Ik heb van de week een leuke vacature gezien op internet als maatschappelijk werker. Nu ben ik dus aan het solliciteren geslagen, maar het valt niet mee 8). Het is zo ongeveer 10 jaar geleden dat ik een soll.broef hebt geschreven en ben ondertussen ook nog eens mijn CV kwijtgeraakt door een crash in de pc :x. Heb die nu ondertussen af, maar die brief. Ik weet gewoon niet hoe ik moet beginnen. Heb uiteraard heel internet ervoor afgestruind, maar het is allemaal zo zakelijk en meer voor in het bedrijfsleven. Ik krijg hulp van mijn man, maarja die is ook zo zakelijk ingesteld en ik wil wel dat de brief wordt zoals ik ben en niet zoals hij is. Maar ja ik wil mezelf natuurlijk ook goed verkopen. De opzet van de brief heb ik al, nu nog de inhoud.... Heeft iemand tips of een site die ik nog niet tegen ben gekomen. Zou heeeeel fijn zijn!! Alvast bedankt!!
Geen sites, maar heb zelf ook onlangs voor een sociaal beroep gesolliciteerd en liep tegen dezelfde problemen. Uiteindelijk maar gewoon zelf een brief in elkaar gezet. Begonnen met de functie waarvoor je solliciteert; waarom die jouw aanstaat. Welke eigenschappen heb je zelf en zouden goed tot zn recht komen voor de functie? Welke dingen kun je goed en wat voor dingen doe je in je huidige functie? (Maw: waar heb je al ervaring mee en zou goed van pas komen in deze functie?) Waarom lijkt jou juist die baan leuk/ die organisatie? Wat zijn jouw wensen (liefst diegene noemen die zij ook vragen in de vacature). Geef aan dat je bereid bent je brief toe te lichten in een persoonlijk gesprek (of vraag of een dagje mee kijken ook tot de mogelijkheden behoort, al kan dit wrs beter in een verdere fase). Kom open, enthousiast, en persoonlijk over. iets wat ze ook zoeken namelijk! Bij mij heeft deze aanpak succes gehad
Zorg dat je echt wat verteld, en niet alleen de regeltjes volgt. Jou brief moet opvallen tussen al die brieven die nagenoeg het zelfde zijn! Succes!
Ja precies anders wordt het dus zo'n standaard verhaal, ik wil wel dat het een brief is die van mij is. Nou ga nog ff mijn hoofd erover breken. Ik heb nog 3 dagen te gaan.... Bedankt in ieder geval druif78 voor je tips. Hopen dat het bij mij ook gaat werken!!!
Ik heb nu de perfectie, althans in mijn ogen , sollicitatiebrief geschreven en die is nog meer geperfectioneerd door mijn man . Nu wilde ik het gaan mailen en dus netjes de mail getypt en ik druk op verzend, vergeet ik de bijlagen erbij te doen!!! Is dat nou niet dom????? Jeetje moet mij weer overkomen. Nu heb ik alsnog hetzelfde mailtje verstuurd maar dan met de bijlagen en er niets over in gezet dat ik al een mail zonder bijlagen heb verstuurd. SLim of niet?? Nou ja kan er nu toch nets meer aan doen, maar toch. Ze krijgen ook nog per post de soll.brief, want mijn man vond dat dat ook beter was, dan was ik al wat bekend Tja op deze manier natuurlijk wel op de onjuiste manier... Pff nou we wachten af of ik niet al op de brief wordt afgewezen. Duim voor me!!
Komt goed Kirsje, als ze jouw perfecte brief lezen willen ze je meteen hebben!! Ik voel het gewoon, vriendinnetje! Maar dan moet je wel op dezelfde dagen gaan werken als ik hahahaha...
Ik hoop dat je op gesprek mag komen. Kan gebeiren toch dat je de bijlage vergeet? als je een goede broef hebt geschreven dan moet dat niet uitmaken hoor!
Heb net ontvangstbevestiging gekregen van mijn soll. brief. Duimen is het nu voor mij. Ik zal zeker op dezelfde dagen gaan werken hoor Mowtom!!!! Ik solliciteer niet voor niks
Zal ik doen, maar voorlopig is het nog niet zover denk ik. Eerst nog maar door de brieven heen komen en uitgenodigd worden voor gesprek.....
hou op schei uit over solliciteren......ben al een half jaar aan het solliciteren en die 1e brief was inderdaad een ramp om weer te bedenken haha
Ik vind gesprekken altijd zo eng. Hoe verkoop je jezelf?? Mijn man kan dat natuurlijk weer vreselijk goed, ik daarentegen ben er een ramp in!! Ik krijg al buikpijn als ik me voorstel dat ik uitgenodigd word voor een gesprek . Nou ja ik ben degene die ander werk wil, dus tja moet er ook wel wat voor doen....
weet je wat ik altijd zo'n rot vraag vindt......waarom moeten we jou nemen?......sla ik altijd dicht als ze dat vragen...voel ik me eigen rood worden hihi
Haha, ja idd. Je weet bij 100% zeker dat die vraag komt ja en ik kan hem voor en na het gesprek perfect beantwoorden, maar op dat moment zelf ben ik aan het hakkelen en stamelen en komt er geen zinnig woord meer uit... Lastig hoor, leuker is om aan die andere kant van de tafel te zitten, maar ja dat is nu helaas niet het geval! . Jij ook succes met solliciteren!! Een half jaar is al wel een lange tijd, is vervelend!! Hopelijk dat je snel een baan vindt, ben je ook van die nare gesprekken af!
ja, krijg de ene afwijzing na de andere...heb me leeftijd natuurlijk ook niet mee, ze hebben liever een jong mieppie maar bedankt in ieder geval
Ja dat zal wel, iemand die niet al te veel geld kost in deze crisisjaren . Ik heb het geluk dat ik niet weg hoef (en ja dan kies ik toch voor het enge van solliciteren....) ik heb gewoon een baan en een vast contract, maar ik zou zo graag minder uren willen werken.
oke, en dat is bij je huidige baas niet mogelijk? ik ben er op een smerige manier uitgewerkt bij mijn vorige werkgever....dus ik MOET
Ik heb nog niet zolang geleden een "verplichte" sollicitatie training moeten volgen. Was wel nuttig, want er is kwa schrijven van brieven wel het een en ander veranderd. Je hoeft geen lange brieven meer te schrijven, met waarom je solliciteerd. Als je CV interessant genoeg is, en je functies die je hebt, en hebt gehad staan daar goed in omschreven, dan moet dat genoeg zijn. Als ze je motivatie willen weten, kunnen ze je dan uitnodigen voor gesprek.. Maar omdat ik het zelf nog best moeilijk vond om een goede brief te schrijven heb ik deze site gebruikt: 123Brief.nl - Sollicitatiebrief schrijven in 3 stappen Hier kan je ook je CV laten maken. Heb ik wel gedaan, kostte met 2 telefoontjes van 1,30euro, maar dat had ik er wel voor over.. Nu heb ik 1 goede sollicitatiebrief liggen en een goede CV, zoals het tegenwoordig gevraagd wordt. Succes!!
ik heb nooit lange sollicitatiebrieven geschreven/getypt haha en zeker in deze tijd niet....je ben met zoveel mensen die op die vacature solliciteren....ze gaan heus niet al die brieven helemaal zitten lezen
Ik heb mijn brieven na laten kijken door mijn man en zijn broer. Die kunnen goed schrijven en hebben nog het een en ander veranderd, voor mijn gevoel de perfecte brief. Kort maar bondig. Mijn CV zag er ook perfect uit, maar ja moet maar kijken of degene waar ik gesolliciteerd heb dat ook vinden. @ Ingrid77: ik hoop ook voor jou dat je snel weer een baan vindt!!! @ MikiJa: op mijn huidige werk komen veel veranderingen aan die mijn werk minder aantrekkelijk maken. Ik zag een vacature voorbij komen die me erg leuk leek vandaar. Mocht dit alles niet doorgaan, dan ga ik voor 8 uur per week mer ouderschapsverlof. Dat betekent dat ik dan nog maar 2 dagen in de week ga werken. Vervelend voor je dat je er op een vervelende manier uitgewerkt bent dor je oude werkgever. Dat is nooit leuk! :x