Vette vis

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Prinsesje23, 4 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Gisteren zag ik een programma op de Tros, volgens mij was het Radar. Daar werd toch sterk afgeraden voor zwangere vrouwen om vette vis te eten (zalm, makreel). Daar zitten giftige stoffen in die niet goed zijn voor de baby. Ze gaven ook nog aan dat het op de site van Gezondheidscentrum verkeerd stond. Daar geven ze aan dat je het juist wel mag eten. Eén keer in de twee weken is eigenlijk voldoende maar ook al teveel.

Ik ben dol op vis maar ga er toch maar wat voorzichtiger mee om.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Op de site van het Voedingscentrum staat maximaal twee porties per week (300gram).

http://www.voedingscentrum.nl/NR/exeres ... =Published

3. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Vinden die programma's het leuk om zwangere vrouwen in verwarring te brengen ofzo? :rolleyes:
    Ik hou me gewoon aan de richtlijnen van het voedingscentrum:

- Niet doen: Voorverpakte vis, zoals gerookte zalm: Kans op listeriabesmetting

- Niet doen: Meer dan twee porties vette vis per week eten: Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren! Maar met het oog op dioxines is meer dan twee porties vette vis per week (300 gram) onverstandig.

- Niet doen: Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is maximaal 1 portie per week van 100 g.Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem. Roofvissen kunnen relatief veel kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

4. SeRa24

SeRa24 Actief lid

10 okt 2008
    248
    0
    0
    zoute haring mag je wel gewoon hebben of gebakken vis (van de kraam is ook geen probleem)

5. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Haring idd.. mjammie!

6. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ze verzinnen ook elke keer weer iets nieuws he :evil: Ik hou me ook gewoon lekker aan het advies van het voedingscentrum en de vk: max twee maal per week lekker vette vis eten :D

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik ben t ergens er wel mee eens ja, als je ziet hoe zout en vol troep de zee zit ;)
    En toch eet ik lekker makreel hahaah

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat idd in kassa of radar was, ging voornamelijk over verse vis uit zee. Die bevatten veel dioxines en die zijn idd erg ongezond, zeker tijdens je zwangerschap en het geven van borstvoeding.
    Als je in de supermarkt zalm uit de vriezer haalt, heb je echter meestal te maken met gekweekte zalm, (geldt overigens ook voor de andere vissoorten) en die zijn dus gekweekt in kweekvijvers met schoon water... Geen (of veel minder) dioxines dus en je kunt ze gewoon eten, :)

9. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    nou, er werd dus gezegd dat die kweekvis gevoed wordt met zeevis, die -rarara- wél dioxinen bevat!
    dus het zou niet uitmaken.

maar de meningen waren nogal verdeeld, maakte ik op uit het programma (heb ook gekeken).

ik eet 1x in de 2a3 weken (vette) vis, en slik een paar keer per week visoliecapsules. neem aan dat dat wel OK is; de verloskundige vond het in ieder geval prima!

10. zogelukkig

Dat is helaas niet waar:
    Ook in kweekvis kunnen schadelijke stoffen voorkomen. Dat geldt als deze wordt gevoerd met vismeel en visolie. De Europese Unie heeft daarom regels opgesteld voor de hoeveelheid PCB’s, dioxines en daaraan verwante furanen die in visvoer mogen voorkomen.

11. Mama007

Mama007 Niet meer actief

hmmm ik heb mn hele zwangerschap echt elke week 2x (vette) vis op.....gelukkig heb ik een kerngezonde zoon!

12. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn man vangt zelf vis uit zee (wijting, makreel, gul, garnalen). Supervers en zo heerlijk, zo krijg je het bij de visboer niet hoor. Begrijp ik goed dat ik echter beter vis uit de supermarkt kan eten?

13. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Gewoon lekker op eten hoor, verse vis is veel lekkerder dan die ingevroren meuk van de supermarkt ;)

14. zogelukkig

Echnie! Wij kennen ook een zeevisser die regelmatig iets meeneemt, verser en lekkerder kan niet! ;)

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ik ben al blij als mensen vis eten!

16. Margot1988

Margot1988 Actief lid

2 sep 2008
    402
    0
    16
    Ik lust helemaal geen vis, dus ik doe het met visolie tabletten elke avond 2 stuks ;)

Deel Deze Pagina