Vanavond was er op Eén vandaag een item over het stijgende aantal rug- en nekklachten bij (jonge) kinderen, die terug te leiden zijn naar het gebruik van tablets en telefoons. Ik vond het erg interessant. Misschien hebben we hier nog wat aan, bijvoorbeeld de tip om op de houding te letten. Daarom wilde ik dit even delen. Uitzending gemist | EenVandaag, EenVandaag op Nederland 2
Herken het wel omdat de juf het er laatst over had van de oudste. Groep 5 /6 klagen veel kinderen bij werken in het boek of lezen met boek op tafel over nekpijn en ook de uitstallen hoofdpijn. Dit komt omdat deze nekspieren stuk minder gebruikt worden of anders waardoor ze last krijgen. Zal wel generatie face zijn omdat deze groep later pas ipad etc leerde kennen maar nog midden in de groei zitten ( onze generatie na de groei en nieuwe generatie vanaf geboorte onderhand) Mijn kinderen hebben niks met de ipad gelukkig. Ligt al weken op de kast, lege baterij . Soms de ds.
Dit is al even bekend. Was een half jaar geleden al in het nieuws. Ik denk dat het echt een groeiend probleem is dus maar goed verzekeren voor de fysio😉 De ouders doen niet anders tegenwoordig dus misschien wordt het tijd om als ouder zijnde ook eens het goede voorbeeld te geven.
vind het helemaal niet vreemd nieuws eigenlijk. gelukkig is hier de schermtijd waarbij ze er echt dicht op zit in een rare houding zeer beperkt. is ook nergens voor nodig om zoveel tijd met een ipad/telefoon whatever te zitten. ga lekker buiten spelen zeggen wij heel graag
Ik let hier heel erg op. Ik vind het ook echt zorgelijk. Hier hebben we echt veel beweeg momenten..ook verplichte beweeg momenten. Als ze op school zitten minder strikt maar in de vakantie is het sowieso om de dag veel lopen en sport oefeningen doen. Wij kregen vroeger van turnen hele schema's mee om fit te blijven. Nu hebben onze kinderen een laptop dus zitten ze er wel anders mee dan een tablet...maar toch.
Ik denk, dat je nog helemaal niks kunt zeggen over de effecten van tablets en smartphones op die 'nieuwe generatie' omdat die nog duidelijk moeten worden. Misschien begrijp ik je wel totaal verkeerd, maar ik haal uit je reactie, dat je denkt dat de nieuwste generatie, die dus van baby af aan met die dingen in contact komen, géén klachten zullen hebben? Of in elk geval minder dan de kinderen, die nu in groep 5/6 zitten? Ik zit zelf in de IT, dus heb gelukkig nogal wat meegekregen m.b.t. een correcte houding. Vooral bij laptops moet je daar ook goed opletten. Laptops zijn eigenlijk gemaakt voor op schoot, maar dat is dus niet goed voor je lichaam. Beste is aan een bureau. Op goede hoogte. Voeten plat op de rond. Knieën in een hoek van 90 graden. En je bovenbenen en rug trouwens ook (ongeveer). Onderarmen laten rusten op de tafel. Schouders ontspannen. Beeldscherm op ooghoogte (of eigenlijk iets lager). Dat is voor volwassenen al lastig. Laat staan voor kinderen, met meubels, die ontworpen zijn voor volwassenen...
Ik heb het idee dat er op scholen ook te weinig aandacht voor is. Zelf had ik al vrij jong klachten door een verkeerde houding. Dat is al meer dan 20 jaar geleden. Ik heb mijn aandeel mensendieck en fysiotherapie wel gehad. Daarom ben ik er heel alert op. Maar in mijn tijd op de PABO was er nauwelijks aandacht voor. Misschien 1x bij de schrijflessen en een paar keer bij de facultatieve gymmodule. Op onze school is nieuw meubilair aangeschaft waar ik me met hand en tand tegen verzet heb, omdat het ergonomisch totaal onverantwoord is. Het wordt blijkbaar niet belangrijk genoeg gevonden. Jammer dat dit nieuwsbericht in de schoolvakantie uitkomt. Het was een mooo item geweest voor Nieuwsbegrip. Gelijk een aanknopingspunt om het er eens met de leerlingen over te hebben.
Wat ik me dan ook weer afvraag, is in hoeverre verschilt dit met lezen? Want zoals die kinderen onderuitgezakt op hun stoel zitten met hun smartphone, zo kun je ook met een boek zitten.
Ik denk dat de meeste kinderen niet (vrijwillig) zo lang lezen als dat ze met een telefoon / tablet zitten.😏
Hier let ik wel op hun houding als ze op een tablet zitten. Maar ze zitten er niet vaak op. Ze sporten veel, ook in de vakanties, hoef ik weinig voor te doen, ze doen het zelf (turnen). Bij lezen moet je inderdaad ook uitkijken, oudste leest elke dag in ieder geval een half uur, in bed, dan let ik erop dat ze rechtop zit, of ze leest liggend
Mijn dochter leest veel boeken. Ze houdt deze net zi vast als de tablet. Lekker onderuit gezakt. Op school echter moet het boek plat op tafel en krijgt ze ook pijn. Ze leest elke avond voor het slapen zelfs paar hoofdstukken zittend in bed. Dan boek op schoot ( kleermakerzit). De houding van boek plat op tafel is okk niet heel logisch maar de school wil dat zo. Waarom weet ik niet. Thuis nooit klachten. Ze leest kippenvel boeken dus kleine letters en veel tekst
Maar dat onderuitgezakte is juist funest voor de ruggengraat. Bekijk dat filmpje maar eens, daar laten ze dat zien. Over de houding op school: Ik zou die vraag gewoon stellen.
Dat is al best een tijd bekend. Het begint al vanaf de geboorte wanneer sommige ouders hun kind in zo'n newborn zitje/kuipje aan tafel laten zitten en lang in het autostoeltje e.d. Daar gaat het vaak al mis. Baby kan beter liggen i.p.v. de eerste 4 maanden al in zo'n kuipje te zitten. Laat staan inderdaad met i-pads en weinig beweging i.c.m. slechte zithouding. Gewoon lekker zwemmen, peutergymmen, ronddollen...