In een ander topic las ik over wat te doen met een sm (kort door de bocht geformuleerd) zeg wat je tegen je moeder zou zeggen en dan heb je je antwoord. Ik vind dat echt een mooi antwoord. Omdat je dan dicht bij jezelf blijft. Maar je zit natuurlijk met het probleem dat zij (sm)met een andere achtergrond der niks van snapt. Ik moet even een deel van m'n verhaal kwijt. Mijn schoonouders zijn hier zeker 2 jaar niet thuis geweest. Vlak voordat we zwanger raakten heeft een oom zich erin bemoeit en sindsdien is het weer goed. Morgen hebben ik en mijn schoonzusje een dagje gepland met de schoonouders. Gewoon omdat sm het ook verdiend haar gezin een keer helemaal bij elkaar te hebben........ alleen ooeeefffhhhhhhh wat zijn het pittige mensen. Ze zijn enorm druk. Dringen zich op. Als je het niet met ze eens bent blijven ze gewoon hun verhaal herhalen tot je je mond houd. Maar ok prima... het zijn zijn ouders......... uiteindelijk doe ik toch wat ik wil...tot dat.... Als zij bij onze dochter zijn nemen ze de op opvoeding over. Direct en volledig. En dan vooral het aangeven wat ze niet mag. We hebben een rustig meisje, die heel rustig zelf dingen uit vogelt. Vaak als ze iets doet zoekt ze onze blik en kan ik met een nee schudden al aangeven dat het niet mag. Als ze bijvoorbeeld richting het kleed loopt er met stemverheffing gezegd EN ze word vast gepakt, omdat ze misschien valt. De eerste periode heb ik ze laten gaan en dan vervolgens heel voorzichtig gezegd van jo, dat kan ze heel goed zelf, of laat haar maar jo. Of ja maar mama snapt dat wel want dat mag van mama wel. Maar sinds ze loopt is het echt een drama. En daarnaast is het een 3 maanden heel goed gegaan, en het spreekwoord geef ze 1 vinger dan... is wel van toepassing. Oa dat ze zonder te overleggen een autostoel kochten. Dus ik zei aan de telefoon dat moet jezelf weten maar je weet dat *naam zoon* haar niet in welke stoel wil hebben. Toen was haar antwoord: dan heeft *naam zoon* mooi pech gehad. Euuh nee! Ze zijn enorm op het eten. En nu zitten ze enorm te zeren dat ze haar al 4 weken niet gezien hebben. Ik heb me al verantwoord door uit te leggen dat ik door tekorten erg veel moest werken. Maar ze eist nou m'n dochter gewoon op. En dingen van "dan hebben jullie geen last van haar ". Óf dan gaan wij dit doen en de mannen gaan dan op de kinderen passen. Neeeeee,... ik doe graag dingen tegelijk dat als m'n dochter bij ons is. Zij vind het ook prachtig. Als zij er zijn werpen zij zich op als ouders.. en ik ben er zat van.... Ze krijgen door hun heftigheid onze dochter niet meer te oppassen. Mijn man zou hier eerlijk op antwoorden als ze hierom vroeg maar heeft dit niet gedaan. De vorige visite, 4 weken geleden, kwam schoonvader alleen aanlopen toen hij al tegen haar begon te tetteren dat ze iets niet moest dan want straks.. toen heb gelijk gezegd van hallo haar moeder staat hier hoor, dat kan ik zelf wel. En tegen sm toen ze de situatie overnam "je neemt de situatie over dit wil ik niet. Nee ze is ons niet tot last. Als je dat leuk vind om te doen overleg je dat even." Eerdere keren heeft ze naar m'n man gebeld en zeuren om onze dochter. Het liefst ziet ze ze als ik werk. (al deze dingen doet ze overigens ook bij schoonzusje. Dan wil ze een dag naar de dierentuin met haar andere zoon en meisje van onder een jaar zonder de mama van het kindje. Schandalig vind ik dat. )Ze heeft gister gebeld en vandaag gebeld en zondag moeten we dus samen optrekken....... ik kan niet meer op m'n tong bijten...... blijf met je tengels van m'n dochter af en doe niet zo heftig tegen een dreumes van 14 maanden!!!!!!!! Dankjewel voor het lezen
Tja wat zal ik zeggen, misschien is het een universeel iets met schoonouders? Die van mij heeft toen dl 6 maanden was haar teennagels gelakt en met lippenstift bewerkt en toen (haha wat hilarisch not!) de foto's op Facebook gezet toen ik aan het werk was. Ik natuurlijk giga pissed! Toen kreeg ik te horen dat ik me niet zo moest aanstellen? Ik bedoel ik zet bijna nooit foto's op fb omdat ik weet dat je ze nooit meer van internet afkrijgt en ik dat dus niet wil! Ik denk dat je gewoon voet bij stuk moet houden en assertief moet blijven hierop, misschien kan je zondag je man verzoeken om hier ook op te letten, wellicht nemen ze van hem meer aan dan van jou? Succes!
Oooeh dan zou ik ook pissed zijn. En jij bepaald wat er online komt te staan van je dochter. Sm tagged zichzelf in onze foto s waardoor alle reacties ook bij haar op fb staan. EN!! Ze heeft tegen het zusje van mijn schoonzusje gezegd dat ze haar vriendschap verzoek niet aan nam omdat ze fb alleen had voor haar kleinkinderen. Voel ik me even gecontroleerd Nee ze zijn gewend hem te overstemmen met het herhalen van het verhaal. En universeel is het zeker volgensmij dat je als schoondochter vaak degene bent in hun ogen die het verkeerd doet. Hij let zeker op.. maar ze blijven praten. Het lukt hem steeds beter. Maar ze is zooooo sneaky.. en dat heb ik allemaal langs me heen kunnen laten zakken. Want uiteindelijk overlegt ml toch met mij en dan kan ik hem in rust naar zijn eigen mening vragen
Ik weet niet of ik je verhaal helemaal begrijp. Maar zeg je nu dat het schandalig is dat oma met haar twee kleinkinderen naar de dierentuin wil? Dat is toch leuk?
Ik vind ook dat je te heftig reageerd.. En niks mis mee toch als ze alleen met haar kleinkind naar de dierentuin gaat, ze heeft tenslotte ook kinderen opgevoed die nu mannen zijn ..
Het is jullie kind, jullie regels en jullie manier van doen. It's your way or the highway, denk ik dan. En als ze er niet tegen kan? Tot over 2 maanden - en dan 3 en dan 4 en dan 5 etc.
Mijn sm zegt dat ook wel eens, en dan gaan mijn nekharen overeind staan. Ten eerste is het 33 jaar geleden dat ze haar laatste kind op de wereld heeft gezet, ten tweede wil dat niet zeggen dat ze automatisch alles weet van het kind van een ander. Elk kind is anders en alle ouders hanteren hun eigen regels en gebruiken. En van die dierentuin, sja... ik zou het ook niet leuk vinden denk ik. Niet zozeer omdat sm dat zou doen, maar ik zou graag alles willen meemaken wat mijn kind meemaakt. Alle reacties, elk lachje en al het enthousiasme. Dan maar een tr*t wat dat betreft...
Dat zei mijn schoonmoeder dus maar 1 keer. Mijn antwoord was dat ze zelf heel wat schoonheidsfoutjes in de opvoeding heeft achtergelaten en ze mij niet hoeft te wijzen op het feit dat ze moeder is. Dat IK de moeder ben van MIJN kind (en ja dat kan ik wel zeggen, mijn vriend is niet de bio-vader) en dat er nog steeds door MIJ wordt bepaald hoe of wat. Dat mijn vriend hier wel degelijk iets in heeft te zeggen wil NIET zeggen dat schoonmoeders dat óók heeft. TS en haar man bepalen wat er met kind gebeurt, niet de moeder van haar man. Easy. Ik ben het dus met TS eens, ik vind niet dat ze overdrijft.
Ik vind ook niet dat je overdrijft. Het is jullie kind, en als jullie als iets niet willen dan hebben ze dat te accepteren. Ts, blijf erop hameren! Steeds weer zeggen dat je niet wil dat ze de opvoeding overnemen, en vraag je man ook erop te letten. Wat lijkt me dat rete irritant zeg...
Dan ga je het nog zwaar krijgen.straks gaat je kind naar school en zie je ook niet alles Wordt je kind er slechter van om een dagje met opa/oma op stap te gaan. Denk het niet.
Helemaal met je eens.. Blijf voor jezelf opkomen en laat heel duidelijk merken dat jij de moeder bent en niet zij.
Volgens mij ging het erom dat de schoondochters duidelijk niet mee op stap mochten, de papa's (zonen van schoonmoeder) weer wel. Ja, dat zou ik ook niet echt leuk vinden. Ik snap die drang van veel (schoon)moeders ook niet om zich zo met de opvoeding van hun kleinkinderen te bemoeien, of is dat iets wat ze uit automatisme doen? De meesten hebben de babytijd van hun volwassen kinderen toch al een aardig tijdje achter zich liggen, maar willen dat dan toepassen in een tijd waar alles zo veranderd is, dat botst geheid. Gelukkig hebben mijn schoonouders geen last van bemoeizuchtige opvoedkriebels, maar voor hun was een babytje in huis (dan wel als visite) wel wennen en vergeleken ze in het begin alles van nu met de babytijd van manlief. Dat is ook echt niet erg, het geeft alleen aan hoe ver ze er al vanaf stonden toen onze oudste geboren werd. (in die 30 jaar tijd heel weinig met baby's te maken gehad.)
Ik ben het ook grotendeels met TS eens. Het is haar kind en zij en haar man voeden haar op. Daar heeft schoonmoeder (of wie dan ook) zich niet mee te bemoeien. Die van mij deed dat ook en was overbeschermend en bang. Wat deed ik, zei in zo'n situatie vaak het tegenovergestelde. Mits dochter geen gevaar liep natuurlijk. Ik kreeg daar zo de schijt van. En dan al het commentaar op de kleding die ze droeg! Als het haar smaak niet was (dochter is echt meisje meisje met veel jurkjes/rokjes) dan was te koud aan of whatever. Het was nooit eens goed of leuk. Van dierentuin vind ik overdreven. Hier is meisje ook met m'n moeder al naa dierentuin geweest omdat ik moest werken. Dat vind ik leuk voor beiden! Dat ze dingen met anderen doet krijg je toch. Daarin tegen doe ik ook zat leuke dingen met haar.
Je kan het ook uit zijn verband trekken natuurlijk. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ze er slechter van wordt. Daarbij vind ik school heel wat anders dan een dagje weg. En als laatste heb ik gezegd dat ik het niet leuk zou vinden omdat ik daar graag bij had geweest, niet dat het niet toegestaan is. Verkeerd interpreteren is ook een kunst.
Ik zou het ook niet leuk vinden. Ik heb een vriend die nogal makkelijk beïnvloedbaar is door zijn familie. Zij spelen altijd op zin gevoel, daardoor heb ik de eerste keer paaseieren zoeken, dierentuin enz gemist. Ik snap dus heel goed wat je bedoelt.
Ben een andere mening toebedeeld. Vind het wel overdreven. En vind het weer een topic van dat oma.s weer niks goed kunnen doen. Wees toch soms eens gezegend met wat je wel hebt. Ja wij zijn de ouders. Als je iets niet zint dan zeg je het en ga je door. Actie reactie het reageren op het reageren. Schoonouders heb ik niet meer. Mijn kinderen hebben alleen mijn vader en of mijn moeder als opa/oma. En ook mijn moeder bemoeid zich er wel eens mee. Als ze met mijn kinderen bezig is positief ( spelen gek doen) dan laat ik dat. Ze is gek op de kleinkinderen. Denk altijd maar als ze geen grootouders hebben. Dan hebben zo ook niemand extra die net zo veel geven om hen als kinderen dan de eigen ouders. Grijp alleen in als het ( gevaarlijk is of echt over jou grenzen) voor de rest. Laat het meer gaan. Er zijn al zo veel conflicten om onbenullig heden.
Ja, zo'n vriend heb ik ook. Alles wat zijn moeder zegt, zal wel goed zijn. Erg zonde dat je dat hebt gemist. Dan heb ik het idd over dit soort dagjes, dierentuin, pretpark, eerste keer... Niet over een middagje park of kinderboerderij natuurlijk.
Nee snap ik. Ik ben er een beetje laat mee maar ik laat het niet meer gebeuren. Ze willen opa en oma zijn wanneer dat hen uitkomt. Anders niet en zo werkt het niet. Ze zijn maar 1x op kraamvisite geweest bij de jongste. Nooit een felicitatie, cadeau, berichtje op kaartje gehad. En dan ondertussen mij de schuld geven. Ik ben op het punt dat ik er klaar mee ben.
Ik interpreteer niks verkeerd. Je schrijft dat je overal bij wilt zijn. Waarom zou je kind niet alleen op stap kunnen met opa en oma. Leuk toch. Band opbouwen. Dat bedoel ik met daar wordt je kindje niet slechter van.
@ Mamabram, jammer dat het op zo'n manier moet. Kan me voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent. @ Mona23, als je even verder had gelezen, dan zie je staan dat ik met het woord "alles" op pretparken, dierentuinen, etc doelde. Ik hoef niet zonodig "overal" bij te zijn, maar TS had het over de dierentuin en daar brei ik op verder. En een band opbouwen kunnen ze ook zonder een bezoek aan de Efteling lijkt me. Kan je net zo goed tussen de geitjes op de kinderboerderij doen.