Minibieb

Discussie in 'De lounge' gestart door Young Flower, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een Minibieb hebben.

Waar moet je rekening mee houden?
    Heb je last van vandalisme?
    Werk je met openingstijden van het kastje?

en wat is nog meer belangrijk?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn moeder heeft er één. Maar ze woont in een huis aan het begin van een doodlopend straatje. Mensen die door de wijk wandelen zien 'm wel. Maar je moet wel echt in dat wijkje komen. Dus geen doorgaand verkeer verder ofzo.
    Het kastje staat in de voortuin en is gewoon altijd open. Tot nog toe geen vandalisme ofzo gehad. Maar het loopt ook geen storm sowieso ;)

Ik zou - als 'mogelijke klant' wel duidelijke vermelden wat de bedoeling is: Lenen en terugbrengen? Ruilen? Boeken bijzetten eventueel?

3. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier wonen wij tegenover een basisschool dus aanloop is er wel.

Handig inderdaad om te vermelden wat de bedoeling is. Die neem ik mee

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.350
    10.310
    113
    We hebben er geen maar vinden het wel leuk om er langs te gaan. Wat mijn voorganger al schreef duidelijk zijn wat je wil, mogen ze ruilen of alleen lenen.

Wat ze hier doen en daarom komen we er niet meer langs is een grote stempel in het boek zetten waar je het vandaan hebt. Wij vinden het vreselijk als ze er in schrijven. Lever je een goed boek in en krijg je er 1 met lelijke stempel terug.

Wat ze hier ook doen is schrijven wat ze wel mogen plaatsen en wat niet. Dus boeken in goede staat die niet kapot zijn, geen hele oude boeken en geen studieboeken.

Super leuk dat je dit overweegt!

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.906
    113
    't Gezellige Brabant
    Kijk even op kinderzwerfboek.nl.

6. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Op zich hoeven ze geen boek in te leveren als ze er 1 pakken hoor. Ze mogen boeken erin plaatsen. Of alleen een boek meenemen. Zolang ze maar eerlijk meenemen. Dus niet ineens de hele kast leeg. Op zich is er genoeg aanbod in de regio om boeken gratis op te halen dus vullen is geen probleem. Daarnaast heb ik zelf een hoop om erin te zetten.

Ik snap niet zo goed waarom iemand er een stempel in zou zetten. Geen logica. Dat zou ik dus niet doen.

Zwerfboeken ben ik mee bekend. Ik ga eens kijken of hier iets mee te doen is.

Syane en owly vinden dit leuk.
  7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk om te voorkomen dat boeken doorverkocht worden... zeker als je er mooiere boeken in zet.... met een stempel heb je -als dat je intentie is - meer kans dat de boeken terugkomen.

8. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik vind het als "klant" belangrijk dat er boeken van oke kwaliteit staan en dat het niet verplicht is ook een boek terug te zetten. Er staat zo'n kast met stoffige oude boeken in de AH waar dat heel groot op staat, dat spreekt niet aan. Daarom ook de oude boeken denk ik.

De minibieb bij ons in de wijk is super. Er wordt veel gebruik van gemaakt dus het aanbod wisselt veel. Soms breng ik boeken, soms haal ik er 1 of meerdere uit. Sommige boeken hou ik of geef ik door. Andere boeken breng ik na het lezen terug. Soms loop ik erlangs en zit er niets voor mij/mijn kinderen bij en loop ik door. Die vrijheid is essentieel voor mij. Als ik een boek verplicht terug moet brengen ga ik wel naar de bieb.

En qua locatie: ik heb ook graag de vrijheid om rustig te kijken. De bewoner hoeft niet (iedere keer) een gesprekje met me aan te knopen of uit het raam te kijken wat ik doe.

owly vindt dit leuk.
  9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Bij ons in de wijk is de bieb al 2x gejat (2e x stond ie er nog geen 15 min) terwijl ik in een hele nette wijk woon. Nu is er geen bieb meer. Heb er zelf overigrns geen gebruik van gemaakt.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Wat triest zeg!

11. Young Flower

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Dat is zeker triest! Gaat nergens over.

Hier ben ik alleen van dat de jeugd van de middelbare school hier wellicht iets teveel interesse ervoor hebben. Nu met Corona mogen ze niet binnen blijven dus trekken hele groepen jeugd door de wijk. Misschien dat ik nog even wacht voor ik hem echt plaats

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het is een beetje dubbel he.. ik vertelde net over dit topic tegen mijn moeder en die gaf juist aan dat er momenteel juist meer gebruik van gemaakt wordt en wat meer aanloop is nu. Misschien hebben mensen het kastje nu gevonden? Doordat er meer bewust gewandeld wordt omdat veel anderen dingen niet kunnen/mogen etc. Dus wat dat betreft is het juist weer wél een goede periode om m neer te zetten.

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina