koorts

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by joanita, Apr 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hallo dames,
    vanaf wanneer is koorts heel erg gevaarlijk voor kinderen???

zoonlief heeft alweer 3 dagen koorts.. en temp wil niet zakken..
    vanmiddag om 3 uur een temp van 40.7
    naar huisarts geweest voor een kuuurtje en gelijk zetpil gegeven..
    nu net weer temp gemeten staat alweer op 40.0 graden

zo meteen als ik naar bed ga nog een keer en dan een zetpilletje erin maar wanneer nemen jullie voor de veiligheid contact op met HAP.
    en vanaf wanneer kan koorts gevaarlijk zijn???

bedankt

groetjes een erg bezorgde moeder

2. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    niemand??

3. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Wat ik heb begrepen wordt het gevaarlijk als het meer dan 2-3 dagen tegen de 41gr. zit. Is hij erg ziek, drinkt hij wel genoeg? Zorg dat hij niet uitdroogt in ieder geval en anders gewoon de HAP bellen hoor.
    Heeft hij de 6e ziekte al gehad? Dan hebben ze ongeveer 3 dagen heel hoge koorts namelijk en daarna krijgen ze vlekjes.
    Beterschap!

4. arve

arve Actief lid

Jul 5, 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Idem...beter 1 x teveel overleggen?! Volg je gevoel...;) beterschap!!

5. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Als je twijveld gewoon even de hap bellen, die kunnen je ook advies geven hierin.

6. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hij eet en drinkt gewoon goed...

6de ziekte heeft hij niet gehad...
    ga zo nog even tempen en een zetpil..
    stel dat hij dan nog zo hoog is..
    wat ik niet hoop...
    dan bel ik in ieders geval even de HAP op om te overleggen..

bednakt dames

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Koorts op zich is niet gevaarlijk, maar de oorzaak van de koorts kan wel gevaarlijk zijn en als ze niet genoeg drinken kunnen kindjes ook snel uitdrogen.

Je hebt van de huisarts een kuurtje gekregen, waarvoor dan? Had hij toen al 3 dagen koorts? Meestal schrijven ze pas iets voor als bekend is wat een kindje mankeert.

Eva heeft laatst een oorontsteking gehad en had mét paracetamol 40,5 graad koorts, maar de temperatuur maakt op zich niet uit. Op de 3e dag koorts zonder opknappen ben ik bij de huisartsenpost geweest, maar behalve een wat rood oor (maar niet ontstoken zeiden ze) was alles prima. Toen ze 1,5 dag later nog steeds ziek was en flink verzwakt was (ze dronk wel, maar at niets) naar de huisarts geweest en bleek het toch een oorontsteking. Terwijl Eva alleen maar over haar buik klaagde en aangaf geen pijn aan haar oor te hebben. Ze heeft toen een antibioticakuur gehad en na de eerste dosis was ze al een heel stuk opgeknapt!

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik durf niet met zekerheid te zeggen wanneer koorts echt een gevaar gaat vormen. mijn zoon van toen 13 heeft vorig jaar een bacterie infectie gehad en die had in een paar uur tijd 41 graden koorts. hij kreeg allemaal uitslag zag rood en geel tegelijk en zag er vooral heel akelig en eng uit. het bloed is met spoed getest en daaruit bleek dat er niks van klopte maar ze konden niet zeggen waarom. hij heeft toen medicatie gehad in de hoop dat het aan zou slaan, want de tijd begon te dringen.die is met spoed thuisgebracht nadat de huisarts deze zelf had besteld bij de apotheek. de dokter heeft me die dag 3 keer zelf opgebeld hij was er niks gerust op. ik moest die nacht ook opblijven en elke verandering melden aan de HAP. gelukkig zakte de koorts toen wat af , anders had hij opgenomen moeten worden en eigenlijk had de huisarts ook half en half verwacht dat ik er s'nachts mee heen had gemoeten. hij was behoorlijk verbaasd dat de hij de volgende morgen nog thuis was. ze weten tot op heden nog steeds niet wat het nou geweest is. hij heeft met vlagen nog altijd koorts en pijn,maar niet meer tot 41. en hij is al 2 keer helemaal onderzocht en van alles op kweek gezet. ik denk dat het dus vooral een combi is van koorts met wat er verder speelt of het al dan niet gevaarlijk is/wordt.ik heb wel altijd begrepen dat hij niet veel hoger dan 41 moet worden.maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen.

ik zou je zoon goed in het oog houden, veel kleine beetjes laten drinken en kijken of hij goed blijft reageren. en als je het niet vertrouwd of de koorts weer verder op loopt aan de bel trekken.

beterschap ermee.

9. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    dankje wel meiden,,

hij heeft vanacht goeed geslapen.. is net pas wakker.. heeft alweer wat gedronken..
    nog wel koorts en erg huilerig...
    dus ben benieuwd wat zijn temp de rest van de dag gaat doe....

10. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Belangrijkste is dat je zoontje goed drinkt en plast.

Een koorts tussen de 39.5 en 40.5 is een hele goede en gezonde koorts: een teken dat het immuumsysteem van je kindje heel erg goed werkt. Bij voorkeur geen zetpil geven om de koorts te verlagen: eventueel wel afsponsen met een koel washandje, enkel onder een lakentje laten slapen, niet te veel kleding aan (hemd+onderbroek). Ook bij hogere koorts beter dit volgen. De koorts is namelijk gezond: een teken dat het lijfje precies dat doet wat nodig is om beter te worden. Dat kost energie en daardoor stoot je warmte af, dat is de koorts.

Na drie dagen hoge koorts altijd contact met je HA. En als je je daarna zorgen blijft maken idem. Maar goed, koorts an sich is dus juist een goed teken ;)

Share This Page