Kabinet helpt lage inkomens

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Angel78, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

pfff typisch zo'n inkomens discussie sjonge jonge jonge..

de rijke gaan niks merken van het gebeuren en ik hoorde net iemand zegggen ik wil niet betalen voor mensen met een uitkering nou doe het dan niet ;) ik ben je dr zeer dankbaar voor maar goed.. dat terzijde want das een eindeloze discussie net als over politiek iedereen denkt dr anders over.

2. Yelice

Yelice Niet meer actief

Ik begrijp best dat mensen zeggen dat ze niet willen betalen voor iemand anders zijn uitkering.
    Ik heb die docu gezien en ik zou ook niet willen betalen voor dat soort mensen, wel voor mensen die het ECHT nodig hebben maar niet voor mensen die graag hun handje ophouden omdat ze te beroerd zijn om te werken.
    Ik heb een vriendin die zgn rug klachten had maar gewoon niet meer wilde werken en dus een uitkering kreeg, ondertussen vertelde ze ook nog trots dat haar man 1000 euro zwart bijverdient in de maand :x kijk dat soort mensen horen geen uitkering te krijgen.
    EN ik vind het ook wrang als mensen die keihard werken amper wat overhouden omdat ze dus zoveel belasting moeten betalen.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zoals ik zei, hier vanwege de hypotheekrente-aftrek. Dat principe kennen ze in D nl niet.
    Uhm... maar gaat je man in Duitsland werken... laat dan ook even kijken of jullie recht op het Duitse Kindergeld (Kinderbijslag) dat scheelt nl een slok op een borrel! (ongeveer 180 p/m per kind)

Ik kan niet zeggen of het voor jullie wel/niet beter is, dat is van zoveel zaken afhankelijk nl. Laat je gewoon goed voorlichten door iemand die kennis heeft van BEIDE belastingstelsels! En baseer je keuze daar dan op.

4. amarilys

amarilys Niet meer actief

Jullie snappen het niet ,we gaan nu allemaal meer betalen,omdat ze de banken blijven spekken continu,en wat denken jullie van griekenland.
    Dat de regering de schulden maar laat betalen door die het veroorzaakt hebben de banken ,ja het kapatilisme.
    En niet de rekening nu gaan leggen bij de mensen die dit niet veroorzaakt hebben.
    Maar dit willen de mensen schijnbaar zelf die hebben op die partijen gestemd,links had dit echt niet gedaan zo hoor.

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ja das allemaal wel leuk gezegd, ondertussen heb ik de afgelopen zes weken al twee potentiele gastouders gesproken die alleen zwart willen werken omdat ze anders gekort worden op hun uitkering. Tuurlijk moeten mensen in uiterste nood geholpen worden, en dat hoeft van mij geen vetpot te zijn. Het is toch belachelijk dat ik straks meer dan de helft van mijn verdiensten af moet staan om mensen nóg meer extra's te geven in de bijstand of welke uitkering dan ook. Iemand een uitkering nodig? Prima. Maar wat mij betreft hoeft het niet meer dan een minimum te zijn als daartegenover staat dat ik als invalide méér dan de helft van ons inkomen kan gaan inleveren straks. Ik heb waanzinnig veel pijn maar zie de noodzaak ervan in om te werken. Ik heb alle recht om thuis te gaan zitten maar daar staat wat mij betreft dan ook wel tegenover dat ik het hoognodige krijg. En je wordt hier in nederland al prima gered vind ik, mijn vriendinnetjes in de bijstand kunnen vaak met me mee naar het zwembad en de speeltuin dus het is al niet zo beroerd. Moet er dan nóg meer van mij af en bij een ander bij? De discussie is wat mij betreft echt niet of het eerlijk is om een uitkering te krijgen of niet, de discussie is wat mij betreft of er bij mij als invalide werkende nog meer vanaf moet en bij iemand die bijstand verleend wordt nog meer bij.

Daarbij vallen we met ons middeninkomen intussen al overal precies buiten. Of het nu over een koopwoning of over toeslagen gaat...

6. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nounou, de mp woont gewoon op een bovenwoning hoor....

7. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    helemaal mee eens!

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja dat was ik..... maare heb er zelf weinig over te zeggen he... het kabinet bepaald dat voor ons.... maar als het aan mij had gelegen hadden ze geen cent gekregen van me.... alsof het voor mensen met meer inkomen allemaal zoveel mooier is? ooit gedacht wat voor een superbedragen er elk jaar weer de deur uitgaan aan belasting? en dat je geen enkele toeslag krijgt... geen vrijstelling voor iets zoals gemeentelijke belastingen?

en voor de mensen met een heel erg hoog inkomen is dat nog te overzien, maar mensen die in het midden hangen zijn hier de dupe van en het gaat nog zo worden dat de mensen in de lage inkomens gelijk gaan staan aan mensen met middeninkomens die er dus wel hard voor werken maar buiten de boot vallen!

9. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    mee eens.. al vind dan iedereen dat ie t hardst werkt denk k :D

Ik denk dat ze de belastingschalen lekker zo moeten laten en de extraatjes ook. de mensen die t slecht hebben krijgen al dat kindgebonden budget (zo heet dat toch?) wat de middeninkomens en hoge inkomens niet krijgen, dat is toch al extra? en de huur en zorgtoeslag?

Houd de kinderbijslag de kinderbijslag, is bedoeld om je kinderen te kunnen ondersteunen. wat dat kost is voor iedereen gelijk. en ja degene die dan meer geld verdienen kunnen dan misschien wel extra dingen kopen, maar daar werken ze dan toch ook voor?!

Tuurlijk kan je soms niet anders als een uitkering aanvragen, en dat is dan heel jammer als je t dan dus niet ruim hebt, maar daar hoeft toch niet iemand anders voor te gaan werken en jou betalen?! zou t niet eens fijn vinden als ik weet dat mn buren die weet ik hoeveel overuren draaien en keihard werken moeten inleveren aan mij.. ;)

Nee ik denk persoonlijk dat er heel andere potjes zijn waar een hele berg geld uit kan en ga dat maar s lekker verdelen onder iedereen. los daar de schuld van af (hoe kan t sowieso dat ieder land ZOVEEL schuld heeft en toch geld WEGGEEFT?! wat je niet hebt kan je niet geven toch?) en ga daar de belasting voor iedereeen van omlaag gooien ofzo.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Dat zijn dan de stratenmakers, bouwvakkers, enz. Eigenlijk de mensen die het minst verdienen in deze maatschappij.
    Of bedoelde je die niet?

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Zo, dit is ook een gevalletje klepel en klok...
    Als de consument nou wat voorzichtiger was geweest in het afsluiten van allerlei leningen omdat ze net zo'n mooi huis of net zo'n dikke auto wilden hebben als de buurman, waren een heleboel mensen niet zo in d eproblemen gekomen hoor. Natuurlijk, ook banken hebben een verantwoordelijkheid en dienen geen geld uit te lenen dat ze niet hebben, maar wij hebben zelf óók de verantwoordelijkheid voor hoe we met ons eigen geld omgaan en niet alles maar willen hebben, hebben, hebben.

12. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onzin, hard werken heeft mijns inziens niets te maken met het 'niveau' waarop je werkt, maar meer met je eigen instelling en de instelling van het bedrijf / beroep waarin je werkzaam bent.

Ik heb twee artsen in de directe familie en ik kan je vertellen: die werken echt snoeihard. Harder dan de gemiddelde stratenmaker durf ik wel te zeggen. Die stratenmaker wordt namelijk niet geacht in zijn avonduren nog even de administratie bij te werken, bijscholing te volgen, wachtdiensten te lopen en onmogelijk lange dagen te maken.

Dan ben ik zelf toch wel tevreden met mijn 9 to 5 baantje met zeker ook wel verantwoordelijkheden (en ik werk ook hard) en een flink stuk minder inkomen.

Het zal qua toenemende lasten op zich wel meevallen, maar het is meer het gevoel dat wij nu op drie fronten tegelijk in de mangel worden genomen:
    -Kinderopvangtoeslag
    -Kinderbijslag (want terecht geen recht op kindgebondenbudget)
    -Verlaging ondergrens 52%-schaal (alhoewel dat weer afhankelijk is van waar de grens terecht gaat komen).

Op zich heb ik altijd geroepen dat ik graag 52 procent belasting betaal, maar dan wel omdat mijn inkomen dusdanig gestegen is en niet omdat de schaal naar beneden is bijgesteld. ;)

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

#113 Yukl, 28 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2011
    En dan nog... Volgens mij is het in Amerika begonnen omdat men daar in de problemen kwam met het betalen van de woninglasten. Niet in Nederland. Zoveel betalingsproblemen kennen we hier voor zover ik weet helemaal niet. De dalende koersen, en daarmee de dalende consumentenvertrouwen, dat vormde het grootste probleem. Waardoor de huizenmarkt op slot raakte en daardoor de huizenprijzen dalen. En wederom daardoor zijn mensen nu inderdaad in de problemen geraakt, omdat zij bij een verkoop een restschuld overhouden.

Ik ben het met je eens dat de reactie van amarilys veel en veel te kort door de bocht was. Het probleem is vele malen complexer dan wat ik hierboven heb geschetst.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Hier idem. En trouwens,is het dan mijn schuld dat anderen minder verdienen? Maar dat zal wel weer egoistisch zijn....

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hm, waar zeg ik dat het met niveau te maken heeft? Nergens hoor! Dat maak jij ervan. Ik bedoelde te zeggen dat hard werken een beetje een vreemde term is omdat ik vind dat een stratenmaker die met zijn 50ste is opgebrand het werk net zo hard voelt als die artsen.

16. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    eigenlijk wil ik een rekensommetje maken:

-wat is het bedrag om in die 52% schijf te komen.
    -wat ga je dan extra betalen.
    - wat krijg je voor vergoedingen voor het huis zijn

kijken hoeveel dat positiever is en dan kijken of je dan beter niet kunt stoppen met werken

17. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm, jij stelde volgens mij dat de hardstwerkende mensen over het algemeen de mensen zijn die het minst verdienen. Dat kan ik van artsen (en andere hardwerkende, maar goed betaalde beroepsgroepen) bepaald niet zeggen.

Maar goed, ik denk ook niet dat het gaat om wie er nu het hardst werkt en wie er dus maar meer of minder moet krijgen. Het gaat er uiteindelijk omdat we onze verzorgingsstaat betaalbaar weten te houden én dat iedereen daar op zijn of haar manier zijn steentje aan bijdraagt.

En in mijn optiek is dat doordat de echt hoge inkomens iets inleveren, maar dat van mensen in de bijstand (of WW) ook verwacht mag worden dat zij echt actief pogingen doen om weer aan het werk te komen.

Verder laat ik de economische modellen lekker over aan de experts. Want als ik vroeger één ding heb geleerd bij Economie1, dan was het dat die modellen verdomd lastig zijn.

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mon, volgens mij zitten we redelijk op 1 lijn hoor... Mijn opmerking over die stratenmakers was een beetje een sarcastische reactie op iemand die stelde dat de hardstwerkende mensen het meest over moeten houden. Dan denk ik: wat is dan precies hardwerkend en wie bepaalt dat? En dat er ook mensen zijn die keihard werken maar door de aard van hun werk of vak onderaan de ladder staan wat inkomsten betreft.

Ik draag met alle liefde bij aan het totstandhouden van onze verzorgingsmaatschappij en ik hoop dat deze nog lang blijft bestaan, ook al horen wij tot de hoge inkomenscategorie. Ik kijk gewoon wat ik netto in de maand overhou en dat is echt meer dan genoeg om fijn van te kunnen leven. Maar goed, ik ben een idealist, zelfs na alle reacties die ik hier lees :)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Hier is het ook zo dat we als we de kinderbijslag niet meer krijgen, we nog rond kunnen komen, maar we gaan het wel merken.
    Het voelt alleen niet goed. Bij ons in de straat woont ook een moeder, werken 'kan' ze niet meer vanwege haar rug, ondertussen staat ze wel zo een dag of 4 achter elkaar haar tuin leeg te scheppen en al dat soort klussen. Ja sorry, maar door zo iemand wil ik niet minder te besteden hebben.
    Echt, ik gun het iemand die echt niet kan werken van harte, zou ik zelf immers ook graag willen als de situatie anders was, maar laten ze eerst maar eens wat strenger worden.

20. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Je begrijpt dat ik het als contra stelling tegenover een andere stelling gezet heb? Ik geloof namelijk dat mijn stelling was: "Wie het hardst werkt houdt het meest over is een betere stelling dan De sterkste schouders dragen de grootste lasten". Ik wil daarmee zeggen dat werken zou moeten lonen en niet dat degenen die niet willen of kunnen werken een soort hemel op aarde moeten krijgen. Dat ze geholpen worden: prima. Dat er sportclubjes vergoed worden: Prima. Dat ik nu nog sneller in de meer-dan-50%-inleverenmodus kom en nog een soort extra toeslag moet bekostigen voor deze mensen? Nee sorry, dat gaat er bij mij niet in. Dat wij nog een dik zakelijk krediet aan het aflossen zijn wordt namelijk niet meeberekend in deze kostenraming maar kost ons wel maandelijks 700 euro aan aflossing (rente is aftrekbaar, dus niet meegerekend). Dat maakt ons netto inkomen best laag kan ik je vertellen. Daar staat straks ook nog eens tegenover dat we onze kinderbijslag mogelijk kwijt raken en binnenkort de 52% schijf induiken. Ik kan je wel vertellen: degene in de bijstand heeft straks niet veel minder te besteden dan ik. En dat zet mij echt wel aan het denken...

Oh en ik las ook iemand in de vooroordeelstand zeggen dat dit allemaal komt omdat deze mensen dure auto's willen rijden en hypotheken willen hebben die boven hun budget zijn. Om je even uit de droom te helpen: Wij hebben onze auto weg gedaan om ons krediet (zakelijk krediet) sneller af te lossen en hebben een simpel huurhuis. Maar als er al zo'n 1000 euro aan aflossing van krediet en alimentatie de deur uit gaat, gaat het al hard en over deze 1000 euro moeten wij grotendeels 42% belasting betalen dus eigenlijk gaat er zo'n 1450 euro per maand de deur uit. Straks 1550... Er gaat soms veel meer schuil achter mensen die modaal of bovenmodaal verdienen dan zichtbaar is. En daarom kan ik me goed voorstellen dat sommigen zeggen: Je houdt zowat meer over als je met alle toeslagen erbij in de bijstand zit.

Deel Deze Pagina