Vanmorgen op het CB zagen ze dat het ene beentje van mn dochtertje iets langer is als de andere. Ze hebben niet gezegd hoeveel mm/cm het scheelde. Iemand hier ervaring mee? Is je kindje er overheen gegroeid, of bleek er toch sprake te zijn van een heupafwijking oid?
Mijn oudste dochter had dat ook en bleek helaas een heup dysplasie te hebben. Overigens is dat na trouw dragen van een spreidbroek helemaal goed gekomen! Wij vonden het fijn dat het zo vroeg geconstateerd werd. Hoe eerder je er wat aan kunt doen, hoe beter! Dat wil overigens niet zeggen dat jullie dochter ook een heupafwijking heeft. Dat zal een arts moeten beoordelen. Je kan nog checken op extra plooien bij de billetjes.
Brrrr, ben ik dus ook een beetje bang voor. Wat fijn dat het bij jouw dochter helemaal goedgekomen is! Moest ze de spreidbroek lang aan, en 24u of alleen snachts? Hoop dat t meevalt.... Zal eens kijken straks naar die plooitjes, het ene plooitje bij de knie zat hoger als bij de andere knie in elk geval...
Ze kreeg eerst een pavlik bandage 24/7, daarna 24/7 een spreidbroek die na een aantal weken een uur per dag af mocht en daarna een paar weekjes alleen tijdens het slapen. Vanaf dat ze 3 maanden was tot 10 maanden oud zijn we bezig geweest met die dingen. Je baby is binnen een dag gewend en weet niet beter! Als ouder zijnde is het wat langer wennen maar vond het goed te doen. Maar ik zou eerst afwachten wat de diagnose is, jullie dochter hoeft niet zo iets te hebben!
OK, pittig zeg! Kan me voorstellen dat dat even wennen is, fijn dat zon kindje al snel niet beter weet. Tja heb geen doorverwijzing oid gekregen voor een extra onderzoek hoor, ze deed er nogal luchtig over, zo van: dat zien we vaker, etc.
Hoe sta jij er zelf tegenover? Je kan natuurlijk afwachten, de cb arts ziet veel kinderen voorbij komen, ze weet wel waar ze over praat. Onze cb arts heeft het ook geconstateerd en adviseerde ons gelijk een verwijzing voor een scan aan te vragen bij de huisarts. Die zag hetzelfde en toen ging het balletje vlot rollen! Maar jullie meisje is nog maar 8 weken, dan maken ze die scan nog niet. Dat doen ze pas met 3 maanden. Dus voor nu niet te veel zorgen over maken en de volgende controle afwachten. Vertrouw op de beoordeling van de cb arts.
Tja, ik las idd ook dat ze het pas met 3 maanden kunnen bekijken... Dus veel meer dan afwachten kan nu niet. Maar ben er wel een beetje zenuwachtig van, zon spreidbroekje lijkt me best heftig, gelukkig vond jij het goed te doen. Het lijkt misschien erger dan dat het is. Morgen komt toevallig de kinderfysio langs, die heeft ze voor haar voorkeurshouding. Mogelijk kan die er nog even naar kijken. Net nog even gekeken, naar haar blote billen/beentjes, even op het buikje gelegd. Ik zie geen extra of assymetrische plooien oid. En ze kan beide beentjes goed wijd doen ook. Zie geen verschil met links of rechts. Maarja ik ben geen arts dus kan ook niet op eigen beoordeling afgaan. Rechterbeentje is idd wel wat langer...!
Hier meende ze t te zien, dochter had langdurig in stuit gelegen. Gebruikte dr ene beentje ook minder, is uiteindelijk bijgetrokken controle echo gaf ook geen afwijking.
Geloof nog zelfs bij de intake dat t dr opviel. Advies, niks aan doen trekt misschien nog bij. Nu lag die van ons ook langdurig in stuit met voetligging dus allicht zat t wat in elkaar gepropt.
Geen ervaring met beenlengte verschil. Wel met een spreidbroek, en dat valt gelukkig mee hoor. Voor nu zou je wel alvast rekening kunnen houden met het vermoeden van. Dus bij het verschonen niet aan de benen omhoog trekken, maar al rollend verschonen of de billen omhoog brengen. En je kan de volgende keer om een verwijzing vragen voor een röntgenfoto of scan.
Wauw, dat is al vlot ja. Maar het trok niet helemaal bij dan, omdat je toch een scan moest? @Roty bedankt voor je reactie. Moest je kindje lang een spreidbroek? Hoop dat t niet nodig is maar fijn te lezen dat t meevalt
Ze kreeg vanuit t ziekenhuis gelijk na de bevalling al een afspraak mee ivm langdurig stuitligging. Op de afspraak aangegeven wat cb had aangegeven en wat wij hadden gezien. Echo deden ze super lief en voorzichtig en ze vond t maar prachtig, man met een bril (papa ook) dus was ook helemaal niet vervelend. Was geen spoor meer van te bekennen zowel de bewegelijkheid als de lengte.
Ja, dit hadden ze toen bij mij geconstanteerd. Echo gemaakt & heup stond recht. Mijn ene been is net iets langer dan de ander.
Ik hoop dat dat bij mn dochter ook t geval is. Zit wel in de familie, man heeft ook één langer been en zn opa had t ook... Hoe oud was jij toen ze t ontdekten?
Gisteren heeft fysio er even naar gekeken, die zag ook wel een lengteverschil en ook dat het ene beentje wat minder soepel naar buiten viel. Even afwachten maar... Ik houd rekening met een spreidbroek, na navragen blijken heupafwijkingen wel in de familie van mijn man voor te komen.
Hoi meid, nog een vraagje; merkte jij naast lengteverschil ook dat je dochter in een van de heupjes wat stijver was? Of merkte je dat niet? Hier inmiddels een doorverwijzing, ik mag met 3 maanden een echo laten maken van de heupen. Ben benieuwd!
Ja, dat merkte ik wel, met name aan de rechter kant. Dat beentje hield ze vanaf haar geboorte ook vaak gestrekt. Fijn dat jullie een echo mogen laten maken, dan is die onzekerheid ook weg! En probeer je er niet te veel zorgen over te maken, mocht het zo zijn dat er een heupafwijking is, dan kan je daar beter nu achter komen, dat voorkomt een hoop problemen in de toekomst van jullie dochter! Als ik nu naar mijn eigen dochter kijk, dan vond ik die spreidbroek maar een kleine moeite. Ze ontwikkeld zich motorisch prima en dat had wel anders geweest als de heupdysplasie niet geconstateerd en behandeld zou zijn. Succes met de echo!
Bedankt meid, ja zo probeer ik het ook te zien! Ben benieuwd, ik laat t wel ff weten. Zo fijn en idd zo belangrijk dat je dochter zich nu zo goed ontwikkeld.