Leren staan, lopen en weer gaan zitten.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rhune, 28 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rhune

Rhune Actief lid

4 jan 2011
    151
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje van bijna 18 maanden trekt zich flink op, loopt aan z'n loopkarretje en aan twee handjes.
    Vreemd genoeg, wanneer hij staat en weer wil gaan zitten (of wil kruipen), durft hij dit niet. Hoe kunnen we hem zo ver krijgen hem het vertrouwen te winnen om zelfstandig weer te willen gaan zitten?

Nu staat hij te zeuren of te huilen tot we hem komen helpen.
    Eens we hem op de grond hebben gezet, speelt hij weer vrolijk verder...

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Volgens mij is jullie zoontje een klein schijtertje zoals ons zoontje :)
    Je kan niet meer doen dan hem helpen, af en toe een beetje gek doen en hem op de luier laten vallen zodat hij merkt dat het echt geen pijn doen. Zachtjes he en op een speelse manier. Dat is misschien meer iets voor de papa. Die zijn wat gekker als mama's. :p
    En een minuutje laten klommelen, doen alsof je niet doorhebt dat hij wil zitten en de andere kant opkijken. Vaak durven ze iets sneller als de mama niet kijkt. Net zoals met eten proeven. Als hij gefrustreerd word natuurlijk helpen.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #3 piccolina, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt: 28 dec 2014
    Als je echt wil leren moet je advies bij fysio vragen. Er speelt zoveel mee en is belaangrijk dat iemand je dat laat zien hoe dat moet en of dat moet.
    Is gratis namelijk.

Leren zitten in algemeen is zo: je bouwt trappetje voor hem. Bijv mand/block,poef/opstapje die is tussen lengte vastgreep en vloer. Indien nodig 2 stappen hoog. Je leert hem handje opzetten.
    Beste gewoon dat hij aan salontafel staat. Dan gooi je steeds favo speelgoed/blokken op grond onder zijn hand en dus zet je handje op opstapje en je buigt zijn knieën.

Traplopen: boven en beneden met knieeen. Let op dat hij link en rechts been gebruikt voor optrekken evenveel

Je kan ook draai met hem leren zodat hij durft greep loslaten. Is ook belaangrijk voor loslopen dat draai: op salontafel blokken en zeg je dat hij moet het op bank zetten en eerst dichtbij en als hij niet kijkt steeds verder schuiven. Dat doe je zoveel links als recht.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kinderen moeten op deze leeftijd zonder hulp los kunnen lopen en kunnen zakken om iets van de grond te kunnen pakken en weer zelf staan. je kindje doet dat allemaal niet. wat hebben ze gezegd bij CB controle? ben je ooit naar kinderfysio gegaan om te laten checken of je kindje nergens last van heeft? ik weet dat alle kinderen eigen tempo hebben. en het heeft allemaal geen haast, maar misschien heeft je kindje ergens pijn? en fysio kan heel veel tips geven om bepaalde bewegingen correct te helpen. en hem te steunen op de juiste manier.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik denk dat de tips die zijn gegeven al veel helpen, maar maak je vooral niet druk hoor. De meeste kindjes lopen op deze leeftijd, maar zo te zien is je zoontje geen type wat gemakkelijk risico's neemt, dus lekker laten oefenen! Ik vind de tip van iets wat er tussenin zit qua hoogte bij hem zetten wel slim! Misschien heb je een activiteiten kubus, blokkendoos of een krukje ofzo, waarmee hij zelf naar beneden kan "klimmen", dan kun je het samen met hem doen (handjes naar beneden zetten) en krijgt hij het misschien door.

Als hij over een poosje los kan staan, scheelt dat ook al een stuk. Vaak is de angst dan ook wel snel weg!

6. Rhune

Rhune Actief lid

4 jan 2011
    151
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat z'n grove motoriek betreft, is hij met alles al aan de late kant geweest.
    Hij rolde ook maar op 9 maanden.
    Wij wonen in België. Hier is het niet zo wat die fysio betreft.
    Het consultatiebureau heeft voor ons een extra controle gepland op 22 januari (omdat hij op 12 maanden niet liep).
    Onze kinderarts zei dat hij nog tijd heeft. Kindjes hebben volgens hem tijd tussen de 12 en de 18 maanden. Daarna gaan ze pas dingen nakijken en eventueel stimuleren.

Wij zelf hebben de indruk dat hij (het lopen dan) wel kan, maar er gewoon geen zin in heeft. Hij is nog heel tevreden op handen en knieën en op z'n poep. Hij duwt z'n loopkar voort op z'n knieën. Sinds dit weekend gaat hij wel uit zichzelf rechtstaan aan z'n loopkar en geeft hij volle gas. Ik hoop dat alles nu een beetje opschiet, al lijkt dat voor mij nog een hele kloof (tussen aan die kar lopen en zelfstandig lopen).

Langs de ene kant ben ik erg fier en blij dat hij nu zelf initiatief neemt.
    Anderzijds ben ik heel ongeduldig... Zucht...

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ok snap hem. Dan denk je kan je tips gebruiken die ik bovenop schreef. Deze oefeningen gaf ons kinderfysio bij 10mnd (dochter liep al langs en achter erg gevorderd vanaf 6.5 maar liet niet los). Ze kon wel zakken etc al gelijk met optrekken. Hier was dus dat ze draai niet maakte en erg sterke voorkeur had aan optrekken met rechte been. We hebben 2wk 3x per dag oefeningen gedaan met draai bank/tafel en verplicht links traplopen en ze liep los met 11mnd. Gelijk vele stappen en erg goed.

Deel Deze Pagina