perfectionistisch en chaotisch

Discussie in 'De lounge' gestart door liesbet77, 3 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hey

ik zit al een hele tijd niet zo lekker in mijn vel.
    voor een deel komt dat doordat ik zo'n chaoot ben , en ik word gek van mezelf omdat ik zo niet wil zijn en de lat eigenlijk wel hoog leg.
    zo ben ik dagelijks bijna mijn sleutels kwijt = stress 's morgens
    ik vergeet waar ik mee bezig ben en doe 10 dingen tegelijk maar vergeet dan dingen af te werken. Ik poets ook zo: hier wat, daar wat , en dan uiteindelijk ziet het er hier nog niet uit.
    Ik ben precies de enige mama die soms vergeet de kinderen mee te geven wat de juf gevraagd heeft.
    Ben mezelf soms zo beu he :(
    Ik probeer echt structuur te krijgen maar dat lukt thuis heel moeilijk, op mijn werk gaat dit beter.
    het erge is dat ik dit over breng op mijn kinderen, mijn zoon is ook erg impulsief en overbeweeglijk en eigenlijk heeft die een heel gestructureerde mama nodig ...

zijn er nog mensen die zo zijn? hebben jullie tips voor mij?

2. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    je klinkt als een adhd'er :)

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Zou een weekplanner in je keuken helpen? Een groot bord, voor je kinderen evt met plaatjes of symbolen? Ik herken het niet (echt), ben wel perfectionistisch maar ook juist heel gestructureerd.

In welk opzicht ligt de lat dan hoog?

4. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Werken met lijstjes, en een goede agenda aanschaffen. Ik herken het helemaal, de komst van m'n dochter dwong me ertoe om anders te werk te gaan. Sindsdien is de drukte in m'n hoofd ook iets minder geworden (maar nog wel erg aanwezig ;))

En dan niet vergeten in je agenda te kijken! Ik leg deze altijd op een vaste plek neer, en boven die plek hangt een roze papier met een grote pijl naar beneden met uitroepteken erop......

5. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    ik kan het van mezelf niet vedragen dat ik er niet in lijk te slagen om de boel hier onder controle te houden, ik wil zo graag dat het hier netjes is, dat ik de perfecte mama ben ...

ik werk al met een magneetbord en ik schrijf dingen op maar dan nog is het niet rustig in mijn hoofd.
    adhd heb ik niet denk ik hoor :) wel iets anders denk ik, maar daar ben ik nog nier uit (ben beginnen nadenken door de problemen met mijn zoon op school)

6. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik herken het "chaotische" zeker... ook ik poetste overal en nergens waardoor ik nooit voldoening had. :(

Ben nu al een tijdje bezig met mezelf opnieuw op te voeden op dat gebied want was het ook zo beu!!

Hier helpt een VAST weekschema voor het huishouden héél goed. Elke dag heeft z'n vaste taak ( en de taken volgen elkaar in LOGISCHE volgorde! ) en ondertussen ken ik die uit m'n hoofd. Het is lastig geweest. De eerste weken wilde het niet vlotten... vooral omdat ik m'n schema niet volgde ;)

Maar nu gaat het super. Mijn huis is echt oké en ik weet elke dag wat me te doen staat. Dat geeft echt een rust in je hoofd!

7. liesbet77

liesbet77 Actief lid

26 dec 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hey

fijn dat het jou zo goed lukt ! hier is het het probleem dat er altijd wel iets tussen komt ... of ik voel me bv eens niet goed en dan bklijft het liggen en loop ik achter.
    Ik kan me maw dus niet aan die schema's houden.
    ik heb het al gedaan hoor, maar als we bv in het weekend weg moeten is dat schema door de week na mijn werk zo zwaar dat ik het niet op kan brengen om alles te doen.

Of ik ben zoals nu een feest aan het plannen en de boel lijkt hier wel ontploft ... mijn man doet wel iets maar niet zo veel, heeft lange dagen en is qua orde ook niet bepaald voorbeeldig te noemen.

word al moe als ik mezelf lees hier, ipv op ZP te zitten zou ik beter hier in gang schieten ;)

8. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik herken het wel hoor, ik heb ook van die baaldagen... en doe vaak dingen écht tegen m'n zin. MAAR, en dat is een hele grote maar... àls ik ze dan gedaan heb ben ik echt gerust!
    Als ik het niet doe blijven ze door mijn hoofd spoken en ik haat zo'n druk hoofd.

Ik bedenk me ook vaak een beloning, iets heel simpels... "vlug dit nog doen en dan een half uurtje op de bank met koffie"

Maar als het voor jullie zo druk is, misschien denken aan een huishoudhulp?

9. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Pff hier ook een ongelooflijke perfectionist, maar ben nu aan het afstuderen (4 dagen in de week stage), mijn weerstand is zo laag dat ik alles krijg waar ik mee in aanraking kom (zoals waterpokken voor de 2e keer :S), en we zijn de zolder aan het opruimen oja ik heb ook nog 2 kids rondlopen.

Lichamelijk lukt het me gewoon niet meer om alles bij te houden zoals ik zou willen... dat frustreert me enorm, ook ik ben ben 1000 dingen tegelijk bezig waardoor ik als ik bij punt 3 ben punt 4 al vergeten ben.

Ik lees even mee voor tips etc.

10. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Hier precies hetzelfde!! Het is, of was in ieder geval vreselijk..

Het is wel heel erg kenmerkend voor een ADHD'er ja, al wil ik je niet meteen in een hokje plaatsen hoor. Maar in ieder geval heel herkenbaar. Al met al heb ik ik beetje bij beetje mee om leren gaan, en is het nu stukken minder. Verdwijnen zal het nooit!

Sleutels, heel groot probleem. Nu een sleutelkastje bij de deur en zo'n vreselijk keycoard aan mijn sleutels. Af en toe moet ik nog zoeken, maar dat is niets vergeleken met voorheen.

Smartphone, mijn grootste redding. Alle e-mail en overige berichten krijg ik meteen binnen, en kan zodoende overal direct op reageren! Iedereen is te bereiken via verschillende contactfuncties, en ook notities en afspraken zet ik in mijn telefoon.

Post-its kunnen zo nodig helpen en belangrijke informatie en post op een plek leggen zodat je het altijd kunt zien. Dit gaat op voor alle belangrijke dingen. Hier is uit het zicht ook echt weg.. Misschien dat dit voor jou ook opgaat?

11. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ow ja.. Werk met roosters!
    Plan desnoods de hele week per dag. Maak schema's van hoe de dag eruit gaat zien en reken hier bepaalde tijden voor. Dan is het een kunst je aan deze schema's te houden, waardoor het uiteindelijk wellicht vanzelf gaat.

Probeer niet alles die dag gedaan te moeten hebben, maar geef jezelf wat meer tijd. Zodoende houd je nog wat ruimte over, om niet meteen in de stress te hoeven schieten zodra het niet lijkt te lukken..

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Nee je bent niet de enige! Hier ook een chaoot!

Schema maken wat je elke dag van de week gedaan moet hebben:
    Schrijf hier voor op wat je elke week gedaan moet hebben en wat een keer in de zoveel tijd en verdeel over de weken (ik had om en om 2 verschillende weken)
    De volgorde of wat ook is niet belangrijk maar alle puntjes + 1of 2 dingen extra (en niet je dag ram vol plannen!) die schrijf je elke dag in een dagboekje (ik had een kleine multo map zodat ik ook papieren er in en uit kon doen en een plastic hoesje die in de map kon waar ik brieven die moesten bewaard worden in kon doen).
    En daar houd je ruimte bij over om er bij te schrijven wie wat waar mee moet hebben.
    Dit wordt jou "bijbel"
    Kruis af wat er klaar is.
    Wat vergeten of niet af gekregen? Schrijf dat op de plek van het extra ding de volgende dag.
    En dan bij houden die bijbel van je en als er brieven zijn die ergens mee moeten of waar extra info voor een bepaalde dag in staat dan stop je die tussen de kaft zodat ze niet zoek raken.
    Werkt perfect!

Tip! Schrijf dingen die mee naar school moeten maar niet persee op DIE dag mee moeten een dag eerder op. Vergeet je het toch? Dan heb je nog een kans om optijd te zijn.

Dit heeft mij door de basis school jaren geholpen met 2 kids die elk op een andere school zaten en weet ik het wat telkens mee moesten nemen. Ik ben in die tijd 8 jaar depressief geweest maar het ging me redelijk goed af dankzij mijn bijbel.
    Ik schreef er trouwens ook in op welke rekeningen wanneer moesten en uiteindelijk is het ook een tijd boekhoud boekje geweest naast de schema's die ik er in schreef.

Misschien maar weer eens een nieuwe beginnen gezien het feit dat t weer een ellende is met t huishouden en er ov 6 maanden weer eentje op de basis school zit. (en ik vanalles vergeet voor het VO van de jongens :))

Gewoon beginnen! Hoeft niet meteen perfect!

13. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Nee precies, gewoon uitproberen en beginnen, want hoe graag je ook wil veranderen. Zonder actie komt er niks van... jammer! ;)

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Je klinkt niet als een adhd'er maar gewoon als iemand die wat chaotisch is;)
    Je kan de lat zo hoog leggen als je zelf wilt maar daarmee zit je vooral jezelf mee in de weg, acceptatie is naar mijn mening het sleutelwoord.
    Overigens ben ik zelf net zo, altijd alles kwijt, vergeet van alles en ben altijd of veel te vroeg of te laat. Meer dan je best kan je niet doen en nou dan is je huishouden niet op orde,morgen is het toch weer een bende.
    :)

15. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Oja en wat die roosters betreft; waarschijnlijk ben je (net als ik) te chaotisch om ze bij te houden ;)

16. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik ben ook echt zo'n chaoot, maar zo'n vast rooster (hangt hier in een kast geplakt) is echt wel te volgen. Niet 100% àltijd, maar toch 90%.

Denk als je zo wanhopig op zoek bent naar rust in je hoofd, dat je't zeker moet proberen. Tenminste een maand.

17. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Lijkt me heel vervelend.
    Vind de tip van Wilma heel goed!

18. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Ik herken mijn dochter haha, die is ook zo'n chaoot, deels omdat ze te perfectionistisch is. Juist dan loopt alles in het 100%. Mijn dochter is trouwens licht autistisch.

19. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dankjewel Zomerrr :)

Mijn oudste is ook licht autistisch maar die is ZO geordend daar wordt je soms eng van. Ruimt al vanaf dat hij 9 is zijn eigen kamer puntje precies op. Regelt zijn huiswerk. Gaat sinds dat hij op het VO zit alleen zelf naar school (23 km heen+ terug) op het fietsje daar heb je geen omkijken meer naar! Enige is dat je hem in de gaten moet houden dat hij ook echt zijn huiswerk helemaal maakt en leert. Daar wil hij de kantjes nog wel eens vanaf lopen.
    Soms om jaloers op te worden dat jochie (15 jaar)
    Maar voor die tijd dat hij ineens het licht zag was het een ENORME chaoot. Altijd alles kwijt/vergeten/kapot.
    Dus er is hoop hoor Monkeylover :p
    (daarentegen is mijn middelste nog erger als zijn broer ooit geweest is al begint er langzaam aan en met veel geduld en schoppen onder zijn reet verandering in te komen. En hij is 13)

20. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    het chaotische herken ik wel een beetje... perfectionistisch ook wel... ik werd er ook niet goed van en heb sommige dingen gewoon geschrapt.... werd er gek van... bv ik zoog en dweilde elke avond als de kids op bed lagen.. zelfs als ik doodmoe was of ziek was of wat dan ook... mijn man zei dan altijd dat kan morgen ook wel... inderdaad..... dus ben er wat makkelijker in geworden hoor!

dingen niet afmaken, ik zou dan voor jezelf dingen opschrijven die je echt gedaan wilt hebben... en dat 1 voor 1 doen.. dus als het ene nog niet af is niet aan wat anders beginnen.... en als je eens geen puf hebt... lekker aan de kant leggen en wat leuks gaan doen met je kids! morgen weer een dag.... word je veeeeel relaxder van! de kids gaat het er niet om of je wat afmaakt of dat er op dinsdag de was in de kast ligt.... ze willen veel liever een opgewekte relaxde mama... :p dat heeft mij goed geholpen om zo te denken!

Deel Deze Pagina