Eigen bed opmaken kraamperiode

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door lijsterbes1, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lijsterbes1

lijsterbes1 Bekend lid

28 feb 2013
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was benieuwd hoe jullie je eigen bed precies hebben opgemaakt.. Vlak voor je gaat bevallen/ na de bevalling. Heb nu een matras / molton hoeslaken met een gewoon hoeslaken er omheen en een dekbed. Mijn moeder zei dat het verstandig was iets van een molton of zeiltje erin te leggen omdat ik het matras nog niet zo lang geleden heb gekocht voor het geval mijn vliezen breken om lekkage te voorkomen. Ben daarom wel benieuwd hoe jullie het bed opmaken.

2. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf 37 weken heb ik een zeiltje uit het kraampakket op mijn matras gelegd. Daaroverheen een badlaken zodat het minder kraakte etc en daarover een gewoon hoeslaken.

3. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Ik had er inderdaad ook een bedzeiltje onder. dus bedzeil molton hoeslaken
    maar dan eentje die ik ook gebruik in de beddenvande kinderen ivm bedplassen.
    ding komt van de hema

4. lijsterbes1

lijsterbes1 Bekend lid

28 feb 2013
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah ok die heb ik hier inderdaad ook liggen.. Dus deze doe je gewoon op het matras ? En daarover een hoeslaken? Geen extra molton hoeslaken ter bescherming?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb ook een waterdichte molton van Hema. Beviel op zich goed (kraakt niet) maar ik vond het wel warm / zweterig. Ik ben dus wel blij dat ik nu wat later in het jaar uitgerekend ben dan vorige keer. ;) Over die waterdichte molton (die ligt alleen op mijn matras) doe ik gewoon de normale molton en het hoeslaken over onze beide matrassen.

6. lijsterbes1

lijsterbes1 Bekend lid

28 feb 2013
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik had ook zo een gehaald voor het babybedje maar de kraamhulp zei dat het niet mocht.. Het moest echt een gewoon molton hoeslaken zijn. Maar hoe heb Jij het dan precies? Dus gewoon het matras en daar overheen een molton hoeslaken waar een bedzeiltje in zit? Daar nog een gewoon hoeslaken omheen? En dan gewoon het dekbed? Word er niet meer wijs uit. Had het deze week graag allemaal netjes.

7. lijsterbes1

lijsterbes1 Bekend lid

28 feb 2013
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Huh? Begrijp het niet goed.. Dus je hebt zowiezo het molton hoeslaken en een gewoon hoeslaken er omheen? En welke molton bedoel je dan precies wat eronder ligt?

8. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik had geen molton hoeslaken nee. Dat zeil was echt wel groot en met daaroverheen nog eens een badlaken en hoeslaken ging dit echt wel goed.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op mijn matras lagen drie laagjes: waterdichte molton - gewone molton - hoeslaken.
    Dus als mijn vliezen zouden breken, zouden de gewone molton en hoeslaken wel nat zijn, maar het matras als het goed is niet.
    Nu zijn mij vliezen toevallig op bed gebroken. Wel toen ik gewoon wakker was. En ik moet zeggen dat ik in geen maanden zo vloeiend mijn bed uit ben gesprongen als toen, haha. Dus er was sowieso niks nat. (Nou ja, de vloer dus wel maar niet mijn bed)

Ik denk dat als je de matrassen apart opmaakt, dat je op je eigen matras maar twee laagjes hoeft te hebben: waterdichte molton - hoeslaken. Maar wij maken onze matrassen op met één (tweepersoons) molton en één hoeslaken. Dus als ik de gewone molton weg zou laten, dan zou mijn man op zijn helft alleen een hoeslaken op het matras hebben. En dat vind ik niet zo prettig.

Die drie lagen die ik had zijn trouwens puur voor de periode VOOR de bevalling hè, voor het geval je vliezen 's nachts zouden breken. Als je echt gaat bevallen (thuis) zal er echt wel meer op je bed moeten! Maar wat allemaal weet ik niet precies, want ik ben in het ziekenhuis bevallen vorige keer.

10. lijsterbes1

lijsterbes1 Bekend lid

28 feb 2013
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik ga ook in het ziekenhuis bevallen. En hoe doe je het na de bevalling? Dan gewoon een normaal hoeslaken erom? Of evengoed een molton?

11. Blogmama

Blogmama Actief lid

5 sep 2013
    128
    0
    0
    Bloggen
    #11 Blogmama, 17 sep 2013
    Laatst bewerkt: 17 sep 2013
    Mijn bed voor de bevalling:
    Matras
    Molton
    Kraammatras of onderlegger (celstof matje)
    Hoeslaken (katoen)

Als dit niet fijn ligt kan je ook:
    Het kraammatras of onderlegger onder de molton neerleggen.

Als je de kans op ongelukjes wil verkleinen kan je een bedzeil gebruiken (stuk plastic), maar als je daardoor weer niet lekker slaapt, omdat het kraakt of te warm is. Dat is een afweging die je maakt.
    Het plastic heb ik onder de molton neergelegd.

Na de bevalling:
    De kraamzorg heeft ons bed toen opgemaakt, dat hoef je (denk ik) niet zelf te doen hoor. In dit geval alleen het kraampakket klaarzetten en schoon beddengoed. En je vooral geen zorgen maken over na de bevalling :p

12. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik had molton, dan die zeiltjes en dan hoeslaken.
    Daarop nog een dubbelgevouwen grote badhanddoek. De eerse keer braken vliezen namelijk in bed.

Na de bevalling gewoon molton en hoeslaken en een badlaken (ivm vloeien en ook lekkende borsten).

Nu nog steeds een dubbel badlaken omdat mn borsten vaak lekken. Verder ook handig als zoontje tijdens drinken spuugt. Dan vervang je de handdoek en is bed niet nat

13. Koon

Koon Niet meer actief

In het bedje van de baby geen zeiltje leggen hoor, dat is niet nodig (een baby draagt immers een luier) en ook gevaarlijk.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Koontje: Ik ben het met je eens dat je beter geen zeiltje kunt gebruiken bij een baby. Ik vind alleen je argument wat betreft luier niet zo sterk. Onze ervaring is toch dat die niet alles houdt. En bovendien heeft een baby nog meer lichaamsopeningen waar vocht uitkomt. ;) Het is dus wel zaak het matras goed te beschermen. Maar dan wel met iets dat ademt.

@na de bevalling: Ik heb geloof ik de waterdichte molton toen nog wel even laten liggen. Je vloeit natuurlijk nog en ik zweette in de in de eerste weken na de bevalling behoorlijk. (Lees: op een badlaken liggen met een hemdje aan en dan zowel badlaken als hemdje 3x per nacht vervangen omdat het drijfnat was.) Dus ik vond het toch nog wel verstandig ons matras wat langer te beschermen. Maar als je daar minder last van hebt, kan het er na de bevalling in principe af en maak je je bed gewoon op. Eventueel in het begin met een celstofmatje onder je heupen, voor controles en om eventueel doorlekken op te vangen.

15. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb sinds gisteren de waterdichte molton (met zeiltje aan de achterkant) van IKEA op het bed gelegd. De gewone molton is er nu vanaf. We hebben het vannacht uitgeprobeerd. Het klonk iets anders, maar kraakte niet echt. We hebben geen van beiden liggen zweten of zoiets. We laten die andere molton er dus af. Als het bed nat wordt (vliezen breken oid) en de badstof bovenlaag van de waterdichte molton nat is, kunnen we het bed verschonen en de andere molton (met zeiltje eronder) er nog weer op leggen.

Ik beval beneden als ik thuis mag bevallen, dus het zeiltje uit het kraampakket gaat op dat bed. Lijkt me nog wel meer geklieder, die bevalling. En dan maakt het gekraak me misschien weer wat minder uit :)

16. Koon

Koon Niet meer actief

Ik praat uiteraard uit eigen ervaring en mijn zoontje lekt zeer zelden door (en dan heb je nog een romper, slaapzak, hoeslaken en molton voor het bij het matras komt) en spuugde weinig. Dus wat mij betreft gaat dat argument wel op. Om spuug op te vangen kan je ook een hydrofiel doek gebruiken.

17. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nee, zou wel erg gek worden... ff een kind eruit persen en dan hoognodig zelf je bed moeten verschonen. Tja, je wil immers wel weer in een schoon bed terug.
    Valt me trouwens vaak op dat vrouwen niet thuis willen bevallen vanwege de troep... alsof ik die zelf ga opruimen!! :$

18. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik ga vanavond m'n bed 'vliezenbreek-klaar' maken :D
    Dat wordt dan: matras, molton, bedzeil uit kraampakket, badlaken er overheen om het kraken iets minder te maken en eventueel zweet van mij op te vangen en dan katoenen hoeslaken.

Als m'n vliezen dan weer tijdens m'n slaap breken (net als de vorige keer) hoef ik hopelijk alleen katoenen hoeslaken, zeiltje en badlaken af te halen en kan de molton blijven liggen omdat die nog droog is.

Na de bevalling sliep ik overdag zo veel mogelijk zonder onderbroek/kraamverband, omdat dat beter is voor de genezing vd hechtingen. Dan legde ik gewoon bovenop het hoeslaken een kleiner celstof matje en daar overheen weer een groot badlaken. En als ik rechtop ging zitten voor de borstvoeding, zat ik ook daarop. Dan moest ik het dus wel wat verschuiven allemaal, maar ons matras is dus gelukkig droog en schoon gebleven.

Deel Deze Pagina