'Baby's horen niet thuis in kinderopvang' Omdat ik zelf in de kinderopvang werk, vind ik dit soort dingen altijd boeiend om te lezen. Ik vraag me af wat jullie van dit artikel vinden. Ik zelf ben het wel eens met het feit dat je veel te snel weer aan het werk moet na je verlof. Je kindje is nog geen 3 maanden en dan moet je het al wegbrengen. Maar ik denk zeker wel dat leidsters in het kinderdagverblijf goed voor een baby kunnen zorgen.
Ik ben geen wetenschapper, dus ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen. Maar puur gevoelsmatig zeg ik: nee, een baby hoort niet thuis in de opvang. Het voelde destijds enorm onnatuurlijk om mijn kleine hummel van 4 maanden daar achter te laten. Nu hij groter is vind ik dat het kdv juist een toegevoegde waarde heeft, en dat hij daar enorm veel leert. Maar dit idee kreeg ik pas vanaf dat hij 1 á 1,5 jaar oud was. Voor die tijd hebben baby's daar eigenlijk niks te zoeken, vind ik. Of ze er ook schade aan overhouden, daar kan ik niet over oordelen. Sommige onderzoeken concluderen van wel, andere niet. Ik kan alleen over mijn eigen zoon oordelen, en die heeft er voor zover ik nu zie geen trauma aan overgehouden. Een gelukkiger en blijer ventje bestaat er niet
Tja...ik denk dat ze echt wel weet waar ze over schrijft. Ik ben het ook met haar eens. Maar goed, ik heb het geluk gehad dat ik in de situatie was/ben waarbij ik dus kon kiezen om wel of niet direct weer aan het werk te gaan. Er zijn genoeg alleenstaanden die de keuze gewoon niet hebben. En ook al zou het veranderen, om nu bijna 1 jaar uit je baan te zijn komt een hele hoop niet ten goede. Ik denk dat ze het beter niet in het langere verlof kunnen zoeken maar in verbeteren van de kwaliteit. Want 4 kinderen op 1 leidster ( bij de groep van 0-2 jaar) vind ik echt niet goed. Ik heb Isabella ook in het begin weleens naar het KDV gebracht en hoe leuk het daar ook was en hoe lief de leidsters waren, ik heb haar weleens aangetroffen in een maxi cosie hangend in een hangding kijkend naar de muur. 3 maanden oud. Alleen in een hoek hangend. Nou ja.....gewoon gebrek aan handen op dat moment.
Een hoop hangt denk ik ook af van hoeveel dagen een baby naar de kinderopvang gaat. Er is denk ik een heel verschil tussen 2/3 of 5 dagen. Puur persoonlijk, ik vond het ook niet fantastisch om onze zoon met 3,5 maand naar de kinderopvang te brengen. Maar schade vind ik nu echt wel overdreven. De eerste paar weken moest hij wennen, maar zou dat nu met 7 maanden niet ook zo zijn geweest?
Ik werk zelf ook in de Kinderopvang, maar het het eigenlijk wel met dit artikel eens... Ik vind het heerlijk als er weer een kleintje van 3 maanden op de groep komt, maar uit ervaring weet je gewoon dat je dat kindje niet kan bieden wat het nodig heeft. Het is op sommige momenten nou eenmaal erg druk (verticale groep) en dan krijgt het kleintje echt niet de aandacht die het op die leeftijd wel nodig heeft. Ik heb tijden gehad dat ik 3 kindjes voor me had in de wipstoel om fruit te geven en zodra kindjes zelf de fles konden drinken was het erg gemakkelijk om ze dat in de wipstoel te laten doen. Het was letterlijk lopende band werk en dat wil je als ouders niet, maar ook als leidsters niet. Ben daar uiteindelijk ook weggegaan (had teveel commentaar op hun beleid ) Maar voor peuters is het idd erg leuk en leerzaam, mits het geen 4 of 5 dagen zijn, dat vind ik dan weer te veel....
mee eens, ik vind babies ook niet er horen, het kan een leuke toevoeging zijn vanaf 1 jaar ongeveer (verschilt per kindje) maar dan nog natuurlijk niet fulltime. Maarja helaas is het dus niet echt een keuze voor iedereen dus wat heb je aan de conclusie, ik zou persoonlijk 1 jaar zwangerschapsverlof onzin vinden, ik ga niet betalen voor iemand anders zijn verlofjes e.d. dan zijn ze straks met 4 kids, 5 jaar weg / verlof e.d. word je als baas zijnde helemaal gestoord van natuurlijk, anders maar zelf sparen voordat je zwanger word dan kan je langer verlof opnemen...
Ik geloof het artikel eigenlijk ook wel. Wij moeten straks voor maximaal 2 dagen per week gebruik maken van opvang. Omdat mijn man ook weekenddiensten en avonddiensten werkt is het dus niet altijd nodig, sommige weken zelfs helemaal niet, of maar 1 dag. Maar ik zie er nu al heel erg tegen op. De bedoeling was ook een KDV, maar we hebben samen besloten dat in ieder geval het eerste jaar we voor een gastouder gaan. Toevallig kwam er via via een hele lieve dame op ons pad, waar we een heel goed gevoel over hebben. Maar dan nog zou ik willen dat het helemaal niet nodig was. Het lijkt me toch het allerbeste dat zulke kleine kindjes fijn bij hun mama thuis kunnen zijn. Maar dat is niet voor iedereen haalbaar.
Een jaar verlof zou ik ook teveel vinden hoor! Maar nu is de tijd met je kleintje wel erg kort als je het mij vraagt. Dat vond ik al voor ik zwanger was overigens. Maar goed wel leuk om andere reacties te lezen, ook van mensen die zelf in de opvang werken.
Tja, ik ben ook heel blij dat onze kinderen niet naar een kdv gaan, maar dat mijn moeder wil oppassen. Ff van een link in de link van ts: Nederlandse crèches zijn niet in staat om babys de zorg te bieden die ze nodig hebben. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de kwaliteit daar sinds de jaren negentig spectaculair is gedaald, maar ook met de cruciale ontwikkeling die babyhersenen doormaken in de eerste twee levensjaren: maar liefst 50 procent van het brein wordt dan aangelegd. En die aanleg is sterk afhankelijk van de emotionele zorg en de aandacht die kinderen krijgen. Optimale ontwikkeling vraagt om optimale zorg, hetzij van ouders zelf, hetzij van een vast persoon die deze rol gedeeltelijk overneemt. Dit boek legt uit hoe het zit met die hersenontwikkeling van babys, waarom de Nederlandse crèches zo zijn afgegleden en hoe je in een land met een van de slechtste ouderschapsverlofregelingen van Europa je werk en de zorg voor je baby het beste kunt combineren. Komt er dus eigenlijk op neer dat omdat kinderen niet de emotionele en fysieke aandacht krijgen die ze nodig hebben, invloed kan hebben op de ontwikkeling van de hersenen.
Al ben ik het zeker eens met de stelling dat een kleine baby eigenlijk niet op een kdv hoort (en een jaar of meer verlof is in andere europese landen veel normaler hoor), vind ik sommige reacties hier heel kortzichtig. Ontwikkeling van de hersenen hangt zeker samen met de hoeveelheid liefde dat een kind krijgt, maar ik zou daar niet direct 1-op-1 aandacht in tijd aan koppelen. Het is onderzocht dat de middelste kinderen uit gezinnen het meeste bereiken in het leven. Niet de oudste en niet de jongste, kinderen die juist veel aandacht krijgen. Daarnaast vind ik 1 leidster op 4 kinderen niet extreem veel, alsof niemand thuis 4 kinderen heeft.
Ja maar meestal niet 4 baby's ( 3 of 4 ling komt niet erg vaak voor) Kinderen zijn meestal met 1,5 tot 2 jaar verschil van elkaar geboren waardoor het oudste kind natuurlijk al minder zorg nodig heeft en meer zelf kan. Je kunt een gezin niet vergelijken met een opvangsituatie. In een thuissituatie zal het altijd anders gaan dan bij de opvang. Kinderen zijn in een eigen omgving met eigen spullen.
Toen ik van de week op de kinderopvang kwam en zoonlief links en rechts omringd werd door iets oudere kindjes die hem lieve aandacht gaven, wist ik dat ik blij was voor de kinderopvang gekozen te hebben. Detail, ik kwam voor de leidster onverwacht binnen lopen en zij stond er met der neus bovenop om te zorgen dat het goed ging.
Hier zijn alletwee de kinderen altijd naar het kdv geweest vanaf 4 mnd.Dit ging ook toen tegen mijn gevoel in moet ik zeggen maar wat moet je anders??. Het verlof in Nederland is gewoon veel te kort.Je bent zowat verplicht om je kind al met 10 weken naar een kdv te brengen. Ik ben nu zwanger van nummer 3 en heb nu wanneer mijn verlof afgelopen is een aantal mnd ouderschapsverlof opgenomen zodat de baby ruim 5 mnd is wanneer ze naar de kdv gaat.De kinderen hebben het altijd goed gehad op de creche.Het enige nadeel is dat ze continue verkouden en lamlendig zijn maar voor de rest alleen maar goede ervaringen. Als ze vinden dat baby's niet op een creche horen moet met pleiten voor minimaal 1 jaar betaald verlof na de bevalling.
Hoe zit dat dan met 2 kinderen? ik heb nl. geen middelste kind, gaan ze nu beiden niets bereiken? Ik geloof artikelen als dit ook wel eigenlijk. Maar goed, toen ik zwanger werd wisten we al dat mijn moeder 1 middag zou oppassen, en mijn man de avond thuis zou zijn dat ik werk. Voor de rest ben ik thuis en dat is ene bewuste keus. Ik wil niet ft werken met kinderen. Ik denk ook dat veel KDV'en die een andere insteek hebben misschien wel heel geod zouden kunnen zijn voor baby's. Waarbij baby's bijv. veel gedragen worden door de leidsters (draagdoek) ipv. weggelegd worden, ik ben er wel van overtuigd dat dat beter is voor kinderen. Maar goed, een van mijn beste vriendinnen werkt ft en dat is ook prima, ieder zoekt z'n eigen weg wat dat betreft. En ieder geizn vult het anders in.
Je kunt een onderzoek natuurlijk net zo plat interpreteren als je zelf nodig vindt. Ps: ik heb ook geen middelste kind
Nouja adi, misschien kun jij je middelste kind rekenen die er als tweede uitghaald is/geboren is? hihi
Ik werk zelf op een kdv en was stiekem heeeel blij dat ik 6 maanden thuis van me kleine kon genieten. Ik vind het echt helemaal niks zon kleintje van 3 maanden op een kdv en dat heeft niks met de leidsters te maken maar die kunnen niet de zorg en aandacht geven wat een kind nodig heeft. Ik droeg mijn meisje dus heeeel veel in de draagdoek ze had behoefte aan die warmte en ik merkte toen ze thuis kwam na 2 dagen kdv we een hele dag nodig had om bij te komen. Van drukte raakte zij heeel erg overprikkelt. Want hoe krijgen de babys rust in de groep lopen er altijd wel een aantal kids rond of huilen er een paar en in de slaapkamer ook vaak als kindjes niet willen slapen of juist het nodig hebben om eerst te huilen en dan te slapen. Dus ik zou het heerlijk vinden om bij nummer 2 1 jaar thuis te blijven. Zou er geen moment over na hoeven denken hoor .
Mijn oudste gaat vanaf 3,5 maand naar het kdv voor 3 dagen en ze is een erg vrolijk meisje. de jongste gaat nu sinds een maand naar het kdv en ook bij haar merk ik geen verschil, wennen hoefde ze ook bijna niet. Ze vind het juist erg leuk om erbij aan tafel te zitten. Ze hebben vaste leidsters bij beide dochters dezelfde en slapen samen op een kamertje. Uiteindelijk zal het altijd wel iets nadelig zijn omdat ze al vanaf zo jong naar het kdv gaan, maar kan me niet voorstellen dat dat bij mijn dochters zo van invloed is dat het blijvende schade oplevert.
Mijn gevoel, ik vond het vreselijk om onze dochter die nog maar een paar maanden oud was, zo afhankelijk van mij, moest afgeven aan een vreemde. Gelukkig geen kdv, dat had ik helemaal vreselijk gevonden. Ik geloof zeker niet dat het gezond is om je kindje zo vroeg weg te moeten brengen. We zijn zo gewoon niet gemaakt. Het is de welvaart en de tijd van nu die dat mogelijk maakt en in de hand werkt. Natuurlijk is het niet. Of het persé zo schadelijk is, dat vraag ik me wel af. In sommige situaties misschien wel, maar dan vraag ik me af of dat door het kdv komt, of door de keuze's die ouders maken. Hoe vaak een kind naar het kdv moet en wat ze doen in de tijd die ze wel samen zijn. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Vroeger kregen ze zoveel kinderen dat ze ze amper konden tellen en ook die kinderen zijn groot geworden en zijn hun weg gegaan...