werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door makey, 30 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    ik stel deze vraag om uw mening hierover te horen.
    dit is mijn eerste zeangerschap , maar heheb al vanaf 12 weken ontzettende pijn in mn onderrug en trekt vaak door naa rmn banden ook heb ik steeds harde buiken en deze klachten nemen toe tijdens mijn werk (werk in verpleeghuis in de zorg) ik wer 3 a 4 dagen per week eerst gewoon 8urige dagen en nu sinds kort 6 uurtjes (in de avond overdag is te zwaar) ik moet al extra rusten en lig dus bijelkaar ongeveer 15uur per dag in bed met nachtrust erbij opgeteld ik vind het nogal ver gaan want het betekend dat ik verder dus niets kan doen anders redt ik het helemaal niet op mn werk.
    En als ik thuiskom moet ik eerst rustig gaan zitten modat ik dan steeds last heb van harde buiken en rug pijn en ga dan maar meteen naar bed want dan kan ik mn ontspannen zodat mn buik geen zeer meer doet.
    Ik denk erover omzezefl toch ziek temelden en evt. op therapeutische basis te gaan werken voor een aantal uur is dit terecht? ik vind het namelijk erg moeilijk want datbetekend dat ik mn collegas ermee laat zitten
    wat is uw mening/advies ?alvast bedankt

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Makey,

je moet je goed beseffen dat je nog een hele tijd moet. Dan kun je twee kanten uit redeneren. Als je je nu ziek meld, zit je misschien wel tot na de geboorte in de ziektewet, omdat het steeds een beetje zwaarder wordt. Maar van de andere kant moet je ook nog een tijdje en moet je wel goed voor jezelf zorgen.
    Wat ik altijd adviseer, en wat jij al voor een deel hebt gedaan, is dat je moet zorgen dat er in je prive leven rust is. Geen lange avonden met vrienden plannen, geen boodschappen tassen sjouwen etc. Dan kun je inderdaad in overleg met de ARBO arts minder of andere werkzaamheden bespreken. Dat is dan de meest logische stap. Dus dat je al eerder op kunt houden is een goede zaak. Maak ook eens een afspraak bij een fysiotherapeut of ceasar therapeut. Die heeft vaak ook nog handige tips, waardoor je het weer wat beter aankunt.
    Wat voor nu inderdaad heel belangrijk is, is de afwisseling tussen rust en beweging. Dat je 15 uur ligt, is eigenlijk juist niet goed voor je bekken. Wanneer je dan weer opstaat, kom je vaak moeilijk op gang. Luister naar je lijf. En houd je lijf wel in conditie. Vaak is zwemmen een hele goede oefening voor je rug en bekken. Maak verder geen ongelijkmatige bewegingen, sluit je voeten aan als je traploopt en ga door je knieen als je iets op wilt tillen. Til op je werk geen mensen en vraag het je collega. Die begrijpen dat echt wel. Voor je buik is warmte inderdaad een oplossing. Neem een lekker warme kruik mee naar bed!
    Wanneer je er dusdanig last van krijgt dat het echt je dagelijkse bezigheden belemmert, moet je inderdaad overwegen om je ziek te melden. Wellicht krabbel je ervan op en kun je over een tijdje weer aan de slag. Succes ermee

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina