Hallo dames, Ik wil even wat advies. Mijn zoontje vind het heerlijk om in bad te gaan, maar zodra ik hem eruit haal is het mis. Ik kan hem bijna niet afdrogen. Hij kruipt overal heen. Als ik hem weer bij me pak dan krijst hij alles bij elkaar. Afleiden met een badeendje of iets anders helpt niet. Zodra hij de kans krijgt kruipt hij overal heen. Op het aankleedkussen probeer ik al niet eens meer. Hij worstelt en doet net zo lang tot hij zit en gaat staan. Hij wil niet even liggen. Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat het handig is om te achterhalen waar het probleem zit. Heeft het te maken met het niet uit bad willen of het niet liggend afgedroogd/aangekleed te worden? In geval van het eerste: daar zit niet zoveel op, hij moet er toch een keer uit... misschien aangeven aan je zoontje hoelang hij nog in bad mag blijven (bij. nog 5 minuutjes, dan gaan we eruit), al is je mannetje daar nog wel wat jong voor. In geval van het tweede: dat heeft onze zoon ook al een tijd. Wil gewoon niet meer liggen. Naja, om de strijd niet aan te gaan, droog ik hem daarom zittend/staand af en kleed ik hem ook zo aan. Is wat onhandiger, maar een stuk gezelliger dan het gekrijs en het went!
Ja het hele afdrogen en aankleden gebeuren vind hij gewoon niks. Vanaf dat hij baby is al niet haha. Ik zet hem ook neer of laat hem staan. Maar hij ziet vanalles en wil daar dan naartoe kruipen. En als dat dan niet kan omdat mama hem tegenhoudt dan wordt hij boos.
En als je hem laat staan op het aankleedkussen? Terwijl je hem vasthoudt en afdroogt natuurlijk Of staat ie daar nog niet stabiel genoeg voor? En anders twee minder pedagogisch verantwoorde opties: doe hem een badjasje aan, zet m voor de tv en droog hem dan verder af Of speelgoedjes gebruiken die té interessant zijn: zoals een oude afstandbediening zonder batterijen, een oude mobiele telefoon, een sleutelbos, dingetjes die hij anders niet mag hebben, maar alleen als hij uit bad komt? Kun je daar wat mee? Of proberen gekke bekken te trekken, liedjes te zingen... ik denk nog ff verder...
hij is ongetwijfeld nog te jong om het te begrijpen, maar geen enkel kind vind het leuk dat zomaar iets afgepakt word of ergens mee opgehouden word wat ze leuk en fijn vinden, Wij deden vanaf het begin al zeggen; Naam, nog 5 minuutjes dan halen we jou uit bad en gaan we afdrogen en lekker warm in de pyjama, dan : naam, nog 2 minuutjes, en nog 1 minuutje uit bad, afdrogen, pyjama aan, en dan zeggen we ,Papa/mama haalt jou NU uit bad en lekker afdrogen en warm de pyjama aan, in het begin stribbelde hij erg tegen... ( nu soms nog als hij niet onder de douche vandaag wil of uit bad wil) maar uit eindelijk ging hij het herkennen, wanneer ik zei nog 5 minuten wist hij dat hij nog even lekker flink kon spetteren, bij de 1 minuut wist hij dat het bijna klaar was en ging soms zelfs al klaarstaan dan ik hem uit het bad kon halen, ook zei ik wanneer ik hem ging afdrogen: mama is jou nu aan het afdrogen ( zodat hij het ging herkennen wat ik bedoelde met nog 1 min dan gaan we afdrogen) idem bij de pyjama