Onderstaande vraag had ik woensdag ook gesteld bij het kopje lactatiekundige alleen nog geen antwoord op. Probeer het hier maar even Mijn dochter is 10 weken oud. Ik voed haar vanaf het begin al 1borst. Hier heeft ze ook voldoende aan. Nu slaapt ze sinds een week s nachts door. Rond 8 uur krijgt ze voeding uit de ene borst en wanneer we naar bed gaan uit de andere borst. Dat kan om 10 uur zijn ,maar ook om half 1. S morgens krijgt ze dan pas weer de borst die ze om 8 uur s avonds ook heeft gedronken. Zit hier niet een veel te lange tijd tussen en loopt dan mijn productie zo niet terug? In het begin had ik na 3 uur al ontzettend last van mijn borsten en nu heb ik er helemaal geen last meer van als ze de hele nacht niet drinkt. Alvast bedankt voor jullie antwoord
Ons mannetje gaat meestal om 19.30/20.00 uur slapen. Ik kolf dan voor ik naar bed ga beide borsten, zodat het een beetje op gang blijft en ik 's-ochtends niet van die ploftieten heb. Misschien een idee om de andere borst (van 8uur zeg maar) te kolven voor het slapen gaan.
Ik zou dan toch eerst gaan proberen om bij de eerste en laatste voeding van de dag 2 borsten aan te bieden, je productie fluctueert nl. en vaak is in het begin 1 borst genoeg vanwege hogere productie, terwijl er ook een tijd kan komen dat je opeens 3 of 4 borsten moet gaan geven. Wil ze dat niet, dan zou ik nu even voor het slapengaan beide borsten leegkolven zodat je lekkerder slaapt.
Ah, ik volgde jouw vraag al omdat ik in ongeveer dezelfde situatie zit. Zelf drinkt mijn zoontje tussen 20.00 e 21.00 1 borst 'leeg' en de andere kolf ik daarna leeg. Vervolgens komt mijn zoontje zelf rond 3 uur 's nachts en drinkt dan wederom 1 borst leeg. Zodra ik de kleine man weer te slapen heb gelegd kolf ik dan de andere borst ook leeg. Dit kost wel tijd (en slaap) natuurlijk, maar ik ben ook bang dat anders de productie achteruit gaat. Ik durf niet m'n borsten uren vol te laten....
Ik snap dat terug lopen van productie niet echt.. In principe gaat je productie toch mee met wat je kindje nodig heeft? Misschien nu dus minder, s nachts in elk geval niet... Dan maakt t toch niet uit dat je borsten daar op afgestemd zijn/worden? Is gewoon uit belangstelling want ik geef ook nog steeds gedeeltelijk bv (2 x kv overdag) en tuurlijk heb ik minder melk daardoor maar genoeg en dus afgestemd op zijn behoefte... Of heeft t met de angst te maken dat t te ver terug loopt en t uiteindelijk stopt? Dat kolven,zeker s nachts, lijkt me erg vermoeiend...
Sorry Manonnetje86, ik breek alweer even in op jouw topic. Die 'angst' voor productieterugloop komt in mijn geval doordat mijn verloskundige in de kraamweek zei dat als melkblaasjes kapot gaan wegens onvoldoende stimuleren ze niet meer terugkomen. Wel na een volgende zwangerschap, maar dus niet meer tijdens deze borstvoedingsperiode. Omdat ik het heel mooi vind om m'n zoontje borstvoeding te geven ( en ja, ook omdat het in mijn ogen de beste voeding is en hij er goed op groeit) wil ik het zo lang mogelijk volhouden. Vandaar dat ik 's nachts ook nog kolf. Maar vermoeiend is het zeker. In principe is het inderdaad zo dat de productie zich afstemt op de behoefte van de baby, maar daar durf ik nu nog niet op te vertrouwen. Wat een muts ben ik eigenlijk he?
Ik heb mijn vraag ook nog bij een lactatiekundige neergelegd die ik wel ken. Zij zei absoluut niet gaan kolven. Gewoon blijven voeden op vraag en het wordt helemaal afgestemd op de behoeften van je kindje. Ondertussen gaat het al 2 weken zo en het gaat heel goed. Waar ik bang voor was is dus niet nodig geweest.