Zoon van 4 wil graag op vechtsport...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Amarens, Oct 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ja, en nu? Ik vind het een beetje vroeg, eerlijk gezegd. Bovendien wat is nou precies een vechtsport? Valt bijvoorbeeld judo daaronder of moet ik meer aan taekwando of karate denken. Zijn er meer jonge kindjes die zoiets doen?

2. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    judo is een mooie opstart ernaar toe, en valt er vind ik net een beetje tussen. nog niet al te agressief. en zo heeft hij ook een mooie ondergrond om later een echte vechtsport te gaan doen.
    zelf heb ik ook als klein kind gejudo't en daarna kickboksen.
    daarbij zal hij judo vast al heel stoer vinden met zn mooi pak aan :)

zl hier gaat ook binnenkort op judo, zodra hij een beetje aan school is gewend.

3. Eiveo

Eiveo Niet meer actief

Ik zou ook eerst voor judo gaan, veel andere vechtsporten hebben volgens mij ook vaak een hogere leeftijdsgrens van 8 jaar. In elk geval was dat zo ook bij ons op de schermvereniging, omdat ze dan qua ontwikkeling lichamelijk een betere controle over zichzelf hebben en wat verder zijn in het kunnen luisteren en spelinzicht.

4. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Judo is superleuk voor die kleintjes. Groot deel van de les is conditietraining dmv tikkertje en dergelijke. Daarnaast wat grepen, maar helemaal niet agressief. Ze leren juist voorzichtig zijn met elkaar.
    Wij hebben ervoor gekozen omdat het goed is om het gevoel te hebben jezelf te kunnen verdedigen. Dan hoeft het namelijk juist meestal niet.

5. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga eens over judo nadenken, klinkt goed!

Femkes, volgt je zoontje al judolessen? Ik zie dat hij bijna even oud is als mijn zoon :)

6. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens! Mijn zoon zit op judo vanaf 3,5 jaar en vindt het geweldig.
    Het is erg gericht op spelenderwijs lichamelijk bezig zijn en respectvol omgaan met elkaar.

Ze doen een half uur gymen/turnen/spelletjes door d. Zaal en dan ong 20min oefenen met beginselen judo. Ze leren om altijd een hand te geven, loslaten als de ander aangeeft pijn te hebben, nooit aan handen/nek/hoofd te trekken maar aan de kleding enz.

Mijn zoontje heeft best veel zelfvertrouwen gekregen en ook een andere soort discipline. Daar maakt ie een buiging voor de sensei ed, ik vind het fijn dat ie vroeg leert om respect te hebben voor zijn trainer. Komt later goed van pas bij andere sporten.

7. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ja, met het beginnen met school is hij ook begonnen met judo. Ik vind het echt een aanrader. Het is ook een hele strenge, maar respectvolle leraar. Zonder enige mate van stemverheffing of boosheid heeft hij zo 20 4-6 jarigen in het gareel. Echt een voorbeeld van hoe goed kinderen reageren op duidelijke grenzen. Binnen de kaders zijn ze heel vrij, maar ze weten ook heel goed dat ze moeten luisteren. En ze willen dat ook graag omdat de leraar echt een voorbeeld is. Heel erg mooi om te zien.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, ik zou ook eerder voor judo (wat geen vechtsport is, maar een verdedigingssport) kiezen op die leeftijd.
    Mijn dochter heeft een paar taekwondo lessen gehad, maar daar zaten echt een aantal compleet doorgedraaide jongetjes bij. Ze moest veel slaan en trappen en die jongens trapten haar met zo'n kussen en al gewoon omver, vond het echt zielig, ze was ook zo'n beetje de jongste.
    Was zo'n buitenschoolse activiteit, kon je ze voor opgeven, een aantal lessen, was gratis. Toch maar mee gestopt, voor ze echt in elkaar gemept werd, want die leraar had ze ook niet onder controle.
    Al is dit volgens mij geen goed voorbeeld, want ik weet zeker dat het ook anders kan, andere leraar en/of andere kinderen.
    Mijn man heeft als kind jaren aan judo gedaan en die vond dat erg leuk, heeft er ook best wat aan gehad.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Judo zou ik zelf heel goed en leuk vinden als mijn zoontje dat zou willen. Voor hen lijkt het erg stoer maar het is verder niet geweldadig zoals je bij een vechtsport zou denken.

10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier gaat onze oudste als hij klaar is met zwemles op Ninjitsu. Speciaal voor kinderen. Ikzelf heb het niet zo op al die vechtsporten maar vind deze dan het fijnste eruit. Vriend heeft dit een tijd gedaan.

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Dat judo klinkt leuk zeg! Ik had echt een verkeerd beeld van hoe die lessen zouden gaan. Lijkt mij ook wel wat voor mijn zoon, ik ga eens informeren of we eens kunnen kijken bij zo'n les.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,793
    18,983
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Iets minder bekend maar ook een heel geschikte 'vriendelijke' zelfverdedigingssport is Aikido. (Deze tak trekt het principe van zelfverdediging zelfs zo ver door dat er geen wedstrijden in zijn... Dat kan immers niet als je alleen maar mag verdedigen en niet mag aanvallen. ;))
    Voor elke vechtsport of verdedigingssport geldt: ga eens kijken en sfeerproeven bij een les, volg een paar proeflessen. Dan weet je gauw genoeg of het prettige mensen zijn die op een respectvolle manier met elkaar omgaan of niet. Het verschil tussen de verschillende dojo's is echt enorm!

13. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Dat klinkt echt leuk, ik wilde (als zoonlief zijn zwemdiploma heeft) hem ook opgeven voor judo.
    Hij kan nl. nu nogal agressief reageren als hij boos is en ik hoop dat hij zo leert beter om te gaan met zijn boosheid.

(maar eerst dat zwemdiploma, anders wordt het zoveel tegelijk)

14. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

Jan 27, 2008
    957
    0
    0
    Judo is echt aan te raden, Stef is daar op gegaan toen hij 5 was.
    stef was wat onzeker en dit heeft hem zeker geholpen!
    Nu is hun ruim 10 en doet het nog steeds

15. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Dank jullie wel, erg leuk om te lezen, ik ga een judo proefles voor mijn zoon aanvragen!

16. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Kijk nog een reden om judo te promoten bij mijn zoon:D

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Judo lijkt me juist heel leuk en goed op jonge leeftijd (en ook op latere leeftijd ;)). :) Inderdaad het respect/omgaan met elkaar, leren hoe je je kunt verdedigen, leren hoe te vallen, enz.

18. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik heb als kind op Judo gezeten. En het is als ze jong zijn meer te vergelijken met gym. En laatste kwartier is dan een beetje 'stoeien'. Heb toen ook aan wedstrijden mee gedaan, was allemaal gewoon in leuke, speelse sfeer.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het helpt als je het ziet als verdedigingsport... dat is judo en karate namelijk.

20. dekilene

dekilene Niet meer actief

Ik was vroeger een kleine taekwondo meisje!

Share This Page