Haai! Even een luchtig kazig vraagje Ik geef mijn zoontje nog geen kaas. Gewone kaas niet omdat hij geen "plakjes beleg " eet (dus ook geen worst), en smeerkaas niet omdat ik het zo enorm zout vind. En het is zo.....chemisch en bewerkt. Dat vermijd ik toch liever wel... Maar bijna een jaar en mijn man en ik zin echte kaaskoppen dus hup stukje gras kaas gehaald. Super mild en toch minder zout. Maar meneer moet het niet. Op brood niet en uit het vuistje niet. Nou zit hij wel in een moeilijke (afgrijselijke ) fase maar toch jammer. Had wel gehoopt dat ie het lekker vond. Maar goed. Ik vind het geen moetje maar wel leuk dus ik blijf het kaasje wel aanbieden tot het op is. Maar bestaat er ook een smeerkaas bijvoorbeeld die wel kind vriendelijk is of?
Nee, naar mijn mening niet. Zelfs de Eru kindersmeerkaas bevat smeltzouten en nog behoorlijk veel toegevoegd zout en veel te veel chemische toestanden naar mijn zin. Mijn 18-maander krijgt in elk geval geen smeerkaas op brood. Hij gruwt ook van gewone kaas, wat ik juist weer erg graag eet, ik probeer hem met regelmaat een plakje of blokje aan te smeren, maar alleen van de geur trekt hij al een vies gezicht en draait hij zijn hoofd weg. Het is geen hoofdzaak, hij lust veel andere dingen wel, dus ik laat het zo. ML lust ook niet graag kaas, gelukkig mijn oudste juist weer wel!
Ja....chemische troep idd. Ik lust het zelf wel graag. Lekker hypocriet hé, maarja ik kan zelf kiezen wat ik in mijn lijf stop. Anders houd het op, zou het wel jammer vinden maar het is zeker geen noodzaak.
Maar vergeet niet dat er bv in de ah kipfilet voor brood meer zout zit per 100 gram dan de milner 20+ smeerkaas. Daarnaast zit hier net of misschien wel meer troep in dan de smeerkaas. Kijk maar eens goed op achterkanten van verpakkingen en je zal nog verbaasd zijn. Ik wist bv nooit dat er melk in kipfilet zit. Kwam erachter omdat mijn dochter geen lactose mocht. Dat melk komt er niet van nature in! Toen ik destijds de achterkanten van verpakkingen ging lezen ging er een wereld open.
Hij krijgt nu dus eigenlijk niks qua plakjes beleg. Qua bewerking Let ik wel redelijk op of het niet teveel bewerkt is. Hij krijgt nu baby pindakaas, fruitspread, stroop, zelfgemaakte hummus, groentespread en fruit
Dat is dan toch prima? Kaas móet niet. Gewoon als jij het eet eens aanbieden, misschien wil hij het dan op een dag wel.
Zo had ik een ex die geen lactose, varkensproducten( ivm reumatische klachten), suiker en champignons kon verdragen. Dat wordt etiketten lezen en een e-nummer app voor de rest. Ik schrok me rot van de etiketten: bruin volgranen brood zit karamel in, suiker in de vleeswaren en bouillonblokjes, glucosefructose siroop zit bijna overal in... Suiker in toetjes, frisdranken, voorverpakte maaltijden en die wereldgerechten, snacks en snoepjes ala, daar verwacht je ze in. Maar in alle andere producten (niet samengestelde producten) mag t van mij wel weg. Ik hoef geen "sluipsuikers" dwz suiker in mn rookvlees of karamel in mn brood.