Ben je verplicht om over te werken ?

Discussie in 'De lounge' gestart door ladygaga, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladygaga

ladygaga Niet meer actief

Ik werk nu sinds dec 2013 bij een schoonmaak bedrijf in de avond het gaat de laatste tijd niet goed op werk.

Ik heb een heel erg achterbakse collega op een of andere Mannier trek ik dat soort mensen aan of zo.

Nu het door me collega niet lekker loopt verplicht mijn baas me over te werken zodat het pand tip top is maar ik heb thuis een gezin die voor mij op 1 staat.

Heb al meerder keren aan gegeven dat ik liever niet over werk want dat vind ik nergens voor nodig de mensen die werken in het pand waar ik schoonmaak zijn smeer lappen ze doen het dus ook wel een beetje zelf en elke dag weer.

Me collega maakt fout op fout en geeft dan mij de schuld.

Nu moet ik zo weer eerder komen hier heb ik geen behoefte aan .

Ik heb al vaker over gewerkt en het staat niet op loon strook en krijg er ook niet voor betaald.

Nu moet ik dus vanavond weer over werken en maandag weer nu vroeg ik me af ben ik verplicht om over te werken ? Ik werk me contract uren netjes maar moet ik over werken ?

Weet iemand dit ? Ik kan het niet goed vinden

2. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Waarom ga je niet eens een goed gesprek aan met je baas hierover?

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Overwerken kan gevraagd worden uit het oogpunt van goed werknemers schap MITS het betaald word.

Ik zou dus ook eens even met je baas gaan babbelen. Voor nop overwerken kan niet!

4. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nou dat lijkt me niet. Je hebt toch een contract van een x aantal uren, dus als jij die uren gewoon werkt hebben ze niks te zeggen lijkt mij. Zo nu en dan een keer overwerken is geen probleem, maar je krijgt er niet eens voor betaald! Echt achterlijk, ik zou dus een goed gesprek aangaan met je baas en anders misschien een vakbond inschakelen?

5. Amare

Amare Niet meer actief

Of topic:
    Dus omdat het smeerlappenzijn zou het pand niet tiptop in orde moeten zijn;)

On topic:
    Is het mogelijk dat hij je overuren wel opschrijft en er tijd voor tijd terug wil geven ipv laten uitbetalen?
    Hoeveel overuren heb je al gemaakt? Bij ons is het zo dat als je bv 16 uur werkt, je 16 uur aan overuren mag hebben staan, alles wat dat bovenuit komt wordt uitbetaald.

6. ladygaga

Heb al een gesprek gehad maar hij vind dat we het maar moeten oplossen voor de klant en dat betaling niet nodig is ik heb gisteren anderhalf uur overwerk gedaan en mis nog 3 uur overwerk op me loon dus nu al 4en een half uur voor nop gewerkt

7. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Als je al voor zoveel overwerk-uren niet betaald open hebt staan zou ik zeggen; eerst mijn geld! Kan natuurlijk niet dat je er niet voor betaald krijgt.

8. Mango88

Mango88 Niet meer actief

Volgens mij hoor je óf betaald te krijgen, óf je krijgt tijd voor tijd. Dus de uren die je overwerkt krijg je terug.

Maar of je nu overwerkt of niet, ik zou een gesprek aangaan. Desnoods met diegene boven jouw directe leidinggevende. Het kan niet zo zijn dat jij andermans werk doet. Maar om dat in je vrije tijd te doen (want dat is het, als er niks tegenover staat) is echt te zot voor woorden.

9. ladygaga

De mensen die in het pand werken zeiken op de muur naast de wc trekken niet door overal ligt koffie het is een witte vloer waar alles intrekt om dat de top laag niet goed is hier gaat dus veel werk in zitten hierdoor heb ik geen tijd om me normale taken goed te kunnen doen binnen de tijd en me collega maakt fout op fout en moet ik dat ook nog eens oplossen ze maakt bijvoorbeeld eerst de wc schoon en dan met het zelfde doekje de vloer en dan de werk plek van iemand gewoon vies dus.
    Vervolgens schuift ze de schuld in mijn schoenen door te zeggen dat ik dan alle doekjes heb maar die heb ik niet ik zorg wel altijd dat ik genoeg doekjes heb maar dat kan ze toch zelf ook wel doen.
    Ze heeft over al een weer woord over en dat ben ik dus echt zat verder verzint ze gewoon dingen die niet kloppen en hoor ik dus rare dingen.

Me baas komt bij mij verhaal halen en ik weet van niks.

Maar goed ik moet dus nu weg om weer gezellig te gaan overwerken voor nop

10. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Onder welke cao val je?

Ik denk dat de eerste vraag is of het valt onder overwerk of dat jouw werksnelheid niet hoog genoeg is.

Voor de projecten staat een tijd, deze tijd is gebaseerd op een aantal werkzaamheden binnen het pand. Als dit reëel is dan is het een kwestie van een tandje bijzetten om binnen de tijd het werk gedaan te krijgen.
    Als dit niet reëel is dan lijkt het me nuttig dat je werkgever eens een bedrijfsbezoek doet en dit bespreekbaar maakt.

Ik begrijp alleen niet wat je collega hier mee te maken heeft, doet zij haar werk maar half waardoor jij voor anderhalf moet werken?

11. Samama

Samama Niet meer actief

Overwerken krijg je bij ons uren voor terug...
    Het komt bij mij echt zelden voor, mijn bazin weet dat er een gezin thuis op me zit te wachten. En als er echt iets af moet vraagt ze eerst 6x of het wel kan thuis...

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    En wat staat er in je contract? Bij ons staat dat van ons verwacht wordt overwerk te doen én dat de eerste 16u per maand niet uitbetaald/geregistreerd worden :x

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Even een voorbeeld van mezelf.

Ik werkt in een pand waar veel vrachtwagen buitenlandse chauffeurs kwam, zooooooo smerig!
    Ik moest het kantoor afraffelen om het andere deel schoon te krijgen.
    Dit was ook een pand waar niet iedereen kon werken, je moest niet op je mondje gevallen zijn:D

Ik kreeg extra tijd als dat nodig was, mijn voorgangers hadden nooit hun mond open getrokken.

Als ik de wc aan het poetsten was of ik ging ze schoonmaken en er stond iemand naast de pot te pissen kwam hij de wc niet uit voor hij het zelf had schoongemaakt:D

Ik was niet op mijn mondje gevallen en na een paar weken was dat bij iedereen duidelijk, ik liet niet met me sollen, je ruimt je eigen troep op!
    Ik deed daar tegen over dan ook extra dingen zoals het rookhok schoonmaken.

Mijn advies, trek je mond een open en ik heb het idee dat je niet zoveel zelf vertrouwen, misschien dat iets aan doen?
    Niet op je kop laten zitten!

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Om te beginnen moet je eens een weerwoord geven tegen je leuke collega!
    Ik werk bij 2 vaste pandjes, bij de 1 moet alles goed schoon. Lukt dat niet binnen de tijd word er van ons verwacht dat we overwerken maar die uren krijgen we wel betaald.
    Bij het andere pandje kijken ze niet zo nauw, daar MAG ik niet eens overwerken omdat de klant daar ook niet voor wil betalen.
    Dus daar blijft wel eens wat werk liggen!

15. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik vind dat je als baas mag verwachten dat je werknemer overwerkt, maar dat dit wel vergoed moet worden, financieel of met tijd voor tijd.

16. Khaleesi

Khaleesi Niet meer actief

Van de week was mijn afdeling afgekeurd, ik heb langer moeten werken om het tip top te krijgen. Prima, is mijn eigen schuld geweest.

Bij ons is het wel zo dat als wij over moeten werken we doorbetaald krijgen.

Krijg jij per periode betaald of per maand? Per periode krijg je namelijk je overuren de periode er op uitbetaald bij ons.

Verder, smeerlappen of niet, jij bent de schoonmaakster en jij moet doen waarvoor je bent aangenomen. Dat is dus zorgen dat het pand schoon is wanneer je het verlaat. Als jij het niet red in de tijd die jij hiervoor krijgt kan je 2 dingen doen; 1 een gesprek aangaan met je rayonleiding en zeggen dat je wilt dat ieder een eigen afdeling krijgt zodat jij niet aangesproken kan worden op de fouten van je collega. 2 harder werken zodat het wel op tijd schoon en netjes is. (Kan daar verder niet over oordelen want ik ken je niet, maar zo is hoe ik het ziet)
    Wie denkt dat werken in de schoonmaak makkelijk verdienen is verkijkt zich echt. Het is echt beulen en buffelen.

17. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Volgens mij mag je baas je een bepaalde tijd onbetaald laten overwerken..

wij sluiten om 6 en zijn dan nog tot kwart over bezig. Die krijgen we niet uitbetaald.. maar staat in je cao..

Deel Deze Pagina