Voorlopige teruggaaf, vraagje?

Discussion in 'De lounge' started by Devilschase, Oct 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #1 Devilschase, Oct 14, 2014
    Last edited: Oct 14, 2014
    Hoi hoi,

Is er hier iemand die wat vragen voor mij kan beantwoorden? Het volgende:

Wij hebben dit jaar een huis gekocht in Juni. Nu kan je maandelijks de hypotheekrenteaftrek terugkrijgen van de BD. Hiervoor moet je de Voorlopige Teruggaaf invullen.

Echter, hier moet je ook je jaarsalaris opgeven, je hypotheekrente die je dit jaar betaald (TOT 1 januari) en je aftrekposten van de kosten van je huis.

Nu krijgen wij een behoorlijk bedrag terug ivm aankoop eigen huis.

Alleen nu was mijn vraag, stel het bedrag wat je terugkrijgt is 6000 euro(incl inkomstenbelasting dus kennelijk). Krijg je dit bedrag dan verspreid over een aantal maanden terug (en hoeveel maanden dan?)

Of krijg je alleen de aftrekbare hypotheekrente terug per maand en hetgeen wat overblijft in 1 keer in Juli 2015?

Ook viel het me op dat je hier alleen je brutosalaris moet opgeven en niet je ingehouden loonheffing. Moet je dan in Januari weer apart aangifte gaan doen voor de inkomstenbelasting?

Onze salarissen wijzigen elk jaar, moet ik dan elk jaar opnieuw een voorlopige teruggaaf gaan invullen?

En waar kan ik aangeven of ik het maandelijks of jaarlijks wil ontvangen?

Is er iemand die hier verstand van heeft of mij hier meer over kan vertellen?

2. esme66

esme66 Niet meer actief

Zie in de quote

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Super bedankt!!

Nog 1 vraag: ik krijg nu dus in december een bedrag terug. Hoe gaat dat dan vanaf januari? Krijg ik dan standaard elke maand de hypotheekrenteaftrek terug?

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

ja alles wat je nu hebt doorgegeven loopt automatisch door. Vanaf januari krijg je het bedrag van de hypotheekrente wat je jaarlijks zou krijgen in maandelijkse termijnen. Hoef je verder niets voor te doen. Dus stel het is 6000e dan krijg je 500e pm terug. Het wordt altijd de 15e vd maand gestort.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Let wel op dat je dan de eenmalige kosten voor de aanschaf van de woning die je nu waarschijnlijk hebt meegenomen dan wel even moet aanpassen. Wij hebben hier toen een fout in gemaakt die ik zelf niet kon vinden. En hebben toen beide jaren laten nakijken door een belastingadviseur en die heeft alles weer rechtgetrokken en me uitgelegd hoe het nou zat. Nu doe ik het weer zelf.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja zoiets las ik al op de site van de bd. Ik las dat je bij je aangifte in januari wéér de kosten van de aankoop vd woning moet invullen...

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Aaah ok, dus in december krijg ik 6000 euro gestort (kosten aankoop huis, inkomstenbelasting en hypotheekrente) en vanaf januari elke maand 200 euro van de hypotheekrente bijvoorbeeld.

En in januari doe ik aangifte, neem ik alles weer mee en in juli krijg je dan een definitieve berekening...

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Volgens mij kregen wij na aanschaf huis niet in december het bedrag terug maar in juni met de gewone belastingaangifte. Wij krijgen de hypotheekrenteaftrek ook eens per jaar dus misschien is dat de reden dat kan ook.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja als je geen voorlopige teruggaaf invult krijg je hem altijd per jaar.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat weet ik bedoelde alleen het extra bedrag ivm de aankoop.

11. esme66

esme66 Niet meer actief

Ik weet overigens niet precies hoeveel tijd de belastingdienst heeft om je voorlopige teruggaaf te verwerken.. Afhankelijk daarvan ontvang je het in december, of misschien pas later..
    (Of als ze heel vlug zijn, de helft 15 november en de helft 15 december, maar daar ga ik niet vanuit)

Vervolgens geef je alle kosten door in de aangifte over 2014, dus ook die voor de aanschaf van de woning.
    Voor de voorlopige teruggaaf van 2015 moet je zorgen dat die kosten dus niet meer meegenomen worden..
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is..

Share This Page