Niet eten van een lepeltje

Discussion in 'Voeding' started by Leonike, May 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Dl is inmiddels al weer 6 maanden.
    We zijn 2 weken terug langzaamaan begonnen met wat bijvoeding.
    Bewust niet met 4 maanden begonnen ivm hevige kramp en afbouw refuxmedicatie.
    Medicatie is al een maand helemaal gestopt trouwens.

Dl stopt al wekenlang alles qua speelgoed (en handen/voeten) in haar mond.

Inmiddels een keer of 10 wat groente of fruit geprakt om te kijken of ze dit vanaf een lepeltje wilde eten.
    Ze doet alleen haar mond niet open ervoor. Gewoonweg niet :D.
    En als ze bij toeval haar mond wel open doet, werkt ze het eten er met haar tong weer gelijk uit.
    Meer als 2-3 hapjes krijgt ze dus niet binnen.

Gewoon stukjes in haar hand geven (rapley) vindt ze wel erg leuk. Ze probeert het dan wel in haar mond te doen en krijgt wel heel iets binnen. Dat bijna alles rechtstreeks op de grond terecht komt nemen we graag voor lief :p.

Nu vind ik het opzich prima als ze alles á la Rapley eet. (hoewel het wel fijn zou zijn als ze ook van een lepeltje leert eten). Maar ik dacht dat het met flesvoeding wel van belang was dat ze vanaf 6 maanden echt effectief wat binnen krijgen aan bijvoeding. En dat lukt zo niet echt.

Ik heb woensdag een afspraak op het consultatiebureau dus ga het daar ook even navragen.
    Maar gezien de verpleegkundige die daar zit, verwacht ik niets...

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier hebben ze nooit van een lepeltje gegeten (ja yoghurt en soep toen ze groter waren. Met 6 maanden pas voor het eerst begonnen en alles rapley gegeven. Ook met flesvoeding trouwens. Die is op deze leeftijd nog altijd het belangrijkste. De bijvoeding is leuk meegenomen. Dus ik zou lekker rapley doorgaan.

3. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Ook bij flesvoeding heeft het geen haast. Je bent net begonnen en ze krijgt vast nog een aantal flessen, waarmee ze de nodige voedingsstoffen binnen krijgt. Ik zou gewoon stukken gaan geven en haar laten oefenen. Ze gaat vanzelf meer eten en minder flessen melk drinken.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Heb je al eens geprobeerd om je pink van de hand waar je de lepel mee beethoudt aan je kleine te geven? Dan kan ze zelf een beetje sturen. Werkt hier heel goed met die van ons (5.5mnd), al is zij sneller dan ik klaar voor de nieuwe hap.

5. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Dat is nog wel een idee. De lepel mee vasthouden vindt ze wel leuk, dan kan ze zelf sturen en dan gaat de mond wel open. Maar de lepel recht houden is dan nogal een dingetje :rolleyes:.
    Jouw manier klinkt dan fijner.

6. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Bedankt.
    Ik merk dat ik door de eetproblemen van mijn oudste snel ongerust raak als het om eten/voeding gaat.

7. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Van een lepel eten leren ze vanzelf. Mijn jongste heb ik bijgevoed a la Rapley (wat overigens wel meer inhoudt dan alleen stukken aanbieden)
    Hij is nu 17 maanden, ruim, en begon vanaf zo`n 15 maanden bestek uit te proberen. Hij eet nu yoghurt en pap met een lepel en dat gaat heel behoorlijk. Soep kun je prima uit een beker laten drinken.

Als je volgens Rapley de vaste voeding geeft blijft melk de hoofdvoeding tot het eerste jaar. Dat er weinig binnen komt en er meer gespeeld en ontdekt wordt is niet erg en een onderdeel van de methode. De methode houdt in dat je je kind het spenen zelf in de hand laat houden (dus zelf laat bepalen wanneer er minder vraag naar melk komt) dat is met bv makkelijker dan met kv, want kv is meestal niet baby-geleid en bv gaat op verzoek en ligt de regie dus meer bij de baby, dan wordt er simpelweg om minder bv gevraagd, wat dus het baby-geleide proces van spenen is.

Volgens Rapley weten kindjes heel goed wanneer ze er fysiek en fysiologisch aan toe zijn om voedsel ook daadwerkelijk door te slikken. Dat moment is er bij het ene kind eerder dan bij het andere kind. Juist doordat je de regie bij het kind laat en geen druk legt op het eten en niet geforceerd bijvoed met een lepel blijft eten een feestje en komt het opeten van wat je geeft vanzelf.
    Ik vind het erg jammer dat ik er met mijn oudste nog niet vanaf wist!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Snap ik! Maar dit is een heel normale ontwikkeling.
    Het met plezier ontdekken en ervaren is veel belangrijker dan dat er al grote hoeveelheden naar binnen gaan:)

9. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Goh klinkt als mijn zoontje. kinderarts (ivm kma) had al een afspraak gemaakt voor logopedie. nu eet Hik nog niet graag van een lepel maar rapper gaat super! Dus eet hij op die manier.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    N
    Gaat het nu allicht iets beter met de lepel?

Share This Page