Thuisscholing

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Umm Asmae, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm Asmae

Umm Asmae Actief lid

25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    Beste Dames,

Ik vroeg me af wie er hier de kinderen thuis les geven? wat is jullie ervaring er mee en hoe gaat het in z'n werk.?

Graag vervelende meningen voor je houden, daar is al eens een topic over geweest. ;)

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Graag wel even in vervolg het topic op de juiste plek plaatsen.
    Ik verplaats hem nu voor je naar 'schoolkinderen en pubers'.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@deesdees: typische plek voor als het kind juist niet naar school gaat :)

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Waarom niet? Een kind dat thuis les krijgt valt dan toch in de categorie 'schoolkind'?
    Iemand kan dan toch de keus maken zijn of haar kind thuis de lessen van school bij te brengen.
    Een speciale plek hebben we daar niet voor hier op het forum.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zit je op Facebook?
    Daar is een speciale thuisonderwijsgroep!

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee en ik zou er zelf nooit voor kiezen, maar ik ben wel erg benieuwd wat de afwegingen zijn om te kiezen voor thuisonderwijs.

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Een vriendin van me doet aan homeschooling/unschooling. Ik weet nog steeds niet precies waarom, maar ze heeft erg veel moeite met het schoolgebeuren enzo. Dus zijn haar kindjes thuis en neemt zij de schooltaak op zich. Ik zou het niet kunnen/willen, maar zij vind het de enige juiste keuze.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd naar de redenen waarom te kiezen voor thuisscholing. Er is in Nederland zo'n ongelofelijk groot en breed aanbod van onderwijs dat het me haast niet mogelijk lijkt dat daar niet iets bij te vinden is... En ik ben ook benieuwd hoe je de niet curriculaire zaken invult: sociaal gedrag, samenwerken, tegenslag, groepsdynamiek, groepsdruk etc etc. Hoewel, als je 18 kinderen hebt (zoals ik gisteren ontdekte dat er een TV programma van is :$) dan heb je dat natuurlijk wel in huis... hahaha.

In verband met langdurige ziekte heb ik zelf een tijd (3/4 jaar) thuisscholing gehad. Mijn moeder is docente (middelbaar) en erg goed in staat om de stof over te brengen. Ik had dan ook geen enkele achterstand (tegenovergestelde) toen ik weer terug op school kwam maar ik vond het niets (en zij ook niet). Goed, ik was natuurlijk wel anders gewend.

9. Umm Asmae

Umm Asmae Actief lid

25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    Ik heb zelf nog niet vast besloten om mijn kinderen thuis te scholen maar ben me zelf er in aan het verdiepen.

persoonlijk heb ik een aantal punten waar ik tegen aanloop op scholen waar ik het niet mee eens ben. Waar ik me kinderen niet aan bloot wil stellen.

De onderzoeken die in amerika gedaan zijn naar thuisscholen, komen goed uit. Harvard uni heeft een voorkeur aan studenten die thuisscholing kregen. maar dat terzijde. ben benieuwd naar de ervaring van moeder positief of negatief.

en de niet curriculaire zaken : sociaal gedrag, samenwerken, tegenslag, groepsdynamiek, groepsdruk etc etc. het houd niet in dat je dat bij thuisscholing niet aan het kind kan doorgeven. ik bedoel kinderen gaan naar sport, spelen buiten, helaas zie je dat nu niet meer zoveel als vroeger tegenwordig zitten de kinderen bijna de heledag achter hun laptop DS of hoe het allemaal ook mag heten :S
    Maar dat is iets wat je als ouder zelf in de hand hebt.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn talloze redenen om thuisonderwijs te geven. Jammer genoeg wordt het in Nederland niet als volwaardige optie gezien. Je moet al voor je kind leerplichtig wordt officeel aangeven dat je principiele bezwaren hebt tegen het onderwijs in je omgeving. Zijn je kinderen al naar school geweest dan staat je een ingewikkelde weg o.a. via de rechter te wachten. Ik ken meerdere mensen die om die reden verhuizen naar een ander land. Bijvoorbeeld in Belgie is het allemaal makkelijker te realiseren en ook veel beter geregeld.

Redenen voor thuisonderwijs zijn heel gevarieerd, kunnen gaan van levensovertuiging tot onvrede met het schoolsysteem. School is ook iets dat simpelweg niet bij ieder kind past.

Ik heb een tijdje thuisonderwijs gegeven, en ga over ruim een jaar de oudste weer thuisonderwijs geven, omdat de enige andere optie een kostschool is. De oudste is ook erg geschikt voor thuisonderwijs, terwijl de jongste het echt niets vindt. Die houdt er niet van haar moeder in een andere rol dan die van moeder te zien, die heeft haar dagelijkse portie vriendinnenklets en de relatieve anonimiteit die je op school kunt hebben hard nodig.

Ik vind het wel jammer dat er in Nederland zo moeilijk over gedaan wordt (en ze gaan er ook steeds moeilijker over doen, o.a. uit angst voor moslimfundamentalisme), want internationaal gezien doen thuisonderwijzers het gewoon prima.

Maar nogmaals, als je het overweegt, meldt je aan bij de yahoogroup en facebookpagina erover. Echt boeiend!

11. Umm Asmae

Umm Asmae Actief lid

25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    @ dirksmama:
    Mag ik je vragen hoe je jouw dag dan indeelt met het geven van les? merk je dat je ook nog wel tijd hebt voor jezelf?

Jammer dat het hier in NL zo moeilijk gaat, moslimfundamentalisme slaat werkelijk weer nergens op.

Ik zal een kijken op de facebook pagina
    Dank je !

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Let wel op ... er is een heel belangrijke reden waarom er in de VS relatief veel thuisonderwijs wordt gegeven: het aanbod is beperkt en wanneer je je er niet in kunt vinden dan is dat vaak eigenlijk je enige keuze (vooral door geografische omstandigheden of de 'gap's tussen private en public). Thuisonderwijs is daardoor in de VS veel beter gefaciliteerd dan hier in Nederland. Harvard heeft meerdere peilers waarop zij selecteren en thuisonderwijs is geen peiler. Wel is het zo dat thuis onderwezen kinderen vaak een hogere G-MAT halen maar Harvard (en de andere Ivy league scholen) laten extra curriculaire activiteiten, bestuursfuncties, sportprestaties, andere zaken heel zwaar mee wegen. Daarin presteren thuisonderwezen kinderen vaak weer minder.

de VS is een andere wereld... zeker op het gebied van opleiding

13. Umm Asmae

Umm Asmae Actief lid

25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    Daar heb je een goed punt. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Jammer dat hier in Nederland er nog geen onderzoeken naar gedaan zijn.
    Mag ik je vragen waar je deze infomatie vandaan hebt?

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik PB je even

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet alleen in de VS is thuisonderwijs vel groter dan in Nederland hoor, ook bijvoorbeeld in Australie is het een geaccepteerde optie. En nee, NIET alleen maar in de outback, ook in de capital cities. Je ziet daar ook regelmatig dat kinderen een deel van de tijd TO krijgen. Zo gaf kennis van me haar zoon thuisonderwijs in jaren dat hij in een te grote klas terecht dreigde te komen of bij een leraar zou komen waarvan bekend was dat die niet goed om kon gaan met zijn ASS.

Over het algemeen kun je stellen dat in landen waar de overheid een flinke vinger in de pap van het leven van mensen heeft thuisonderwijs moeilijker is dan in landen waar de overheid mensen losser laat. In landen met meer overheid heerst ook meer het idee dat kinderen beschermd moeten worden tegen hun ouders.

In Duitsland staat er zelfs een gevangenisstraf op het geven van thuisonderwijs, in Zweden kun je de voogdij over je kinderen kwijtraken.

Het is eigenlijk heel raar gesteld in Nederland, er wordt gezegd dat we vrijheid van onderwijs hebben, maar in feite hebben we in Nederland vrijheid van schoolkeuze (al wordt daar al flink aan geknibbeld, bijvoorbeeld in Nijmegen). Wat in Nederland 'leerplicht' heet, is ook eigenlijk geen plicht tot leren, maar de plicht om naar school te gaan...of je daar dan nogmwat leert is ondergeschikt aan je aanwezigheidsplicht.

Maar goed, het is simpelweg niet iets dat bij elk kind of bij elke ouder past. Persoonlijk vind ik het altijd het belangrijkste dat je naar je kind kijkt en dat je kiest wat het beste is voor je kind. Kind gaat oven principes, vind ik.

Dagindeling is iet zo moeilijk hoor, je legt wat uit en je doet wat samen met ze, en als ze iets zelfstandig doen, doe je zelf wat anders. Net als de juf op school. OK die zet tussendoor geen was op, maar die kijkt wel iets na, of bereid iets voor op een moment dat kinderen zelfstandig werken.
    Bij unschoolen gaat het minder gestructureerd, daarbij ga je uit van de leerwens van je kind (en ik heb zo het idee dat dat nie voor elk kind even effectief is).

Dat van dat moslimfundamentalisme komt van Jasper van Dijk kamerlid van de SP, die zei bang te zijn voor 'mummelende moslima's...'

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Dirksmama maar dan moet je ook even aanvullen dat daar waar de geografische afstanden groter zijn, de beleving van religie intenser is (hangt vaak samen met die afstanden) en er een (groot) verschil is tussen de kwaliteit van het schoolaanbod, het thuisonderwijs groter is dan in andere landen...

17. Umm Asmae

Umm Asmae Actief lid

25 mei 2012
    249
    0
    0
    huisvrouw/ kapster
    Het is inderdaad een beetje vreemd hoe het hier gaat. Ergens begrijp ik het ook wel in belang van het kind. Worden er dan geen controles uitgevoerd bij de kinderen die TO krijgen? JE moet toch wel kunnen laten zien wat ze in het jaar geleerd hebben enz. zodat je niet maar wat aan rommelt

18. tulip

tulip Niet meer actief

ik kan mij hier volledig bij aansluiten...

ts, ik vraag mij wel af, welke dingen jij in het onderwijs ziet, waar je je kindjes niet aan wilt blootstellen?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat geldt qua religie en aanbod dus echt niet voor bijvoorbeeld een stad als Perth of Melbourne. Cultureel gezien verschilt het daar niet zo gek veel van Nederland.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De redenen waarom mensen voor thuisonderwijs kiezen verschillen niet wezenlijk voor de redenen waarom mensen voor wat voor onderwijssoort dan ook kiezen, of dat nou Jenaplan, Montessori, reformatorisch of openbaar is.
    Wat momenteel zeker speelt is dat steeds meer mensen bezwaar gaan krijgen tegen de aanpak van de Inspectie. Scholen worden steeds meer gedwongen kinderen te toetsen, toetsen, toetsen, dat begint al bij peuters. En scholen krijgen steeds minder vrijheid het onderwijs op een eigen manier in te vullen...zo zijn ze de afgelopen drie jaar flink bezig geweest scholen min of meer te dwingen kleutermethodes aan te schaffen. Onderwijs in Nederland wordt onder dwang van de cijfertjeszucht van de Inspectie steeds meer een eenheidsworst.
    Toen ik de opleiding tot leerkracht volgde was het ontwikkelen van eigen materialen en curricula een wezenlijk onderdeel van de opleiding, en er waren ook zat scholen die veel met eigen materialen werkten. Dat ontwikkelen is voor een groot deel weggehaald uit de opleiding, ik merkte de laaste jaren aan studenten dat ze vooral leerden hoe ze de handleidimg van de methode moesten voorlezen.

Eenheidsworst betekent aan de ene kant dat je in elk geval gegarandeerd bent van een minimumkwaliteit (vandaar dat je in landen als Engeland en Australie een nationaal curriculum hebt - kinderen die TO krijgen worden daar jaarlijks op hun voortgang gecontroleerd), maar het nadeel van eenheidsworst is een gebrek aan vrijheid. En de één heeft nou eenmaal meer behoefte aan vrijheid dan de ander.

Deel Deze Pagina