Kabinet denkt erover basisbeurs en ov af te schaffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Annabel26, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

er zijn niet ontzettend veel studies die zoveel kosten (tenminste nog nooit van gehoord zelfs een vriendin die particulier op school zat had het niet zo hoog) maar goed ze kunnen ook een lening nemen dan en later afbetalen met hun goede baan (gebeurd overal)

2. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

ff offtopic: uhm weet niet hoe jij erbij komt maar in Limburg (zuid) heb je echt wel wat universiteiten hoor ;) Gelukkig ligt er heel veel mbo,hbo en uni in de buurt bij ons echt wel te doen.

Ontopic: ik hoop dat ze het dan pas over paar jaar afschaffen wil aan verloskunde (hopelijk word ik voor komend jaar aangenomen) beginnen en zonder de studiefinanciering zou ik het echt niet kunnen redden in korte tijd :) Natuurlijk gaan wij zodra mijn vriend na zijn studie komend jaar en werk heeft sparen (en hebben gelukkig later een zeer groot bedrag die wij gaan ontvangen) voor mede oa. de kinderen. Wil dat zij zoveel mogelijk de kans krijgen om te kunnen gaan studeren. Denk dat je zo'n systeem gaat krijgen zoals in Amerika. Voor rest weet ik eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden is afwachtten.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    De meeste mensen wonen in de randstad, de gebieden waar jij het over hebt zijn een stuk dunner bevolkt. Ik heb nooit gezegd dat ik het eerlijk vind.

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    een ton? hoe dan?
    Volgens mij kost collegageld 1500 euro ofzo en dan nog boeken. Sja... dat is toch wel te doen? Als is het het dubbele... tenzij je natuurlijk op kamers gaat maar wij wonen vlakbij amsterdam (retourtje kos 3,40 dus dat is wel te doen) dus dan blijven ze maar lekker bij papa en mama wonen. En als wij het niet zouden kunnen betalen dan nemen ze maar een bijbaantje erbij... gaan ze ook niet dood van een zaterdag per week werken bijvoorbeeld...
    sja... ik ben dan misschien makkelijk.

Misschien kunnen ze in plaats van ov jaar kaart afschaffen een trajectjaarkaart van school naar huis geven? Kost een stuk minder.

5. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Die 1800 euro is wat je zelf betaald als je een studiefinanciering krijgt. Overige word door de gemeente gesubsidieerd. Normaal kost zo'n opleiding 7000 tot 15.000 euro per jaar. En bij sommige opleidingen kun je helaas niet er ook nog eens gaan bijwerken. Snap wel wat je bedoelt :) Het is ook niet slecht om een bijbaantje te hebben maar helaas kan dat gewoon niet bij alle opleidingen.

Over de ov: dat vind ik ook een goed idee. Zijn heel vaak studenten die het niet eens nodig hebben en het om andere redenen gebruiken. Ken er genoeg. Kost ook belachelijk veel geld.

6. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
    #26 GwoonAn, 30 dec 2011
    Laatst bewerkt: 30 dec 2011
    Ik ga toch even reageren op de mensen die denken dat studenten het makkelijk allemaal kunnen betalen.

zal het uitleggen.
    ieder kind heeft recht op studifinancering wat basis ongeveer 65 euro is, als de ouders boven het minimum loon zitten dan.
    ouders met een lagere inkomsten of uitkering die kunnen het zich niet veroorloven om de opleiding te betalen daarom krijgen je een aanvullende beurs.
    Maar voor dat ze dat uberhoud geven zijn de ouders totaal gescreend kwa inkomsten.
    Ik betaalde 225 euro per maand voor de opleiding, van me studiefinancering.
    Ligt ook aan welke opleiding natuurlijk, maar ik kreeg maar 360 per maand en aangezien ik al 18 was en me unive ook moest betalen, houd je natuurlijk amper wat over.
    Sommige zullen dan zeggen neem je een bijbaantje erbij, tuurlijk maar als je en moet leren en stage moet lopen en nog eens je huiswerk moet maken, dat is toch best zwaar.
    Ik viel zo nu en dan eens in op me stage maar kreeg daar niet een vet pot van, hooguit 50 euro extra.

wat ik duidelijk wil maken is dat de meeste studenten het echt niet breed hebben en zeker niet met ouders die of een inkomste hebben of een uitkering krijgen.
    Daarom is dat feesten van de studifinancering dus echt niet waar...
    En stel dat sommige dat wel doen, dan is het geld van een bijbaan niet van studifinancering want dat is echt te weinig.;)

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Daarom sparen wij voor de opleiding van onze kinderen zodat ze niet afhankelijk zijn van onze regering. Ik vind het overigens onze plicht als ouders om rekening te houden met studiekosten.

8. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.623
    900
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Een particuliere opleiding is idd heel duur,de piloten opleiding bv kost nu 112.500 euro.
    Mijn dochter zit nu net op de middelbare school,ik heb wel wat gespaard maar of dat toereikend is?
    Het is afwachten welke richting ze op gaat en wat haalbaar is.

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    De opmerking van verschillenden hier dat het aan de ouders is om te sparen voor de studie van de kinderen vind ik niet helemaal juist.

Natuurlijk mag er van de ouders een serieuze bijdrage worden verwacht, maar het is toch aan de overheid om te zorgen dat de volgende generatie goed opgeleid wordt om te zorgen dat de welvaart/welzijn op pijl blijft.

Verder zijn er gewoon ouders die weigeren hun kind financieel te steunen. Een vriendin van mij overkwam dat, ouders vrijstaande woning, zij moest alles zelf betalen. Je enige optie als kind is dan om een rechtzaak tegen je ouders aan te spannen, dat doe je ook niet eventjes. Zonder studiefinanciering had zij het niet gered.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Het is inderdaad een ton per kind over 15 jaar. Dus met inflatiecorrectie. En ja, wij hebben een gezamelijke schuld van 45.000 euro. Niet leuk hoor, als je 15 jaar lang 350 euro per maand kwijt bent. Ben je 40 en heb je pas je studie afbetaald. Kijk en aangezien ik in deze situatie zit, wil ik dit mijn kinderen zoveel mogelijk besparen.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Neemt overigens niet weg dat wij niet voor de eventuele studies gaan sparen he. (Als wij onze studieschuld hebben afbetaald;))
    Ik vind het zeker een goede zaak, maar voor veel gezinnen is het gewoon niet weggelegd.
    In mijn geval, mijn ouders hebben nooit gestudeerd, moeder huisvrouw, vader baan op mbo-niveau. Maar wel 3 kinderen die toevallig allemaal wel gingen studeren. Nou omdat met 1 baan te trekken, dat is moelijk, maar als de studiefinanciering en ov-kaart eraf gaan, en straks de studies duurder worden, zou dat bijna onmogelijk worden. Ik kan me dan voorstellen dat ouders zeggen: je gaat maar gewoon aan het werk.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Als je als ouder zijnde je kind niet financieel kan steunen bij het doen van een opleiding/studie vraag ik me af of er wel goed is nagedacht over de kosten die een kind met zich mee brengt.
    Ik vind dat je als ouder ook verantwoordelijk bent voor de toekomst van je kind, dus ook voor de eventuele studie of opleiding. Het is zo makkelijk om de regering daarvoor aansprakelijk te stellen. Tuurlijk het is ook in hun belang dat de nieuwe generatie een opleiding kan doen. Maar het gaat hier over de basisbeurs die ze willen afschaffen de lening blijft dus bestaan.

13. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Inderdaad! Het valt me op dat de meeste mensen hier het artikel niet volledig lezen en alleen de 'koppen snellen'.
    De lening blijft wél bestaan. Dat betekent concreet dat je als student bijv. zo'n 500 euro per maand kan lenen tegen (zoals het nu is) 1,5 rente (dat is echt heel laag!). Dus alle ouders die klagen dat ze het niet bij elkaar gespaard krijgen: dat hoeft ook niet (volledig).
    Als je een WO/HBO/MBO opleiding afrond en je krijgt een baan die betaald wordt naar die opleiding, lukt het je makkelijk om zo'n lening terug te betalen in een aantal jaar. Een opleiding levert ook heel véél geld op als je dat beziet over je hele loopbaan. Dus ik vind het logisch dat je daar zelf ook aan (mee)betaalt.

En nee, je moet niet 10 jaar over een studie gaan doen, dan haal je inderdaad een gigantisch schuld op je lijf. Maar ik vind het persoonlijk helemaal niet erg dat ze de langstudeerders aanpakken. Het kost de samenleving handenvol geld!

14. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Daar komt bij...

- Basisonderwijs = volledig gratis (kost overheid ca. 6.000 p. ll. p. jr.)
    - Voortgezet onderwijs = (bijna) gratis (kost overheid ca. 7.500 p. ll. p. jr.)

- Middelbaar, hoger en universitair onderwijs
    Het collegegeld wat je moet betalen (kan nu bijna altijd volledig door de studiefninaciering betaald worden) is maar een heel klein deel van wat een student de overheid kost. Het grootste gedeelte wordt opgehoest door de overheid.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Eigenlijk dus gewoon door onszelf. Wij betalen hier oa belastinggeld voor, de overheid trekt niet z'n eigen portemonnee ;)

En ik denk dat het verstandig is om universitaire opleidingen toereikend te houden voor iedereen die een bepaalde studie echt wil en kan doen. Deze leerlingen zouden niet afhankelijk moeten worden van het inkomen van hun ouders.
    Als de ouders niet of niet voldoende gespaard hebben (en soms kan dat simpelweg ook niet, door omstandigheden) en deze opleiding echt ruim een ton per kind gaat kosten... dan hebben de kinderen van ouders met een hoog inkomen gewoon duidelijk een voordeel.

De controle op misbruik van studiefinanciering zou wel veel strenger moeten worden.
    Ook las ik ergens over een trajectkaart, lijkt me ook een goed plan. Alleen reiskosten (gedeeltelijk) vergoeden wanneer de student daadwerkelijk reiskosten maakt.

16. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Studeren is nu al erg duur, vrienden van ons hebben 3 kids op het hbo! Het is niet alleen studiekosten, maar ook ziektekosten. Ze vertelde laatst ruim 600 euro kwijt te zijn aan de zorgverzekering. Ik schrok er best van!
    gr brenda

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Dat wisselt per jaar, wij hebben bijv een rente van 3,7% op onze lening, en een studiegenoot die een jaar later afstudeerde 4,5%. Das toch echt niet grappig als je zo'n slordige 50.000 schuld hebt.

Nogmaals, wij proberen ook zoveel mogelijk weg te zetten voor onze kinderen, maar ik kan me voorstellen dat je als ouder zegt: nou ga maar niet studeren, dan zit je straks met een schuld.

18. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    pffff datr heb ik net ook gelezen. En dat dan maal 2. Dat kan ik dus van mn levensdagen niet betalen.:(
    De lening blijft gelukkig wel bestaan, maar toch wel jammer dat je kind dan al gelijk een torenhoge schuld heeft.

19. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    wij hebben geen universiteit of hogeschool binnen 25 km hoor. Hier is alleen de middelbare school al 9 of 20 km fietsen.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    mee eens, want zie dat ook te vaak gebeuren bij studenten.

Deel Deze Pagina