Kaasfondue

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 15 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Net besloten aankomend weekend te gaan kaasfonduen. Maar we hebben het nog nooit zelf gedaan.

Help me out!
    Welke kaas?
    Moet ik er een speciale fonduepan voor hebben?
    Wat dopen jullie in de kaas?

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij doen het niet zo vaak maar kochten vaak zo'n mix van AH excellent. Daar zit rauwe melk in dus niet geschikt voor zwangeren. Je moet er zelf ook nog witte wijn aan toevoegen.
    Je kunt er echt alles in dopen.
    Elk soort (rauwe) groente, broodsoorten etc. Een kaasfondue is machtig dus zou er zelf relatief lichte dingen in doen.

upload_2021-3-16_2-22-13.png
    Voor de inspiratie
    upload_2021-3-16_2-23-43.png

LadyKikker en Iertje81 vinden dit leuk.
  3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Even los van de kaas, maar ik vond het wel een goeie: bij de Lidl hebben ze nu zogenaamde Alpenkruiden. Daar zit ook een busje met de smaak kaasfondue bij.
    Die is heel erg lekker om in je kaasfondue te strooien! Niet teveel want dan wordt het te zout maar een heel klein theelepeltje is heerlijk.
    Verder doen wij altijd, als we nog genoeg fondue hebben voor 10 broodjes of zo, een klein stukje blauwe kaas erdoorheen op het eind. Maakt het echt af voor ons die laatste stukjes erin dopen.

LadyKikker vindt dit leuk.
  4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben een klein boska setje voor de kaasfondue, maar eerder deden we het ook gewoon in een klein pannetje met een theelichtje eronder (op zo’n roostertje waar je ook je theepot warm kunt houden), het boska setje heeft ook gewoon een theelichtje eronder.
    We hebben een poos een heel lekkere kant en klare kaasfondue gebruikt, van kaas in’t bakkie, maar die zijn niet meer zo goed te krijgen en andere echt lekkere kan ik niet vinden, dus meestal pluk ik gewoon een recept van internet, vaak gaat er emmentaler en gruyère doorheen. Ik vind een beetje rode pesto of blauwe kaas ook altijd wel lekker voor een beetje pit.
    Meestal voor het dopen, behalve brood en soepstengels, doen wij (gebakken) champignons, paprika reepjes, wortel, olijven. De rest wisselt een beetje, ik lust geen bleekselderij, maar dat vinden heel veel mensen superlekker bij de kaasfondue.

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Wij gaan naar de kaasboer. Kan je aangeven wat je lekker vind en zij stellen dan de kaas samen. Een stuk duurder maar zo lekker.

Wij hebben een kaasfondueset van Boska. Om te dopen lekker brood, groente, nachos, stukjes grillrooster, etc.

6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.276
    5.871
    113
    Vrouw
    Wij gaan altijd kaas halen bij de kaasboer. Combinatie September pittig met Italiaanse kruidenkaas.... hmmmm echt favo hier!!

Wij eten altijd het volgende erbij: stokbrood, bloemkoolroosjes, broccoli, wortels, komkommer, tomaatjes, paprika, bleekselderij, venkel, champignons, fuet worst, mini kipspiesjes, grillworst en gehaktballetjes.

Smullen maar!! Wij doen het hier geregeld :D

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.518
    13.805
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #7 hummeltje5, 16 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2021
    Fonduepan is wel nodig ja. De pan moet namelijk continu op een lage stand verwarmd blijven omdat de kaas anders hard wordt.
    Het oppervlak is te groot en de kaas te stevig om met een waxinelichtje te verwarmen.

Gruyère is een goede fonduekaas die eigenlijk wel tot de basis behoort.
    Naast die neem ik doorgaans 1 of 2 andere.
    Emmentaler kan, maar bijv. ook een blauw kaasje.

En vergeet niet een half glaasje rode wijn erin te doen!

Wat ik het lekkerst vind om erin te dopen:

- stokbrood
    - blauwe druiven
    - groentes: cherrytomaatjes, paprika.

Wat je nog meer erin kunt doen:

- vlees (spek of zo'n ham kaas ding waarvan ik nu de naam ff kwijt ben)
    - appel, ananas
    - overige groentes: broccoli, aubergine, courgette, wortel.
    En vast nog wel meer, maar dit is wat me te binnen schiet wat lekker te combineren is met kaas.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.518
    13.805
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Grillvlees bedoel je?
    Je grillrooster opeten lijkt me niet heel smakelijk en zelfs gevaarlijk voor je gezondheid ;) :p

Axia en Bellybell vinden dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Ik ga graag naar de kaasboer voor lekkere kaas die vers geraspt is.
    En de zakjes van AH met geraspte kaas voor kaasfondue zijn om prima.

Wat wij er het lekkerste bij vinden (naast stokbrood):
    Hamrolletjes
    Ananas
    Gedroogde vijgen
    Druiven
    Tomaatjes
    Gehaktballetjes
    Grillworst

En het is ook lekker om er ander sorry brood bij te serveren, bv krentenbroodjes, pitabroodjes of zelfgemaakte broodjes met zongedroogde tomaatjes, etc.

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat is niet mijn ervaring. En daarbij heeft mijn boska setje (speciaal voor kaasfondue dus) ook gewoon een waxinelichtje. Maar als ik meer kaasfondue heb (setje is 2 persoons), werkt zo’n waxinelichtje in zo’n houder voor je theepot met een pannetje erop echt prima hoor. Wel regelmatig roeren, anders wordt de onderkant te heet en zijkant te koud, maar dat geldt dus ook voor het fonduesetje.
    O ja, je maakt eerst natuurlijk wel de kaasfondue in een pan op het fornuis, het moet wel warm in zo’n fondueset met waxinelichtje, prima om warm te houden, niet om warm te maken.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hoe maak je dat ;) :roflmao::p
    Grappige autocorrect :D

Adje vindt dit leuk.
  12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Sowieso rasp ik de kaas altijd zelf, al dat voorgeraspte is uitgedroogd. Echt een andere smaak.

Ik haal altijd bij de (bio)kaasboer; gruyere/ comté of ook wel eens een combinatie belegen geitenkaas en blauwe geitenkaas.

Qua dip vooral groente. Vooral kort gestoomde bloemkool is favoriet.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Haha, gekmakend soms :confused::roflmao::roflmao:

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.518
    13.805
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik begreep dat TO met haar gezin gaat kaasfonduen komend weekend (maar dat heb ik wellicht verkeerd geïnterpreteerd). In ieder geval heeft ze 2 kinderen zo te zien en er even vanuit gaande dat ze een partner heeft zijn ze dan dus met z'n vieren.
    Vanuit dat punt bekeken heb je dus een grote pan nodig die (naar mijn weten) niet verwarmd kan worden met enkel een waxinelichtje.

15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Nog niet gelezen maar oh zo lekker gerookte kip!

16. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb dat dus meerdere malen gedaan zonder problemen, en meestal had ik dan genoeg voor nog veel meer personen, want was het nog lang niet op met 4 grote eters.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Kaas van de kaasboer en om te dippen stokbrood (veeeeel) en champignons even kort gebakken, cherry tomaatjes, kleine gehaktballetjes.

18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Oh dat is een goed idee zeg!
    Maar wat ben je dan ongeveer kwijt??

19. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    @MamavanLieverd en @hummeltje5
    We hebben een rvs fonduepan met zo'n brandertje eronder!
    Als ik de kaas van te voren smelt dan blijft dat toch wel goed in de fonduepan?

20. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Die kaasmix, is 1 verpakking voldoende?

Deel Deze Pagina