijg m'n ring niet meer af... Links heb ik die klachten niet.. Is dit normaal?
Ja, dat komt vaker voor. Het gewicht van je baarmoeder met baby drukt je onderste holle ader een klein beetje dicht. Deze grote lichaamsader voert al het bloed vanaf je onderlijf terug naar je hart om opnieuw rondgepompt te worden. Als de afvoer van bloed moeizamer gaat blijft er meer vocht achter in de weefsels. Heel simplistisch gezegd loopt dat afvoersysteem van aders een soort "rondje" door je lijf: eerst komen de vertakkingen van je linker ledematen erbij (dan is er nog niks aan de hand) dan ligt je baarmoeder in de weg (die de boel een beetje dichtdrukt) en daarna komen de vertakkingen van je rechter ledematen erbij en dat gaat dus wat moeizamer. Daarom kan je rechts meer vocht vasthouden dan links. Als het echt extreem wordt wel even melden en naar laten kijken bij je vk of gyn. Een arm of been dat plotseling veel dikker of pijnlijker is kan ook wijzen op trombose. Maar in zn geheel rechts iets meer vocht is wel te verklaren.
@Muisje2016 Duidelijke uitleg! Dank je wel! Zal het morgen wel m'n vk melden, heb toch een afspraak dan.. Heb geen erge pijnen gelukkig, dus zal idd te maken hebben met die ader!