Ik ben erg benieuwd welke acties jullie zouden ondernemen (of ondernomen hebben) als jullie kind gepest zou worden op de kleuterschool. Pak je dit op met de juf en/of met de ouders van de kinderen die pesten? En, ook heel belangrijk, hoe leer je je eigen kind om weerbaarder te worden?
Hm bij ons werd dochterlief niet gepest maar een klasgenootje was extreem behulpzaam. Met name op het toilet. Dusdanig dat dochterlief nog amper naar de wc durfde. En dat hebben we inderdaad aangekaart bij de juf. Zij heeft het besproken met de juf van dat meisje. Daarna een goed gesprek met juffen en meisjes. Meisje beweerde bij hoog en bij laag dat het niet waar was maar zat volgens haar juf overduidelijk te jokken. Dus toch sorry zeggen en beloven het niet meer te doen. Later bleek dat ze gewoon wilde helpen en niks durfde te zeggen omdat ze nogal geïntimideerd was door de situatie met 2 juffen die haar op d'r kop gaven. En het is inderdaad nooit meer voor gekomen. Eind goed, al goed.
Ik vind het wel lastig. Wat heel onschuldig begon met 'ik wil nooit meer met je spelen' en 'ik wil nooit meer je handje vasthouden' begint nu toch uit de hand te lopen. De meisjes die haar beste vriendinnen waren, sluiten haar nu buiten omdat ze zogenaamd steeds spelletjes doen die alleen voor 2 kindjes zijn. Dat is best lastig te begrijpen voor mijn dochter. Helemaal omdat de dames in kwestie nog wel graag apart bij ons thuis willen komen en dan is er ineens niets aan de hand. De volgende dag wordt dochter weer als stront behandeld. De laatste twee weken hoor ik eigenlijk elke dag dat mijn dochter is geslagen, op de grond geduwd etc. En volgens haar doet de juf er niets aan. Morgen vraag ik een gesprek aan met de juf omdat ik dit opgelost wil hebben. Ik wil niet dat mijn kind staks met tegenzin naar school gaat door dit hele gebeuren. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik dat heel graag!
Hmm zou toch naar de juf gaan inderdaad... En ik zou ook m'n twijfels hebben of ik die kindjes nog thuis wil hebben... Maarja als ze met z'n 2en dan wel weer heel leuk spelen is het ook weer zoiets om te verbieden nog samen te spelen En het lost niks op bovendien.
Ik zou beginnen met een gesprek met de juf. Kleuters hebben wel vaker de neiging om iets te snel dingen met een duw of een klap 'op te lossen'. Dat hoort ook wel bij de leeftijd (nog niet voldoende taalbeheersing, kunnen zich nog niet zo goed inleven in een ander enzovoorts.) Maar dit is natuurlijk wel iets wat ze moeten leren. En daar is school de aangewezen plek voor. Als de juf op de hoogte is, kan ze beter opletten en wat eerder ingrijpen. Ze kan dan zowel aan jouw dochter als aan de andere meisjes leren hoe ze beter kunnen reageren in zo'n situatie. Mocht dit niet helpen, zou je ook kunnen proberen de andere ouders erbij te betrekken. Maar ik denk dat dit effectiever is bij oudere kinderen (die vaak 'bewuster' pesten dan kleuters). Dan wil het inderdaad wel eens helpen om ouders verantwoordelijk te stellen voor het gedrag van hun kind.
Hoi tupp, De juf ik dus al op de hoogte. Ik ben er vorige week over begonnen en ze gaf aan dit af en toe al te bespreken met de meisjes. Maar ook dat dit vaker gebeurd in vriendengroepjes. Ik vind het nu alleen veel te ver gaan. Ze laten haar namelijk niet meer met rust. Ook niet als ze ervoor kiest om met andere kindjes te spelen. Dan blijven ze haar achtervolgen en duwen, zand gooien. Mijn dochter is de jongste van het stel. Met een meisje scheelt ze 3 maanden en met de oudste zelfs ruim anderhalf jaar. Ik heb dus ook het idee dat het vooral vanuit het oudste meisje komt. Zij is zich volgens mij al veel meer bewust van wat ze kan bereiken met haar gedrag. Hopelijk kan de juf dit oplossen.
Ik moet bekennen als dat andere meisje wel lief bij jullie thuis met je dochter zou spelen, dat ik ook een beetje op dat andere meisje in zou praten. Dat ze jouw dochter moet steunen en moet helpen, omdat het heel verdrietig is als er zoiets gebeurd. Verder inderdaad wat je al doet - en toch ook even extra aandringen bij de juf, dat het te ver gaat en dat het moet stoppen, omdat het anders ten koste van het plezier gaat van het naar school gaan. Qua weerbaarheid: Stop hou op leren. Leren wegduwen (en dat mag best wat harder!) en leren dat ze hard moet roepen - (dat ze het niet leuk vind etc) zodat anderen het horen. Maar het is moeilijk .
Regel op school is inderdaad om eerst zelf 2/3 keer stop hou op te zeggen. Helpt dit niet dan ga je naar de juf. Maar dochter zegt zelf dat de juf vervolgens niet ingrijpt. Dus daar wil ik vanaf morgen verandering in hebben. Vanmiddag weer dikke tranen. Ze is er zo verdrietig van dat haar twee (voormalig) beste vriendinnetjes zo tegen haar doen. Dan breekt mijn hart als ik haar zo zie. Tegen een van de meisjes heb ik tijdens een schoolactiviteit inderdaad geprobeerd uit te leggen dat je zo niet met elkaar speelt maar het komt niet echt aan blijkbaar.
Ik wilde net een zefde topic beginnen. Mijn zoontje wordt uitgescholden op het schoolplein omdat hij niet sterk is en niet snel. Vnvnd kwam het hoge woord er uit. Ik ben zelf gepest dus dit raakt me extra. Hoe maak je een kind weerbaar? Met de ouderavond zal ik het ook met de juf besrpeken. bah rotkinderen soms ook he!
Wat kunnen kinderen toch hard zijn hè. En dan al zo jong. Ik krijg er echt zo'n soort oergevoel van. Zo van, niemand komt aan mijn kind. Naast verdrietig word ik er dan ook behoorlijk boos van. Hoe oud is je zoontje? Tips heb ik helaas niet voor je. Misschien/hopelijk na morgen.
Ik wilde ook net een topic starten Een andere moeder sprak me aan dat mij kind geplaagd wordt. De deur wordt extra dichtgehouden zodat hij niet naar buiten kan, hij wordt geduwd. Mijn zoontje laat dit ook over zich heenkomen. Zelf inderdaad ook gepest. Dus dit raakt me erg. Vrijdag heb ik gesprek met de juf
Mijn dochter is gepest door een jongen toen ze in groep 2 zat. Ze was echt het pispaaltje en op den duur lag me dochter huilend in bed en ze wilde niet meer naar school. Ik ben toen direct naar de juf gegaan en die heeft gelukkig meteen actie ondernomen. Als de juf dit niet had gedaan dan had ik naar de ouders gestapt voor een gesprek. Gelukkig was dat niet nodig en heeft de juf het opgelost.
@mamamadelon: wanneer zijn de oudergesprekken? Niet te lang wachten hoor, voor dit soort dingen kun je echt ook tussendoor even een afspraak maken met de juf! We (ben zelf ook juf) horen dit soort dingen liever meteen, zodat we gelijk in kunnen grijpen dat dan later blijkt dat het al weken suddert. Ik lees heel vaak dat scholen aan kinderen leren dat ze eerst moeten zeggen "stop, houd op" o.i.d. Prima! Maar ze moeten ook leren naar de ander te luisteren als die dat zegt! Wat betreft weerbaarheid: oefen af en toe eens in een rollenspelletje met je kind. Hoe reageert hij als hij geplaagd of gepest wordt? En speel dan om de beurt de plager / pester en de persoon die geplaagd of gepest wordt. Let op dat je kind dat ander goed aankijkt en duidelijk zegt dat hij wil dat de ander stopt. Leer je kind ook om stevig rechtop te staan. Als er niet geluisterd wordt, leer je kind dan om hulp in te schakelen van de juf. Laat je kind dan ook vertellen dat hij zelf al heeft geprobeerd om stop te zeggen, maar dat de ander niet luistert. Besteedt ook eens aandacht aan andere dingen: hoe vraag je aan een ander kind of die met jou wil spelen? Hoe reageer je als het antwoord nee is? Altijd is oogcontact belangrijk. En proberen niet te gaan huilen als iets niet naar de zin gaat.
Ik zou ook de ouders van die andere kinderen aanspreken. Ik ben zelf wel eens aangesproken door een andere moeder. Mijn zoontje had de nieuwe jurk van haar dochtertje belachelijk gemaakt (was een K3-jurk en hij had gezegd dat hij hem stom vond). Dat zei de moeder en mijn zoon bevestigde dit. Ik vond het niet echt pesten, maar heb hem wel uitgelegd dat dat andere meisje het echt niet leuk vond, dat ze er verdrietig van werd en dat ze eerst juist zo blij met die nieuwe jurk was geweest. Hij heeft de volgende dag zijn excuses aangeboden en inmiddels zijn ze dikke vrienden. En denk eraan dat bij die kleuters vaak het ene moment dikke vrienden zijn, de volgende dag willen ze elkaar nooit meer zien en nog een dag later willen ze alweer afspreken. Mijn zoon klaagt ook wel eens dat hij geplaagd of buitengesloten wordt, maar met diezelfde kinderen wil hij ook altijd afspreken, dus dan zal het toch wel meevallen, denk ik.
Ik heb toevallig vandaag een gesprek gehad op school. Mijn dochter is nogal verlegen en onzeker op school (thuis nogal overheersend, ze heeft het vooral in grote groepen). Haar gedrag veranderde dusdanig thuis dat ik met de juf het 1 en ander heb besproken. Ze praat nauwelijks over dat kinderen gemeen zijn tegen haar en als ze wel eens wat zegt ontkent ze alles weer als je verder vraagt. Ze kan positief en negatief gedrag van andere kinderen niet goed onderscheiden. Ze vindt alle aandacht leuk. De juf gaat nu vaker 1 op 1 even met haar praten over school en haar extra in de gaten houden. Er zijn tot zo ver wel degelijk kinderen die steeds terugkerend plaag gedrag vertonen wat ik tot nu toe uit haar heb weten te krijgen. Maar om die kinderen erop aan te (laten) spreken vind ik nu nog iets tever gaan. Maar goed, ze gaat pas sinds 2 maanden volledig naar school, ja voor de vakantie ook een maandje, maar dat is zo lang geleden voor haar. Ze moet zelf wat sterker worden en hoe ik dat precies ga aanpakken weet ik nog niet.