Kabinet helpt lage inkomens

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Angel78, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Dan zouden wij zelfs in aanmerking komen voor toeslagen (wij zijn bezig met een schuld van 45.000, tel uit je winst ;))
    Maar ik ben het niet met je eens, aangezien dan mensen veel makkelijker schulden gaan maken, misschien juist wel omdat het voordeliger is om dan toch toeslagen te krijgen. En dan krijgen we een beetje een omgekeerde wereld.

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    mee eens als je schulden maakt mag je in principe (hoe rot ook!) op de blaren zitten, het moet in elk geval niet gesponsord worden...

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Tja, hoe rot ik het ook vind dat mijn ex mij enorme schulden heeft nagelaten vind ik dat je gelijk hebt.

Het is niet eerlijk om leningen mee te berekenen bij inkomen voor toeslagen enzo.

4. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Ben benieuwd wat er vrijdag bekend gaat worden gemaakt en hoe de lasten verdeeld gaan worden. Ik denk dat we dan pas allen kunnen gaan kijken hoe het ons zal raken. En ik denk eerlijk gezegd dat bijna iedereen (muv de topinkomens) de afgelopen jaren hebben gemerkt dat het financieel allemaal wat moeilijker gaat.
    Ik realiseer me ook dat wij het goed hebben. We werken met z'n tweeen en verdienen allebei een goed inkomen maar ook wij moeten er het laatste jaar echt opletten en houden goed als niets over (en we leven echt niet als god in frankrijk). Bijvoorbeeld de kinderopvang; we hebben een dochter van 3 die twee dagen per week naar de creche gaat, toen we begonnen in 2008 moesten we netto zelf 150 euro bijdragen en nu 360 euro. Laatst heb ik eens alle uitgaven op een rij gezet en vergeleken met twee jaar terug en tjee dan merk je echt dat alles ongemerkt duurder is geworden; van het abonnement op de krant tot de energie etc.
    Het lijkt me echt supermoeilijk als je echt aan de ondergrens zit en dag in dag uit moet piekeren over geld. Die zorg hebben we gelukkig niet en ja ik ben het ermee eens dat de sterke schouders best wat meer mogen dragen maar heb soms ook het gevoel dat alle loonsverhogingen die we de afgelopen jaren hebben gehad op een of andere manier naar de belasting zijn gegaan in welke vorm dan ook

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Hmmm... in de discussie over schulden, eh, een hypotheek is ook een door de overheid gesponsorde schuld (van meestal toch een ton of 2). Een heel groot deel van Nederland heeft daarmee een enorme schuld bij een bank, met zijn huis als onderpand. Maar goed, dat lijkt wel een heilig huisje te zijn in de hele bezuinigingsdiscussie ;)

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja omdat dat ook werkelijk wat oplevert, als je de hyppotheek niet kan betalen word het huis in beslag genomen en betaald , heel wat anders als een schuld door verkeerde aankoopkeuzes of bv niet met geld om kunnen gaan.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja maar schuld hoeft niet persee altijd meteen aan jezelf te liggen. bijv een schuld omdat je een luxe leven wilt en dingen koopt die je eigenlijk niet kunt betalen dan zeg ik eigen schuld dikke bult. jij wilde groot leven dan zijn dit de gevolgen.

maar bijv studieschulden kunnen ook aardig oplopen (zie het in mijn omgeving veel en het wordt allemaal nog veel en veerl duurder, nu is het nog een paar duizend euro per jaar maar het wordt ongeveer 15000 euro per jaar alleen om te mogen studeren en dan heb je het niet eens over levensonderhoudt etc). studenten die willen studeren doen dit straks niet meer omdat ze de eerste paar jaar na het afstuderen houtjes moeten bijten :x.

en zo zijn er veel meer dingen waardoor je in de schulden komt, bijv verplichte verkoop van huis en een finke restschuld overhouden (wat de schuld is van veel banken die afgelopen jaren te hoge leningen gaven aan mensen). dit vaak door ontslagen, wisselen van baan ,ander inkomen of gewoon te hoge lening.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ja onze bovenstaande schuld is een studieschuld en al helemaal niet mijn schuld (schuld van vriend), maar die heeft deze schuld noodgedwongen opgebouwd ivm familieomstandigheden.
    Maar dan is het nog steeds onze schuld en niet de schuld van de overheid, die dan volgens de stelling alsnog mee moet gaan betalen aan de aflossing.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    oo wat worden de lagere inkomens geholpen
    volgend jaar allemaal minder zorgtoeslag.. en als je inkomen boven de 37000 bruto ligt dan ga je bijna 1000!!! euro meer premie betalen..

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ja dan zet mijn loonsverhoging van 15 euro netto per maand echt zoden aan de dijk haha;)

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    jah.. daar red je het wel mee :)

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #152 lovewinnie, 15 sep 2011
    Laatst bewerkt: 15 sep 2011
    en volgens mijn is het bruto modaal inkomen van 2011 iets van 32500 per jaar en zal rond 2012 iets van 33000 zijn. dat komt neer op bruto 2700 per maand en netto zo rond de 1600 per maand (inc vakantietoeslag). klinkt redelijk maar houdt er rekening mee dat mensen met een modaal inkomen geen recht meer hebben op een huurhuis onder de 550 per maand (meeste gemeente hebben deze nieuwe regeling zodat goedkope huizen overblijven voor lagere inkomens en ze zo besparen op huurtoeslag) en ook geen recht op huurtoeslag. alleen aan huur ben je dus al 1/3 van je inkomsten kwijt. dan heb je nog 1000 euro over voor verzekeringen (en alleen ziektenkostenverzekering is al groot deel van dit budget), boodschappen eventuele leningen etc. toeslagen zullen ongeveer in het midden zitten omdat je niet op bijstandniveau verdient en niet het max bedrag van 37000 per jaar. (laat zeggen euro of 30 zorgtoeslag, eventueel euro of 30 aan kindertoeslag met 1 kind) en dit wordt ook weer minder. dan moet je van die 1000 euro die je overhoudt ook nog is opvang betalen voor je kind omdat je moet werken en uit de bijstand te blijven en hoppa niks meer te eten

vraag me toch af wat wil je er bij deze mensen nog afhalen zonder ze elke dag oud brood te geven en elke dag gehaktdag.

ik denk dat mensen met een modaal inkomen het ook nog zwaarder gaan krijgen en niemand die daar naar omkijkt. kan je wel zeggen nog meer werken maar met de kosten van de kinderopvang is dit haast onmogelijk

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Als dat huis in waarde daalt weet ik niet of een bank echt op zulke toestanden zit te wachten, bovendien draait de maatschappij er ook voor op (zie toestanden Amerika). Bovendien komen de betreffende mensen in schuldsaneringen of misschien wel bijstand terecht, en dat kost ook bakken geld zou ik denken.

Een studieschuld is ook niet aftrekbaar (voor mij althans niet, de laatste keer dat ik belastingen deed kon ik dat alleen aanklikken als ik ook koophuis aanklikte :( (wij hebben beide projectmatig werk en zijn daardoor niet in staat een huis te kopen). Ook dat is een heel ander soort schuld dan een hypotheek, en ook anders dan schuld door een te dure auto ofzo. Toch wordt daar niet op dezelfde manier rekening mee gehouden. En zo zitten wij in een situatie met heel hoge lasten, en datgene waar we nog iets op terug krijgen (de kinderopvang a 900 euro per maand), daar wordt op gekort. Echt eerlijk kan ik het niet noemen.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Beetje jammer.. Daar vallen wij dus net boven.. toch maar stoppen met werken?

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    dit is wat veel moeders denken. als je door bijde een baan te nemen net boven de 37000 verdient is stoppen met werken waarschijnlijk voordeliger zodat je onder de 30000 per jaar komt. je verdient dan geld door dat je geen kinderopvang meer hoeft te batalen, krijgt toeslagen (anders wel meer) en je hebt als je tot 120% aan bijstandnorm verdient bijv recht op een sportpas etc. zo verliest de staatskas ook weer geld. uiteindelijk zal je kwa inkomsten bije en partime baantje er niet veel inzitten door te stoppen.

ik ben iemand die dol is op me werk maar het wordt zo niet echt gestimuleerd.

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik werk nog maar sinds half mei.. daarvoor was ik thuis bij Lenn (bewuste keuzen overigens).. Alleen merk ik nu dat het een goede keus is geweest om weer aan het werk te gaan, zeker als ik zie hoeveel Lenn er op vooruit is gegaan.. Die leeft echt op tussen andere kinderen en die zijn hier niet zoveel in de buurt..

Ik betaal 200 euro zelf aan opvang.. Ik verdien gemiddeld 800 euro netto per maand.. soms iets meer, soms iets minder..
    Dus van die 800 blijft 600 over.. maar goed, wij hebben ook gewoon vaste lasten, alleen hebben we wat meer ruimte aan het einde van de maand en kan mijn man af en toe wat vaker een week vrij nemen.. (zelfstandige en een week niet werken is een week geen inkomen, geen vakantiedagen/verlof o.i.d.)
    Straks hogere premie, minder zorgtoeslag, minder tegemoetkoming in de kinderopvang..

maarrrrr, heeft het kabinet een tijdje geleden gezegd: De uurprijs van het KDV gaat NIET omhoog in 2012.. Nee met deze plannen is dat ook niet nodig en stoppen mensen vanzelf met werken;)

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nou ik ben al gestopt maar ik ga mn man maar vaker thuis houden dan :p als het toch geld kost om (te) veel te werken...

18. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Dat klopt!! Wij hebben een hoog inkomen (3x modaal ongeveer) en ik heb idd het idee dat we niet veel hoeven in te leveren. 2 procent inleveren als je ruim genoeg hebt heeft namelijk veeeeeel minder impact dan 1 procent inleveren als je eigenlijk al niet rond kon komen!!

Ik heb er echt geen moeite mee om mensen die het toch al moeilijk hebben daarin een stukje te ontlasten.

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    waar het om gaat:
    vroeger hadden we ziekenfonds.. en particulier..
    toen werd het hele zorgstelsel omgegooid.. iedereen ging even veel betalen, de lagere inkomens kregen zorgtoeslag.
    nu betalen de lagere inkomens alsnog veel meer dan toen het ziekenfonds was... en degene die wat meer verdienen moeten veel meer betalen, voor minder zorg.

maar goed, was te verwachten.. geven met 1 hand om na tijdje met 2 handen terug te nemen.
    ze doen het nu met de zorgkosten, ze doen het met de gouden praatjes over de zuinige autos die wegenbelastingvrij zouden zijn en nog veel meer dingen..

triest.
    een "normaal" inkomen kan de maand nauwelijks meer rondkomen.. een lager inkomen helemaal niet meer..

en als ik dan lees dat ze zeggen dat de gewone nederlander niets heeft gemerkt van de financiele crisis van 2009 want de overheid heeft alle klappen opgevangen?

ik ga me er niet meer druk over maken.. ik ga me orienteren op vertrek uit NL

20. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hmm net samenvatting op t RTL nieuws. Ik zit goed *not*

-huurtoeslag omlaag
    -kinderbijslag omlaag
    -alleenstaanden boven t minimum gaan t meest achteruit.
    -minder zorgtoeslag
    -hoge zorgpremie

En bedankt...

Deel Deze Pagina