Voor kerst wil ik graag een kaasplankje neerzetten. Alleen, we zijn geen 'ervaren' kaasplank gebruikers. Welke kaasjes zijn geschikt voor voor iedereen? Ik dacht in ieder geval aan een port salut, brie, een jong belegen kaasje Ik leg er ook vleeswaren, druifjes en walnoten bij.
Heb je geen kaaswinkel in de buurt. Die kunnen een mooi toegankelijk kaasplankje voor je samenstellen.
Een beetje makkelijke kaasjes zijn een harde geitenkaas, kernhem, munster, gevulde brie. Veel supermarkten hebben kant en klaar pakketjes liggen met een leuke simpele mix van kaas. wat extremer qua smaak zijn de meeste blauwschimmelkaasjes. Roquefort, blue stilton etc. bij oa. De albertheijn staat op de verpakking of de smaak mild of scherp is.
Manchego is heerlijk (is een hele milde Spaanse schapenkaas) En als je toch iets van een blauwaderkaas neer wil zetten, kan je ook kiezen voor Cambozola (combi van camembert en gorgonzola), die is ook heerlijk mild van smaak. En ik vind het altijd erg lekker om een lekkere chutney of jam bij een kaasplankje te serveren. Bv balsamicostroop, ananaschutney, rode uien compote, vijgenchutney. En misschien nog wat dadel of vijgenbrood. Heel lekker om wat zoets met het zoute van de kaas te combineren.
Krijg je ook eters, die wel echt kaasliefhebbers zijn? Mij zou je bijvoorbeeld niet echt blij maken met je selectie, ik zou het wel opeten, want ben gek op kaas, maar ik vind port salut niet zoveel aan en mis pit. Een jong belegen kaas vind ik prima als blokje op een feestje, maar verwacht ik niet op een kaasplank na het eten, daarvoor is hij veel te mild. Het ligt natuurlijk ook wel aan degenen, die je het voorzet, kaasliefhebbers? Zouden ze zelf voor een kaasplank gaan in een restaurant? Ja, dan meer pit, nee, dan zou ik aangeven bij de kaaswinkel dat je het heel mild wilt houden. Ik sluit me dus aan bij het advies langs een kaaswinkel te gaan.
Nooit geprobeerd, maar zal het zeker onthouden! Laatst een vegan"kaas" gemaakt en die smaakte ook lekker met dadel.
@MamavanLieverd, we hebben gezamenlijk een menu afgesproken, het kaasplankje staat er ook op. Het zijn echter geen mensen die vaak sterke kazen eten. Ook is het de bedoeling dat de kinderen mee kunnen eten. Een milde plank is daarom denk ik het handigst
Ik maak altijd een enorme plank met inderdaad wat mooie vleeswaren, noten, vijgenjam, mangochutney, druiven, kaaszoutjes, zonnebloempitten (geroosterd), mandarijntjes, compote van uien en (verse) ananas. Qua kazen: Brie Camembert Port Salut Gorgonzola Roquefort Mozzarella (buffel) Roomkaas met kruiden La vache qui rit Geitenkaas omwikkeld met spek Mascarpone En nog zo’n oranje kaasje in de vorm van een bloem; even de naam kwijt. Lekker trouwens! Wanneer en hoe laat verwacht je me Edit: die geitenkaas doe ik, nadat ik hem heb ingewikkeld in spek, eerst even in de oven.
Off topic: Zullen wij een eetclubje vormen samen? Jij hebt altijd hele lekkere recepten enz, en ik vind mezelf ook niet onverdienstelijk (mijn eten dan hè ) dus ik zeg: 1+1 = 2
Dadels combineer ik juist het liefst met een pittige schimmelkaas. Ik zou juist voor wat diverse smaken zorgen. Bijvoorbeeld pere St Joseph, blue Stilton (ah heeft de Stilton port weer ), brie en harde geitenkaas. Dan vind niet iedereen alles lekker maar wel voor elk wat wils. Voor erbij heb ik druiven, walnootdadelbrood (ah heeft die, en ook vijgen amandel) en stokbrood. En drank is stevige rode wijn of vintage port. Mijn eigen plank is samengesteld op onze favorieten: Stilton port, pere St Joseph en Rochefort.
Wij drinken geen alcohol dus dat zou best kunnen, maar daar heb ik dus echt 0,0 verstand van. (@Mamafiets)
Dan ligt het er echt aan of je bezoek wel van wijn houdt. Maar als je dan wijn wil serveren, dan zou ik wel advies vragen bij een slijter als je zelf nooit drinkt. Zit zoveel smaakverschil in. En dan hoeft het niet perse duurder te zijn.
@Mamafiets Wij zijn moslim dus dat doen wij ook bewust niet, en het is sowieso niet eens (of met heel veel moeite) verkrijgbaar waar ik woon... Ik reageerde eigenlijk dus vooral op die dadels haha
Gangbare kazen: Port salut Brie Camembert Cambozola Zachte geitenkaas (Al dan niet met honing in de kaas verwerkt. Kinderfavoriet ) Manchego Mozzarella Wel wat pittiger willen, maar niet te: Oude/overrijpe kaas (zowel geit, schaap als koemelk) Gorgonzola Dolce Castello Blue Chaumes Goede parmezaan Cheddar Nog heftiger: Roquefort Gorgonzola Danish Blue Blue Stilton Dit zijn even de kazen die ik weet vanuit de supermarkt. Die zijn sowieso wel te krijgen. Ik krijg meteen trek. Gelukkig heb ik voor 3 dagen kazen klaar liggen Maar ben een echte liefhebber dus ga voor wat minder alledaags en moeilijker te krijgen. Er mag niet ontbreken: Iets van een chutney, noten/vijgen/dadelbrood druiven. Die smaken zijn echt nodig om je mond zeg maar te reinigen. En natuurlijk een goede sherry of port
De kaasjes moet je zelf wat zien. Wij houden enorm van kaas (krijg ik nu dus ook zin in) Wij voorzien ook altijd. Passievrucht, kiwi, dadels, vijgen, druiven, noten, rozijnen. Notenbrood, stokbrood. Eventueel een glaasje lekkere rode wijn voor wie wil. Heerlijk.