Eetdrama!! Tips gezocht!!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ccwomen, Sep 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,005
    0
    0
    Titel zegt al genoeg... Waarschijnlijk zoveelste toppic over eten, maar ben hard op zoek naar tips!
    Ons zoontje is 2 jaar en 2 mnd en at al 8 mnd geen brood meer, zijn warm eten vond hij altijd heerlijk en zijn toetje, maar ook dat eet hij niet meer!!!
    Ik probeer er zo min mogelijk aandacht aan te besteden en vooral niet teveel op te dringen maar vind t heel moeilijk en weet niet waar ik goed aan doe...!
    Hij wil niet meer in z'n kinderstoel eten, oké nou dan op een grote stoel maar ook dat wil hij vaak niet meer, hij wil dus niet eens aan tafel komen, wat moet ik hier nou mee?!
    Gewoon laten gaan of hem aan tafel zetten met veel gehuil geschreeuw aan tafel.. Niet leuk voor hem maar ook niet voor ons en z'n broertje!!
    Dit is wat hij op een dag eet de laatste tijd:
    Rond 8.00 uur een fles met halfvolle melk en bambix meergranen pap!
    Vind dat heerlijk en eet dit ook altijd op en wil dat t liefst 3D per dag ipv al het andere eten!
    Dan om 10.00 een koekje , soms eet hij fruit maar komt ook bijna niet meer voor!
    Om 12.00 krijgt ie een bh aangeboden maar als ik t al vraag is tnal gelijk mot iet brood mama! Dan bied ik hem een cracotte aan en eet dit soms, maar ook heel weinig en drinkt hierbij thee!
    Dan gaat ie naar bed en uit bed geven we expres al geen tussen doortje meer alleen beker thee in de hoop dat ie dan wel warm eten eet, maar nee dus helaas!!
    En dat eet hij dus op een dag...
    Ik ben ook niet consequent genoeg, want als dit dan een paar dagen zo gaat geef ik m toch s'middags een papfles of s'avonds zodat ie nog wat binnen heeft!!!
    Misschien niet goed maar wil m ook geen honger laten lijden!!
    Vind t dan zo zielig!!!
    Maar weet ondertussen echt niet meer waar ik nou goed aan doe of niet!!
    Ik dacht eerst ligt aan kiezen etc die doorkomen maar daar duurt t te lang voor en z'n kiezen zijn al door dus daar kan t niet aan liggen!
    Hoop dat jullie me een beetje goeie raad kunnen geven!!!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, laat het los. Het is vervelend maar zolang je kindje genoeg drinkt (500 - 750 ml) kan hij heeeel lang heel veel hebben.

Hanteer een duidelijk ritme:
    - drie hoofdmaaltijden
    - twee (gezonde tussendoortjes) dit kun je gerust gewoon blijven geven.
    - voldoende drinken (maar hou het bij aangelengd sap, thee, water_
    - beperk melk (300 ml per dag is voldoende)
    - biedt altijd een gezond toetje aan (kwark of yoghurt / fruit)

Probeer dingen te vinden die je kindje WEL eet. Bij ons is dat bijvoorbeeld de spinaziepannenkoek. Die gaat er ALTIJD in. Heb je 1 of 2 van dit soort (gezonde gerechten), kook deze dan ook gewoon en geef één keer per week gewoon iets wat je kindje lekker vindt (frietjes bijvoorbeeld).

Maar vooral.. laat het los! Als hij honger zou hebben, zou hij wel gaan eten (dus geen papflessen geven, alleen in de ochtend en bijvoorbeeld als hij echt ziek is)

Voor je eigen gemoedsrust kun je een vitaminepreparaat geven. Oja, vermijd suikerhoudende drankjes zoals chocomelk, fristi etc. Dit kan de honger heel erg drukken en heeft geen positieve voedingswaarde!
    Een ontbijtkoekje kan bijvoorbeeld weer wel of lekker yoghurt met een drupje diksap

En tot slot... maak eten leuk. Maak fruitspiesjes, bak pannenkoeken, snij brood in een leuke vorm en ga er lekker voor zitten. Maak het leuk en haal de negatieve lading eruit (niet boos worden)

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Cygnet2 prima advies.

Wil nog wel wat aan vullen.

Betrek hem bij het eten.

Laat hem zelf bijvoorbeeld de boterpakken( ja ook al op deze leeftijd) hou de koelkast open. En smeer waar hij bij is zijn cracker. Hier til ik dochter lief op. En dan mag ze zelf haar beleg kiezen wat er in de kast staat. Op dit moment is ze weg van gekleurde muisje.s ( kan over een paar dagen weer wat anders zijn) Laat hem daarna de boter terug zetten. Laat hem mee snuffelen in de koelkast;)

Daar bij ik maak mijn avond eten tegenwoordig klaar met haar erbij. We doen samen de aardappels schillen. Ik schillen zij doet ze in de pan of als we in de keuken het doen op het aanrecht doe ik ze in de gootsteen schoonmaken die gooit zij er met een spat in en doe ik net als of ik nat word de grootste lol.

Het belangrijkste is dat je hem er bij betrekt. Met het eten maken.

Hier ben ik wel tegen woordig zo van we zitten wel aan tafel. Maar we doen ook wel eens gek aan tafel tijdens het eten. Bijvoorbeeld gezellig trommelen met het bestek. En probeer ik er een hap in te krijgen meestal lukt dat dan prima.
    ;) Afleiden lol maken aan tafel. En het over andere dingen hebben dan alleen eten.

Sterkte er mee.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Helemaal eens met cygnet. Hier heeft het 1,5 jaar geduurd. Gaf dr dan een tomaatje, of fruit oid extra.. en dacht ook zo: als ze echt honger zou hebben, dan at ze wel!
    Mijn man had altijd de neiging om boos te worden maar ´gelukkig´ is hij bijna nooit thuis met het avondeten dus had ik lekker zelf de keuze wat ik ermee deed. At ze 3 hapjes, fijn.. banaantje kan ze nog krijgen maar meer ook niet.

Nu is ze alweer 3 maanden normaal aan het eten, dus gewoon voorbij gegaan.

5. Angel78

Angel78 VIP lid

Jul 18, 2011
    5,883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Ach ik heb er hier 1 die alleen maar brood en fruit eet... meer krijg ik er niet in :(

6. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Ben het met mn voorgangers eens, hier een mannetje die vanaf hij 8 maanden is weigerd avond te eten, hij eet alleen macaroni (kan je best wel wat in verstoppen) gehaktbal, pizza of een frikandel. Meer lust hij niet, ook niet tussen door

Zolang je kindje groeit, acief en gezellig is geen zorgen maken.
    Eet hij niet, dan niet, eet hij wel geef een compliment en ga weer verder.

Kindjes laten echt wel weten als ze honger krijgen.

7. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn jongen wil ook niet meer in eetstoel, voor gewone stoel is hij te klein.advies die ik las was dat je in deze periode beter een kinder tafeltje en stoeltje kunt gebruiken zodat hij toch aan tafel eet, dat is makkelijker eten. hij zit dus niet samen met ons aan tafel. maar aan zijn eigen tafeltje.

mijn jongen eet zijn brood tegenwoordig met thee, hij dept het in warm thee zelf tegenwoordig, zo eet hij zijn brood zonder beleg.multivit van roosvicee diksap werkt hier eetlust wekkend.
    advies cb was dat je toch n paar keer per week dingen maakt dat hij wel eet. hier is het pasta.
    het is erg lastig he, ik hoop dat het een korte fase is.

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Thijmen eet ook best slecht, of in elk geval erg kieskeurig. Maar ik merk dat hij koude groente (rauwkost dus) wel eet. Hij eet nu reepjes komkommer, reepjes paprika en wortel. Dat eten ze vaak ook tussendoor op het kdv en dat is dus bekend. Dat zou je misschien eens kunnen proberen? Wat we ook soms doen is spelletjes met het eten. Wie het hardst zijn worteltje (ik doe ze in 4-en) kan 'knakken' in zijn mond, wat het hardste knakt van de groente, spagethi slurpen etc.

Ik zou hem trouwens wel nog een tussendoortje geven tussen lunch en avondeten. Anders heb je ook kans dat hij te veel honger heeft om goed te eten of over de trek heen is. Ben het met cygnet2 eens, hanteer een duidelijk schema en houd je daar aan. Dat is herkenbaar voor hem. En varieer in dingen, ook in wat je tussendoor geeft, wat je op zijn brood doet, of je hem brood of crackers geeft etc. Helpen met het eten kan werken, maar Thijmen vindt het bijvoorbeeld onwijs leuk om te helpen maar eten daarna is minimaal ;) Gelukkig is Thijmen nu wat ouder en werkt het wel om bijvoorbeeld te onderhandelen over het aantal hapjes wat hij nog moet eten enzo. Dan merk ik ook echt dat hij het wel lust, maar gewoon niet eet...

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat hier nog wel eens wil helpen in zo'n periode van slecht eten, is rond een uur of 16.30/17.00 een schaaltje met komkommer, worteltjes, paprika en dat soort dingen op tafel zetten. Net wat ik in huis heb wat je rauw kunt eten. Van alles een beetje, soms doe ik er ook wat stukjes worst of kaas bij. Gewoon op tafel zetten met de mededeling dat ze lekker mogen snacken en dan weglopen. In de tussentijd bereid ik het eten voor en als ik terugkom is het schaaltje bijna altijd leeg. Dan hebben ze in elk geval wat groente binnen. Dit kun je ook met fruit doen, gewoon een paar dingen snijden en kijken wat er gebeurt.

Ik merk namelijk dat mijn kinderen zo rond 16.30 echt honger krijgen. Meestal eten we zo rond 17.30, maar dat is soms toch nog te lang. En als ze (voor hun idee) te lang moeten wachten worden ze zo "vervelend" dat ze aan tafel niks meer willen eten. En wonder boven wonder word er vaak dan toch nog gegeten aan tafel, ook al is het niet veel.

Edit: Ik ga trouwens geen rare fratsen uithalen om ze te laten eten. Ik pas mijn menu er niet echt op aan, zeg maar. Ok, tuurlijk maak ik vaak dingen die de kinderen ook lekker vinden, maar soms zijn er gewoon dagen dat ze moeten eten wat de pot schaft. Anders zit ik de hele week aan de stamppot en de spaghetti... (2 dingen die er altijd in gaan) Jelle is nu ruim 4 en bij hem zeg ik idd dat hij nog *zoveel* moet eten voor hij zijn toetje krijgt. Maar hij eet soms ook gewoon niet meer omdat hij het toetje veel lekkerder vind, niet omdat hij geen honger heeft. (wat Rosao dus zegt ;) ) Jitte is daar nog te klein voor, dus die laat ik vaak maar gewoon...

10. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,005
    0
    0
    Oké bedankt voor alle reacties en tips!!!
    Veel dingen heb ik al geprobeerd maar ga ik zeker nog een keer proberen!
    Ik ga idd wat meer komkommer en tomaten ed neer zetten dat vind hij vaak wel lekker!!
    Ben op m'n werk dus kan niet uitgebreid reageren dus dat doe ik vanavond ff thuis kan ik gelijk weer vertellen hoe het eten ging :)

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    2,005
    0
    0
    Ik moet morgen bloed gaan prikken met mn zoontje om toch het lichamelijke klachten uit te sluiten!
    Hij is de laatste 4 weken ook constant hangerig, moe, geeft regelmatig pijn aan in buik/zijkant rug, drinkt heeel veel en heeft heel veel volle plasluiers!
    En ook eet hij bijna niet dus baart me toch een beetje zorgen en heb de ha gebeld net en moet morgen even bloed laten prikken om dingen uit te sluiten!!!

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hey... zag net ook je andere topic.... misschien heeft ie idd wel geen honger omdat zijn buikje vol zit met drinken.
    Nogmaals, succes!

Share This Page