Hi! Ik weet al een tijdje dat ik klem, maar volgens m'n tandarts gaan nu ook mijn kiezen barsten... Hij adviseerde een bitje. Nu zag ik ze online, zodat je ze.zelf op maat kan maken en dat heb ik geprobeerd. Maar ik vind het erg log in mijn mond. Nu zag ik de bitjes van sova night guard. Iemand daar ervaring mee? Of iemand ervaring met op maat maken bij de tandarts? Vraag me trouwens wel af als je vaak gaatjes hebt je weer opnieuw een bitje moet laten aanmeten, vorm van je kiezen veranderen wel wat.
Ik heb alleen ervaring met sportbitjes en ik vond een op maat gemaakt bitje van de tandarts echt vele malen beter zitten dan die standaard bitjes die je met heet water op maat moet maken ed (die laatste vond ik echt afschuwelijk, zat nooit lekker, je hele mond zat vol, het viel er uit, enz.).
Ik heb er een op maat laten maken. Ik klem zo hard dat mijn zwakkere kiezen breken. 3 kiezen met wortelkanaalbehandeling zijn alle 3 gebroken. Wat een verademing dat bitje. Zit prima. Heb er geen last van. Wordt in de ochtend veel meer ontspannen wakker. Alleen bij echt aanpassingen (kies trekken, kroon, etc) moet er een nieuw bitje gemaakt worden.
Een bitje op maat is veel beter voor je gebit. Zo wordt de druk optimaal verdeeld. Het is wel duurder dan een bitje uit de winkel, maar als je telkens moet veranderen ben je op een gegeven moment hetzelfde geld kwijt. Als je een vulling moet krijgen, kun je het bitje meenemen. Dan kun je deze na de behandeling passen. Mocht het niet goed zitten, dan kan jouw tandarts de vulling nog wat bijslijpen.
Bitje van de tandarts vind ik heel fijn, het is wel duurder dan bv zo’n Sova-bitje, en omdat hij strakker zit is het ook wel echt even wennen… maar na een beetje wennen, zit hij goddelijk
Ja via de tandarts. Maar ik kan r gewoon niet aan wennen met zo'n bitje in slapen. Het voelt heel onnatuurlijk en vind het gewoon niet fijn.
Hier ook bitje via de tandarts laten maken, zat in het begin vreselijk, kon er niet van slapen, toch doorgezet en sinds 5 jaar zo fijn! Af en toe als ik ergens logeer en ik ben m vergeten dan gelijk de volgende dag kramp in m’n kaken en hoofdpijn. Heel blij met m’n bitje!
Op maat gemaakt bitje gehad, duur ding. Ik ging alleen maar harder bijten/klemmen. Ik kreeg van tandarts wat tips. Je kan je kaakspieren masseren 2x per dag. Of als het echt extreem is kan je injecties krijgen zodat de spanning in je kaakspieren weg gaat Ik heb dat laatste niet gedaan. Vond dat dood eng. Maar heb wel aardig wat kiezen kapot gebeten. Kiezen brak gewoon door midden. Mijn tip is dus zeker wat eraan laten doen voor je grotere problemen krijgt ermee
Ik had een op maat gemaakt bitje van de tandarts. Wel een paar keer mee terug gemoeten: dan zat hij te strak en deden de andere ochtend mijn tanden pijn. Dan weer te los en viel hij 's nachts uit. Na een paar keer bijstellen zat hij goed. Het slapen met zo'n bitje is even wennen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, voelt het juist raar om te slapen zonder bitje. Helaas heb ik het bitje binnen een jaar kapot gebeten. En aangezien de verzekeraars in al hun wijsheid hebben besloten bitjes niet te vergoeden, maar het herstel van kapotte kiezen wel, was ik er toen wel klaar mee. Ik weet trouwens niet of dat nog zo is. Dat was destijds zo. Voordat ik het bitje had heb ik 1 keer een kies gebroken door klemmen / knarsen. En daarna ook nog een keer. Dus mijn voorlopige score is 2 kiezen en 1 bitje. Ik klem / knars niet altijd even veel. Als ik merk dat ik weer in zo'n periode zit, probeer ik nu wat bewuster te zijn en zowel overdag als vlak voor het slapen gaan meer ontspanning te zoeken. Dat is niet alleen voor m'n kiezen beter.
Ik heb ook zo’n geval á 200 euro (wat een geld!!) en moest er in het begin erg aan wennen. Werd ik wakker, lag dat ding bij mijn voeten (ja, echt!!) Maar nu zit ‘ie heerlijk en wordt ik 99 vd 100 dagen keurig wakker met dat ding in m’n mond. Ik draag hem zelfs als ik heeeeeel ver moet autorijden omdat ik ook onbewust knars tijdens concentratie tijdens dus auto rijden
Hoe merk je dat precies? Volgens mij tandarts doe ik het, en ziet hij het aan mijn tanden en kiezen. Ik merk het zelf niet echt
Heeft iemand een foto van en omsluit het je hele tand? Moeten je tanden niet een beetje kunnen 'luchten' en zou je dan niet wat gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van gaatjes?