Kabinet denkt erover basisbeurs en ov af te schaffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Annabel26, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annabel26

Annabel26 Fanatiek lid

25 jan 2011
    1.931
    0
    0
    Kabinet denkt aan afschaffen basisbeurs - MSN NIEUWS

Echt serieus waar moet dan heen met Nederland, nu is mijn kleine nog niet eens geboren maar ik kan me voorstellen dat als je kinderen hebt die willen studeren dit er wel voor kan zorgen dat dit financieel gezien gewoon niet gaat.
    Misschien zouden we eens wat meer geld in ons eigen land moeten steken als in Griekenland en ontwikkelingshulp. Begrijp me niet verkeerd de mensen in Afrika hebben het ook echt niet makkelijk, maar met de bezuinigingen die ze hier door willen zetten gaat het met ons land toch ook niet de goede kant uit?

2. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    en studeren wordt weer voor de Elite...

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik vind niet dat ze het moeten afschaffen maar dat ze wel strengere regels moeten maken. Nu krijgen vaak de kinderen het geld en gaan er van feesten en dat vind ik niet de bedoeling. Vind dat het dus ook echt voor een studie gebruikt moet worden.

4. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik spaar nu al flink voor de kleine man, zodat ie iig 1 opleiding kan doen.
    Als dat niet lukt of hij wil wat anders doen kan je natuurlijk altijd werken en leren combineren. Dan betaalt je werkgever je opleiding. Zo ben ik ook verder gekomen nadat ik met m'n hbo was gestopt en met een schuld bleef zitten.

Er zijn meer manieren om te komen waar je wil.

De ov kaart afschaffen vind ik wel heftig,hoe moet je dan ooit in een andere stad gaan studeren, helemaal als je te jong bent om op kamers te gaan?

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Tja, echt onverwacht komt dit niet.

Ik vind het wel jammer dat studeren dan weer een stuk duurder wordt en daarmee een luxe.

Mijn vriend komt uit een gezin waar vader een middelbare school heeft afgerond en moeder niet eens de basisschool, had hij geen beurs gehad, dan had hij niet gaan studeren. Zonde, want nu heeft hij een hbo-opleiding en de extra belastinginkomsten voor de overheid (vanwege een hbo baan) zijn nu al bijna gelijk aan de hele basisbeurs die hij heeft gekregen.

Op termijn denk ik dan ook dat deze maatregel ervoor zorgt dat de overheid minder belastinginkomsten krijgt. Deze maatregel kost de overheid dus geld.

Laat ze per studierichting gaan bepalen of er een beurs komt, bijvoorbeeld voor in de verzorging, daar zijn straks mensen nodig.

Gelukkig kunnen wij nu nog gaan sparen voor de studie van onze zoon, maar als hij nu al op de middelbare school had gezeten was dat een stuk lastiger geworden.

6. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Ze kunnen het toch ook anders regelen?

Ik was 17 toen ik naar het MBO ging, en kreeg dus geen OV het eerste jaar. Mijn moeder moest krom liggen om mijn buskaarten te kunnen betalen. Mijn broer ging dat jaar ook ergens anders naar school, dus moest ze 2 keer de reiskosten ophoesten, dat was een heel moeilijk jaar... Dit was trouwens een opleiding die niet in mijn woonplaats was, dus ik had geen keus!

Als ik dan om me heen keek, en zag dat mensen die wel 18 waren, in dezelfde stad naar school gingen wel een OV hadden, maar deze dus nergens voor nodig, dan vraag ik me echt af wat daar de meerwaarde van is? Vaak hadden ze een weekend kaart zodat ze lekker konden gaan shoppen?? Dus studeren in dezelfde stad --> geen OV!

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Ja, ik heb gelezen dat over 15 jaar studeren ongeveer een ton kost per kind, dus we beginnen maar alvast met sparen :cool:

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik verhuis naar Zweden denk ik...

9. Dana

Dana Niet meer actief

studeren, pensioen, bejaardenzorg etc, allemaal dingen die onze generatie denk ik niet meer krijgt maar zelf bij elkaar moet sprokkelen. ook voor onze kinderen.

10. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    En dan roepen het kabinet telkens "we mogen de rekening niet bij onze kinderen leggen ;)"
    Vindt dat zoiets niet afgeschaft mag worden.
    Er mag best wel wat strengere regels komen.
    Zo krijgen de jongeren straks helemaal geen kans meer op de banenmarkt.
    En de banen waar je voor geleerd moet hebben zijn straks geen mensen meer voor te krijgen.
    Vindt deze maatregel echt een zeer slechte zaak.

11. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    hij is fijn, dat ontbrak er nog net aan. help eerst de pgb en rugzakjes om zeep en zorg ervoor over 5 jaar helemaal geen speciaal onderwijs meer kan bestaan. en maak de gezondheidszorg onbetaalbaar. volgende stap is dan, maak de studie's voor mensen met kinderen met een modaal inkomen onmogelijk. dan gaan we weer lekker terug naar af en komt er weer een gigantische tweedeling tussen "arm" en "rijk".

niet dat 91 euro nu zoveel is, die dekt niet eens de volledige ziektekostenpremie van de jongere.

tegen studie's valt haast niet te sparen meer vrees ik. die worden onbetaalbaar als we nog eens 15 jaar verder zijn.

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Zoals meerdere ook al zeggen zijn ook wij hier een flink bedrag per maand aan het sparen voor onze kleine meid! Zo kan ze ook later studeren en hoeft ze niet aan de kosten te denken..

13. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik roep al 3 jaar, we mogen alles betalen! Maar als het geld onze kant op moet komen, studie kids, maar ook zorgkosten en pensioen zijn alle potten leeg!
    ik denk dat dit wel het geval is! denk dat we in een hele moeilijke generatie zitten, we mogen nu nog alles betalen voor andere, maar tegen de tijd dat wij aan de beurt zijn, moeten wij alles zelf betalen!
    gr brenda

14. Dana

Dana Niet meer actief

ja dit denk ik ook. of beter gezegd, ik vrees het ook.

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

nou wij zijn gewoon arbeidersgezinnetje met thuisblijfmama en wij kunnen ook gewoon sparen hoor, ik vind zoiezo je plicht als ouder om een (groot) deel voor je kinderen hun studie te sparen en met dit systeem krijg je vaak fondsen die je met goede cijfers kan verdienen (denk aan Amerika) ik vind het niet erg als je de school van je EIGEN kindje moet betalen, eigenlijk heel logisch.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Logisch, maar ik weet niet hoe ik 200.000 euro in 15 jaar bij elkaar moet sparen hoor..

17. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wanneer het zover is kun je denk ik ook de kosten drukken doordat bijvoorbeeld je kinderen niet meer op kamers gaan. Nederland is niet zo groot, de meeste mensen hebben een universiteit binnen 25 km, dat is te doen op de fiets. Hogescholen zijn er nog veel meer. Het beperkt zeker de studiekeuze, maar wat moet je dan?

Daarnaast, ik kan me vergissen, ik ken het getal niet, is die 200.000 denk ik met inflatie correctie. 50 euro nu is veel meer waard dan over 20 jaar. Nu is het wel zo dat de spaarrente op dit moment vaak lager is dan de inflatie, maar even ervan uitgaande dat die gelijk zijn, kun je nu die 50 euro opzij zetten en dan groeit die 50 euro vanzelf mee om de inflatie te compenseren :).

18. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Deels vind ik het wel goed hoor. Ik kreeg elke maand 80 euro en een OV kaart terwijl ik thuis woonde en met de fiets naar school ging.
    Een vriendin woonde op kamers, ze kreeg ruim 200 euro (volgens mij was het iets meer...) maar haar kamer kostte meer dus zij moest naast haar voltijdstudie ook werken om haar kamer te betalen. Het lenen van studiegeld blijft. Je hoeft het dan pas terug te betalen als je een (vaste) baan hebt gevonden. En dan kan je zelf bepalen hoeveel je aflost per maand.

En misschien is het allemaal wel weer veranderd tegen de tijd dat onze kinderen gaan studeren.... Het is inderdaad niet eerlijk dat de regering geld uitgeeft aan andere landen, terwijl er genoeg mensen en/of instanties de hulp van de regering harder nodig hebben.
    Ik denk wel dat als we griekenland niet gered hadden, dat de ellende nog groter was geweest. Nu hopen dat er nog slimme grieken zijn, die echt de boel weer op orde proberen te krijgen.....

Het is heerlijk om te klagen hierover, maar ik ben bang dat wij hier niks aan kunnen veranderen. En maar het beste er van moeten maken.....

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet waar jij woont...... maar die universiteit binnen 25 kilometer reisafstand dat klopt echt niet hoor! Woon eens in Friesland of Zeeland of Limburg..... daar zitten geen universiteiten hoor, wanneer je gunstig woont zit je misschien op 40 km maar meestal is het vele malen meer. En met het huidige OV is het dan ook niet echt haalbaar om niet op kamers te gaan. Ik heb thuis gewoond en reisde dagelijks twee maal een uur om naar het HBO te gaan.... was te doen, maar moet er niet aan denken dat ik bijv nog door had moeten reizen naar Groningen.... dan had ik er nog zeker 2,5 a drie uur per dag bij kunnen tellen. Tel daar bij op je studieuren etc.... nee die vlieger van jou gaat niet op.

Wel zou er een eerlijker systeem kunnen worden bedacht, dus dat er wordt gekeken naar of en hoeveel reiskosten je hebt om op je school te komen. Dus de studenten/scholieren die in dezelfde stad wonen als waar ze studeren kunnen met een goedkoper alternatief toe dan zij die verder weg wonen.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook bijna 2 jaar een flink bedrag per maand voor de bus en trein betaald omdat ik mbo deed en nog geen 18 was. Werkte ieder weekend om dat te kunnen bekostigen.

Deel Deze Pagina