Kabinet denkt erover basisbeurs en ov af te schaffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Annabel26, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Maar dan moet je wel z'n baan gelijk kunne krijgen.
    Er was laatst volgens mij ook op het nieuws dat er veel studenten na het voltooien van hun opleiding geen baan kunnen krijgen.
    Waarvoor ze gestudeert hebben vragen de werkgevers bijv. ook jaren ervaring (wat z'n student nog niet opgebouwd kan hebben)
    En laag opgeleiden banen krijgen ze vaak ook niet omdat de werkgever ze dan weer over gekwalificeerd zijn.
    En voordat ik straks allemaal reactie's krijg met voorbeelden bij wie het wel is gelukt.
    Ik heb dit ook alleen maar op het nieuws gehoord ;)

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Meen je dat nou? In Afrika hebben ze het OOK echt niet makkelijk? Hmm niet kunnen eten en je kindje zien verhongeren of een lening afsluiten om je kindje te kunnen studeren... Begrijp me niet verkeerd, ik vind de plannen van de zotte. Hoe willen we een kennismaatschappij creeeren en behouden als studies niet voor iedereen weggelegd zijn? Maar om dan maar te denken dat het hier net zo erg is als elders vind ik wel bijzonder. Ik ben elke dag weer dankbaar en blij dat mijn wiegje in NL stond. En ik denk dat dit wel weer los gaat lopen. Bovendien is lenen zo erg niet, de meeste studenten moeten dit sowieso al. En dan zal je idd krijgen dat kinderen langer bij hun ouders blijven wonen. Wij sparen sowieso al voor de toekomst van onze kinderen en als dat niet voldoende is, dan blijven ze maar hier wonen tot ze een baan gevonden hebben. Ik ben allang blij dat de kansen om te studeren er hier uberhaubt zijn.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het wel erg gemakkelijk gezegd dat het de eigen schuld van studenten is wanneer ze er te lang over doen. Ja ik ken zat voorbeelden waarvoor dat geldt, maar ik ken ook de jongen wiens vader overleed of het meisje met een zware visuele beperking, het meisje die een open hart operatie moest ondergaan, de jongen wiens moeder dodelijk ziek werd, etc. En helaas waren de studies van deze mensen zo opgebouwd dat ze door het missen van een tentamenperiode (en de herkansingen) direct een jaar vertraging opliepen, want ze mochten omdat ze de vakken niet gehaald hadden, niet verder gaan met het volgende blok.

Daarnaast, kun je het een 17 jarige verwijten dat hij/zij niet direct de goede studiekeuze maakt?

Op de vraag die iemand stelde of je aan kinderen moet beginnen als je niet eens hun studie kan betalen, er kan heel veel gebeuren in die 18 jaar die er zit tussen zwanger worden en de tijd dat een kind gaat studeren.

En natuurlijk zijn er ergere dingen dan het afschaffen van de basisbeurs, die als je dit moet lenen meer dan 10 duizend euro schuld oplevert, maar daar gaat het hier niet om, hoewel ik nu heel blij ben dat ik niet in Portugal, Spanje, Griekenland, etc. woon.

Dan hoor je niet bij de meerderheid ;). Brabant is nou niet het gebied waar de meeste mensen wonen.

4. glimworm

glimworm Niet meer actief

Hoeveel % rente zal er over die lening heengaan? Zal de pot ook wel aardig spekken denk ik zo

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.153
    113
    Ja precies, en het ligt ook aan je partners inkomen of je terug moet betalen. Je kan het natuurlijk niet meetellen, maar dan moet je dus 30 jaar lang niet kunnen aflossen. Dus 30 jaar geen baan op je studie-niveau. Lastig hoor.
    En je kan het ook niet zelf bepalen wat je moet aflossen, de ib-groep of duo stelt een bedrag. Ik bedoel, als je 30.000 schuld hebt, mag jij niet maar met 50 euro per maand aflossen. Meer mag natuurlijk wel, maar minder niet (of jij+je partner hebben niet genoeg inkomen).

6. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Pff.. Ik ben nu student (3e jaars klinische psychologie) , en ben blij dati k nu 'al' in het 3e jaar zit, hoef nog maar 2-3 jaar .
    Ik woon nog thuis (20 jr), omdat ik op kamers echt heel duur vind, en het voor de afstand niet nodig is (half uurtje met de bus) . Ik krijg ruim 90 euro per maand stufi, toch aardig wat op jaarbasis, maar ik verdien gee met mijn 2 bijbaantjes, om het op te kunnen vangen als het volgend jaar stopt.
    Zou het overigens wel balen vinden, ik betaal nu vooral boeken van de stufi. Maar voor mij geen ramp , ik heb dan ook wel het geluk dat mijn ouders bijdragen aan het collegegeld.

Een vriendin van mij heeft dat niet. Haar vader kent ze niet, en haar moeder zit in de bijstand. Zij krijgt veel meer stufi (is afhankelijk van of ouders kunnen meehelpen of niet), maar is nog erg krap voor haar. Zij zou echt niet verder kunnen gaan als ze dit afschaffen.. Het is dus per situatie afhankelijk of het te missen is of niet, ik hoop echt dat hier wel naar gekeken gaat worden.. Natuurlijk zouden ze evt kunnen lenen, maar dat is ook geen pretje..

Deel Deze Pagina