Kaarsje branden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Indiana, 15 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Zelf niet. Mijn moeder wel.
    Die heeft ook 2x aan Maria 'beloofd' dat ze een groot formaat kaars op zou komen steken als ik zwanger zou worden. En ze heeft zelfs tegen haar 'gezegd' dat ze anders niet meer terug zou komen naar de kerk.

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Maria werd dus eigenlijk gechanteerd? :roflmao:

Oilell, hummeltje5, Indiana en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Katelynn

Katelynn Bekend lid

11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Ja , inmiddels al 17 keer - elk jaar voor mijn overleden beste vriendin.

Ik ben niet gelovig , maar vind het fijn om er nog bij stil te staan , was een hele heftige periode.

4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    Voor de meeste protestanten en Rooms-Katholieken is de kaars een symbool van het Licht dat het donker overwint.

Een kaarsje begeleidt het gebed. Kaarsjes worden opgestoken bij heiligenbeelden (vooral bij Maria) in de kerk of in een kapel of bij iconen (Orthodoxe kerken).
    In kerken kost een kaarsje soms geld, dat geld staat voor het brengen van een offerande: een gave die je aan God opdraagt.
    Tijdens en na het plaatsen kun je bidden voor een bepaalde intentie. Bijvoorbeeld voor overleden familie, voor ziekte van een vriend/vriendin of om het verkrijgen van een gunst. De brandende kaars begeleidt als het ware het opstijgende gebed naar de hemel. Het bidden om voorspraak van een heilige, met een kaarsje, is een zeer gebruikelijke gebedspraktijk. Heiligen zijn krachtige voorsprekers bij God.

(aldus https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/208817/branden-katholieke-kerk-kaarsjes-protestante/ )

Indiana, duitshollandsmeisje en einad vinden dit leuk.

5. aha, dank je wel!

KleineLai vindt dit leuk.
  6. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Zo zou je het kunnen zien inderdaad.
    Ik zal mijn moeder daar maar niet op wijzen;)
    Het heeft wel gewerkt...

Oilell en Madelie vinden dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    ^ Dat.

8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.617
    113
    Ja regelmatig maar niet vanwege geloof. Of nou ja; wel geloof in de zin van dat ik denk dat het een ander kan helpen. Mijn moeder doet het ook altijd.
    Niet altijd voor bekenden hoor; ook weleens voor iemand die ik eigenlijk niet echt ken.
    Ik heb het ook een keertje voor @Ysabella gedaan, maar ik ben even vergeten waarvoor dat was :oops:

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    - Op winterse en/of donkere dagen voor de sfeer/romantiek
    - Op het graf van mn vader als we daar zijn
    - Als "steun" voor bekende of onbekende mensen -of hun familieleden- die ziek zijn
    - Als de elektriciteit uitvalt en het anders donker is in huis :p

Deel Deze Pagina