Wie wat zzp-er en welke reden?

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 27 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Nou ben ik weleens benieuwd wie er zzp-er is en wat de reden er van is waarom je hier voor koos. Soms zit ik er zelf aan te denken om iets voor mezelf te starten. Maar ik ben een schijtluis in dit soort dingen. Stel je voor dat je risico's neemt.... ;) De reden voor mij zou zijn vanwege het feit dat ik het zat ben om van baan naar baan te moeten hobbelen. Je werkt ergens 3 jaar en je mag weer wegwezen. WW in WW uit..... WW in WW uit.... In mei is het namelijk weer zo ver! Dan mag ik wéér de WW in.... :$ Ik word er inmiddels wel moe van.

En als ik iets opstart dan zou ik het goed willen doen.... niet tussen de kinderen en het huishouden door.... maar serieus werk er van willen maken. Maar.... ik vind zoveel dingen leuk om te doen.... ik zou gewoon niet weten wat. :D

Dus waarschijnlijk blijft het hobbelen van werkgever naar werkgever..... ;)

2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik ben mijn eigen bedrijf gestart omdat ik er achter kwam dat ik niet goed voor een baas kan werken.

Na een coachingstraject heb ik de stap genomen en heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. Het voordeel is dat ik chronisch ziek ben en mijn eigen tijd kan indelen. Ook hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen als ik een dag niet werk.

Wel had ik een duidelijke visie voor ogen van hoe mijn onderneming er uit zou zien en wat mijn 'product' zou zijn. Dat scheelde wel heel erg. Het is niet uit de lucht komen vallen zeg maar.

Als je er zelf helemaal in gelooft dan bereik je het meeste. Het is heel hard werken en de eerste jaren meestal geen vetpot maar voor mij is de vrijheid nog steeds belangrijker dan dat alles.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik ben zzp'er, al ruim dertien jaar. Ik ben stronteigenwijs en kan echt niet voor een baas werken. Daar kwam ik pas achter na een universitaire studie, dus dat was wel jammer. Maar goed, toen nog een Hbo-opleiding gedaan en nu alweer een hele tijd dolgelukkig met mijn zelfstandige leven.
    Ik lever trouwens een bepaalde dienst, dan zijn de investeringen lang niet zo hoog als wanneer je iets zou gaan verkopen. Dan zit je namelijk met voorraden enzo. Ik ben natuurlijk in een goede tijd begonnen (2001) en heb nu genoeg vaste klanten om al die jaren van de crisis goed door te komen, zelfs tijdens een periode in het buitenland wonen.
    Voor mij dus ideaal, ik kan en wil niet meer terug naar een dienstverband.

4. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik ben ook zelfstandige, in de creatieve sector. Ik ben na de kunstacademie direct voor mezelf begonnen, dat is nu zo'n 7 jaar. In die tijd ook 3 kinderen gekregen, daarom is het wel erg langzaam gegaan. Het laatste jaar gaat het erg goed!
    Ik vind het superfijn om alleen te werken, ik hou van alleen zijn. Eigen verantwoordelijkheid, alles zelf opgezet, dat geeft een bepaalde trots. ik zou niet meer anders willen!

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik ben ZZP'er omdat er in de branche waarin ik werk (tekstschrijven) voornamelijk ZZP'ers, of freelancers worden gezocht voor eenmalige opdrachten.

Er is gewoon meer werk als je zelfstandig bent in deze sector.

6. minon

minon Niet meer actief

Mijn man is zzp-er (en ik werk mee) in de toeristische sector.
    Uit nood geboren na een ontslagronde bij zijn werk in 2009 vanwege de crisis. Maar hoe dan ook hadden we de stap ooit gezet alleen dan later en financieel iets beter voorbereid. Nu een goedlopend bedrijf en zouden nooit terug willen naar loondienst. Het heeft bepaalde verllichtingen en beperkingen maar zeker zo veel vrijheden die voor ons zwaarder wegen dan de verplichtingen. Het is namelijk iets waar ons hart ligt dus je doet het met veel plezier.

7. xbabyxdx

Ok fijn om te lezen dat iedereen er zo positief over is!!!! Kozen jullie voor iets wat je ook daadwerkelijk leuk vond? Of keek je puur naar of het wel wat zou verdienen?

8. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Ik sta voor de klas en verhuur mezelf als ZZPer aan scholen. Ik vind het leuke eraan dat ik veel verschillende scholen en leerlingen zie, het salaris beduidend hoger ligt en ik er veel van leer. De vraag ligt in mijn vakgebied erg hoog, dus de scholen liggen voor het oprapen.. Ooit wil ik weer in loondienst, maar pas als ik een school vind die in de buurt is en perfect bij mij past en ik bij hun!

9. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben zzp'er als gastouder, om de simpele reden dat het voor mij veel belastingvoordeel oplevert.

10. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik doe echt puur wat ik leuk vind! Als ik miljonair wil worden, denk ik dat ik echt iets anders zou moeten kiezen! :D
    Wat zou jij willen gaan doen?

11. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Dat werkt nooit volgens mij, ondernemen is niet altijd 9-17 instelling en dan alleen voor t geld ga je dat niet volhouden, passie, houden van watje doet, uitdaging etc maken het de moeite waard.

Ondernemen is niet zomaar werk of "geld verdienen" het is een levensstijl en gaat niet altijd over rozen, er komt veel meer bij kijken ...

Persoonlijk zou ik eerder jezelf goed informeren want er komen vaak kosten bij kijken waar de werkende mens (voor baas) nog nooit aan hebben gedacht.

12. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.777
    1.131
    113
    Vrouw
    Ook ik ben ZZP-er, als fotograaf!
    Maar doe dit wel naast mijn werk als pedagogisch medewerkster.

Dus voor mij niet mijn hoofdinkomstenbron.

13. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik doe qua werk ook echt waar mijn passie ligt en waar ik jarenlang voor gestudeerd heb. Voor het geld hoef ik het niet te doen want zoals ik al eerder zei is het geen vetpot. Maar daar gaat het mij ook niet om.

14. minon

minon Niet meer actief

Onze passie ligt er, maar we doen dit ook zeker voor het geld in de zin van onze ouwe dag. Ook nu al is het ons inkomen. Ons doel is wel om als we een jaar of 50 zijn een groot bedrijf te hebben. In onze branche heb je dan ook iets waardevols in handen wat ook waardevast blijft. Het plan is dan om alles in een keer of gedeeltes te verkopen en zo een leuk extra'tje te hebben ipv pensioen. Dat is namelijk niet te betalen om dat als zzp-er te doen. Een mix dus van passie en geld. Maar ik denk dat als je geen passie hebt voor je bedrijf je het ook niet gaat redden. Er komt meer bij kijken dan je van tevoren kan inschatten. Als je de passie hebt kun je dat goed hebben, anders breekt het je op.
    Verder met tigermommy eens dat er veel kosten bij komen waarvan je nog nooit gehoord hebt, of zelfs maar aan gedacht hebt. Zeker de eerste jaren is het vaak geen vetpot.

15. xbabyxdx

Ik snap wat je bedoeld, maar ik ken ondernemingen die voor iets hebben gekozen waarvan zij wisten dat het wat zou opleveren. Dit was dus niet hun passie. Nu uiteindelijk wel, omdat ze er helemaal in gegroeid zijn.

Natuurlijk begrijp ik dat het niet altijd over rozen gaat. Ik blijf erbij dat voor een baas werken het "makkelijkste" is. Zeker belasting technisch gezien..... zzp-er en belasting is echt een boel geregel. En daarnaast moet je zelf voor je pensioen regelen.... Lijkt mij ook pittig. Ook als je ziek bent krijg je niets.... Niet werken is geen geld. Daarvan ben ik dus een beetje van op de hoogte.

Uiteraard ga ik mijzelf goed informeren. Daar ben ik nu al mee bezig. Vandaar ook wat vraagjes op ZP! :)

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben 3jr geleden voor mezelf begonnen. Ik wilde flexibiliteit in verband met mijn gezin en een belangrijke component is dan dat ik baas ben over mijn eigen agenda. Ik vind het wel een voordeel dat ik niet de hoofdkostwinner ben, dat maakt het ook wat makkelijker.
    Het afgelopen jaar heb ik een personeelslid gehad via een uitzendbureau voor een specifiek project. En een collega-zzp'er gemiddeld 2/3 dagen per week. Dus soms ben ik niet helemaal 'zonder personeel' ;)

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Absoluut iets gekozen wat ik leuk vind. Ik denk dat als je iets gaat doen wat je niet leuk vindt, het heel erg moeilijk wordt om het vol te houden. Je bent namelijk zelf degene die jou aan het werk moet zetten, er staan geen collega's te wachten en er is geen baas die kwaad op je wordt (wel opdrachtgevers natuurlijk, maar die staan toch verder van je af). Als zelfstandige lijkt het mij dus nog belangrijker om het naar je zin te hebben dan als werknemer, anders is het misschien wel heel verleidelijk om dingen voor je uit te gaan schuiven.

Daar moet je dus ook over nadenken: kun jij jezelf motiveren? Ik heb een zéér sterke intrinsieke motivatie, moet je ook hebben als je opdrachten van vier à vijf maanden lang krijgt. Dan red je het niet om alles in de laatste week te doen. Weet je van jezelf dat je gauw geneigd bent om de boel de boel te laten, dan moet je goed gaan bedenken hoe je 'dwangmiddelen' gaat inzetten om jezelf toch aan het werk te krijgen.

Succes!

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik ben sinds kort begonnen als zzp'er.
    Nu vind ik ook heel veel verschillende dingen leuk om te doen.
    Dus ik werk 1 dag op kantoor om de boekhouding te verzorgen van een bedrijf.
    Begin ik binnenkort aan b2b werkzaamheden vanuit huis.
    En als het seizoen weer begint, werk ik in de horeca 1-2 avonden.
    Zo nu en dan wat losse opdrachten.. Belangrijk is dat je meerdere opdrachtgevers binnenhaalt. En dat is niet zo makkelijk hoor!

Deel Deze Pagina