mastectomie

Discussion in 'Gezondheid' started by talia, Oct 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    zijn er meiden die een preventieve mastectomie hebben ondergaan?
    aangezien mijn mama en mijn oma overleden zijn aan borstkanker heb ik dus een heel erg hoge kans.
    ik denk er over om een preventieve mastectomie(borstamputatie) te laten doen met reconstructie van beide borsten.
    ik wil dat wel pas laten doen wanneer ik weet dat er geen kindjes meer zullen komen omdat ik een grote borstvoedingsfanaat ben en wil elk kindje bv kunnen geven.
    zijn er meiden die er ook over denken of die het hebben laten doen?

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ging het daar vandaag in Oprah Winfrey ook niet over? Volgens mij wel. Ik weet niet of je de uitzending ergens terug kan kijken.

3. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ooh geen idee de uitzendingen zijn in belgie en nederland wel anders.
    had wel een seen programma erovergezien op vitaya hier bij ons maar het is dan toch anders dan er met meiden over praten die er ook over denken of die het al hebben laten doen.
    ik weet het niet zeker omdat ik het langs de ene kant wel drastisch vindt en datwel nog niet zeggen dat ik nooit geen kanker zal krijgen er zijn zoveel vorman...
    maar langs de andere kant denk ik van ik ben wel mijn mama en oma er aan verloren geen idee vond het voor mezelf alleen iets om over na te denken.

4. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    je kan toch ook onderzoek laten doen over de erfelijkheid? Heb dat wel eens op tv gezien dat een moeder en een zus van iemand zijn overleden aan borstkanker en dat zij ook draagster was van een bepaald gen waardoor ze veel meer kans had. Toen die uitslag bekend was heeft zij er voor gekozen om te laten amputeren.
    Ik zou als ik jou was gewoon contact opnemen met je huisarts en je door laten verwijzen, zo krijg je ook echt objectieve informatie over keuzes die je mag/moet maken.

Lijkt me trouwens wel een van de moeilijkste keuzes in je leven.

Sterkte

5. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    vandaar dat ik wat aan het rondkijken ben hoe en wat...
    heb het er al met mijn gyn (waar ik al mijn controleslaat doen) over gehad en ze zei van kijk maar eerst wanneer je zeker weet dat je geen kindjes meer wil (omdat ik bv wil geven) en dan kijken we verder.

6. hardloper

hardloper Niet meer actief

Ik sta niet voor die keuze, maar ik begrijp het wel. bespreek het idd met je ha, en neem dan in de beslissing de leeftijd van je oma en moeder mee toen ze het kregen. en voor mij zou de keuze niet zo heel moeilijk zijn. Ik heb altijd al gedacht dat als er iets kwam ze er af gingen. liever een heel leven met je kindjes, dan een kort leven met borsten.

Het klink wel heel nonchalant, maar ik heb er toen mijn tante kanker kreeg best over nagedacht.

succes en sterkte met je beslissing

groetjes, lidwina

7. bapsie

bapsie Niet meer actief

kan idd erfelijk zijn en dan kunnen ze onderzoeken of je dat gen hebt, als je het gen niet hebt is het geen garantie om niet borstkanker te krijgen. daarnaast is er ook een risico dat er alsnog borstkanker ontstaat in het kleine beetje weefsel dat ze achter (moet) laten... dus het is idd een beslissing waar je goed over na moet denken en veel informatie over moet zoeken.

Heb wel veel respect voor de mensen die die keuze kunnen maken! is zeker niet niets!

8. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    zo denk ik er dus ook over.
    beter zonder borsten dan dat mijn kindjes hun mama kwijt zijn.
    en ze kunnen tegenwoordig zoveel qwa reconstructie e.d dus dat maakt de keuze wat makkelijker.

9. Kalush

Kalush Fanatiek lid

Jan 7, 2006
    2,694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik zou het ook laten onderzoeken wat jou kansen zijn.
    Ik heb dat programma van Oprah ook gezien en het heeft me toch wel aan het denken gezet.
    In mijn familie komt het niet voor maar dat wil natuurlijk ook niks zeggen.

Vind het erg moeilijk om hier een keus in te maken.. maar ik denk dat ik wel zo'n test laat uitvoeren.
    Echt een klote ziekte is het! Rondom hoor je mensen die het hebben en positief blijven.
    Ik zou dat denk ik niet kunnen. Bleh!

10. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    het iss idd een rotziekte en soms kan het zo verschrikkelijk snel gaan...
    bij mijn mama ging het zo snel dat ze 3maanden na de diagnose stierf...
    ik heb het van dichtbij meegemaakt en heb voor mezelf beslist dit niet te willen meemaken.
    maar langs de andere kant wil het nog niet zeggen dat je nooit kanker zal krijgen aangezien er zoveel verschillende vormen zijn.

maar als mijn znagerschap en bv periode erop zit ga ik me laten testen mocht i, daar positief uitkomen als drager van het gen zal ik toch een beslissing moeten nemen maar heb dus nog wel tijd genoeg.

11. Sara1976

Sara1976 Actief lid

Jul 11, 2006
    233
    0
    0
    Hallo Talia,

Las je berichtje en wil toch even reageren. Ik moet zo weg, dus even kort.
    Ik ben draagster van de afwijking in het BRCA-1 gen (het borst-en eierstokkankergen) waardoor ik een kans had van 60-85% om borstkanker te krijgen en 40-60% op het krijgen van eierstokkanker.
    Ik schrijf had, want ik heb nu 4 jaar geleden een preventieve borstamputatie beiderzijds ondergaan. Ik was toen 27 jaar.
    Ik heb ervoor gekozen om juist voor een evt zwangerschap mijn borsten te laten verwijderen, want bij erfelijke borstkanker heb je juist in de zwangerschap een hoog risico om borstkanker te ontwikkelen. Ik heb dus ook geen borstvoeding kunnen geven, maar ik wilde dit risico ook niet lopen.
    Jij bent 22 las ik, dus ook al zou er een erfelijk gen aangetoond worden, wordt voor jou het verhaal van borstvoeding anders. De kansen op borstkanker voor je 25 zijn een stuk lager dan de kans na je 25e.
    Wat erg voor je dat zowel je moeder als je oma borstkanker hebben gehad. Was dit bij beide voor of na de overgang? Als ze dit kregen voor de overgang is er meer kans dat er sprake is van erfelijkheid.
    Kom je in aanmerking voor erfelijkheidsonderzoek? Zou dit zeker met je huisarts bespreken. Hoe vaak wordt je nu gecontroleerd? Want neem aan dat dat gebeurt?
    Toch iets langer geworden, dit berichtje, maar moet nu echt weg. Als je vragen hebt, hoor ik het wel!

Liefs Sara

12. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    dag sara heel erg bedankt voor je berichtje.
    mijn mama was 37 en mijn oma 48 die heb ik dus ook niet gekend.
    volgens de gyn is de kans om van het krijgen van borstkanker voor mijn 25 kleiner maar niet onbestand.
    de kansen worden wel verkleind zei ze wanneer ik bv geef...
    ik wordt om de 3maanden gecontroleerd via gewoon handonderzoek en om de 6 maanden via een mamografie.
    nu tijdens mijn zwnagerschap niet natuurlijk.
    geen idee of ik in aanmerking kom voor een erfelijkheidsonderzoek dit ga ik toch eens met haar bespreken.

wel supersterk van je dat je het hebt laten doen.
    denk dat het echt zwaar is wanneer je zo een hoog percentage te horen krijgt maar uiteindelijk kies je dan wel zelf voor leven of dood.
    zo voel en denk ik het nu ook.
    als het zo moet zijn dat ik zo een hoog percentage heb laat ik het onmiddelijk doen.

13. amazonnetje

amazonnetje Actief lid

Feb 16, 2007
    151
    0
    0
    Hallo Talia,

ik ken meiden die voor die keuze hebben gestaan en nog staan,
    je zult wel denken 'heb je haar weer'...maar als je wilt, kan ik je de betreffende topics van het amazone forum doorgeven, evt. kun je ook met die meiden zelf mailen of pb-en?

ik was niet erfelijk belast voor BRCA1 of 2, werd als het ware 'overvallen', maar heb wel snel na mijn eerste linker amputatie, de rechterkant ook preventief laten amputeren. In mijn geval duurde dat negen maanden omdat ik het halve ziekenhuis ervan moest overtuigen dat het geen opwelling was. Directe reconstructie was bij mij niet mogelijk, dat is een jaar later gedaan dmv expanders ['opvulbare ballonnetjes'] en vervolgens siliconenprothesen, en het is heel mooi geworden, nooit een seconde spijt van gehad.

Heel in het algemeen:
    Ik koos heel bewust voor direct amputeren, want wie een borstsparende operatie kiest of krijgt, wordt bijna altijd bestraald, en dat maakt je huid bijna altijd voorgoed ongeschikt voor deze methode [wordt 'leerachtig', niet goed oprekbaar meer].
    Ben je wel bestraald, dan zou je moeten kiezen tussen een stukje spier van de rug laten omklappen of via buikspieren en buikvet, als je er genoeg van hebt [Diepflap of Tramflapmethode], wat veel nadelen [veel ingrijpender!] maar ook weer voordelen heeft [eigen weefsel, nooit meer prothesen hoeven switchen, voelt meer 'eigen' qua temperatuur].

Alle info staat op ons forum en er is altijd iemand die je uit eigen ervaring kan voorlichten. Laat me maar weten of je meer wilt weten, vis ik wat topics en namen van ervaringsdeskundigen wat betreft erfelijkheid voor je naar boven.

veel sterkte met het maken van je keuzes....
    Amazonnetje

14. amazonnetje

amazonnetje Actief lid

Feb 16, 2007
    151
    0
    0

Share This Page