Mijn opa wordt binnenkort 100 jaar. Wensen heeft hij niet en hij zegt ook dat we niks hoeven meenemen. Toch wil ik niet met lege handen komen. Een bloemetje of mandje met etenswaren vind ik zo afgezaagd. Heeft iemand een leuk, origineel idee?
Herinneringen maken? Een dagje uit, naar een dierentuin/museum/stadje/theetuin/kasteel? Hoe fit us hij nog?
Iets samen geven? Wij hebben als kleinkinderen oma een digitale fotolijst gegeven met code. Iedereen kan dan foto's naar die lijst sturen.
Geen idee of het zover terug kan, maar je kan bij bijvoorbeeld de Telegraaf de voorpagina van zijn geboortedag opvragen en die inlijsten en bij het kado geven.
Prachtige leeftijd! Alvast van harte gefeliciteerd Misschien een foto met de hele familie, of lekker uit eten en theater ofzo
Een fotoboek met daarin alle mooie herinneringen die jullie samen al hebben gemaakt en een uitnodiging om iets met hem te gaan doen wat binnen zijn fysieke mogelijkheden nog kan om nog meer mooie herinneringen te maken.
Dit is inderdaad een mooi idee, of van de belangrijke momenten in zijn leven. Ik heb voor mijn ouders een fotoboek gemaakt met foto’s van mijn ouders toen ze klein waren, hun trouwfoto’s, geboortefotos van de kinderen en opgroeien, daarna de kleinkinderen, vakanties, bijzondere momenten. Heel leuk om samen doorheen te gaan.
Of een cadeau voor iedere week vh komende levensjaar. Aan iedereen vragen om een mooie kaart te maken met een herinnering/lieve tekst oid. En dan al die kaarten bundelen. Op iedere envelope een datum schrijven wanneer opa hem mag openen, bijv jedere maandag ochtend. En bijv ook een paar enveloppen ertussen met een foto erin of een leue kruiswoord puzzel oid. Dan heeft hij een jaar lang plezier.
Klinkt misschien heel negatief, maar dat zou ik zelf niet aandurven. Op die leeftijd is elke dag er een. Ik zou hem dus geen stapel enveloppen durven geven die hij pas na maanden 'mag' openmaken. Op zich is het idee heel leuk, maar dan zou ik alle bijdragen bundelen zodat hij ze meteen kan lezen. En een ander idee: een plattegrond/kaart van zijn geboorteplaats? Ik heb een keer aan een oudere man een oude kaart van Amsterdam gegeven. Hij vond dat weg leuk en hij hangt op een mooi plekje in de kamer.
Ik snap je punt. Je kan natuurlijk wel aan de kaart schrijvers zeggen dat ze niet een kaart moeten maken waarinniets staat wat ze perse nog aannopa willen zeggen. Maar gewoon leuke lieve dingen. Tja. en als hij het dan niet neer kan lezen tzr, dan is dat heel verdrietig. Maar ja. moet he het daarom laten? Het us hetzelfde als een uitstapje plannen voor over 2 mnd. Wie weet red hij dat ook niet. Maar het toeleven er naar toe js ook al veel waard.
Ik gaf mijn opa voor zijn 100ste verjaardag een kussen met foto's van zijn achterkleinkinderen en kleinkinderen. Eerst lag het achteraan zijn bed maar sinds kort stapt hij regelmatig met een rollater en zit het kussen in zijn rollator mandje. Hij heeft zelf al gezegd dat het iets is wat hij zal meenemen als hij richting oma vertrekt.
Wij geven sinds een jaar met alle kleinkinderen elke maand een krantje met foto’s van iedereen aan oma. Die kun je digitaal vullen, alle kinderen en kleinkinderen hebben de link en elke maand wordt dat dan afgedrukt en krijgt ze het per post thuisgestuurd ze vindt het helemaal geweldig en zo heeft ze elke maand nieuwe foto’s van de hele (vrij grote) familie. https://www.mytribunews.com/nl
Ik heb zelf te maken gehad met een dillema wat een cadeautje betreft en een kans op overlijden. Dat voelde beslist niet fijn. Dus dat dilemma zou ik een ander ook niet aan willen doen. Een uitstapje plannen voor over 2 maanden is ook al best ver, maar vind ik toch nog wel anders dan een leuke kaart oid maken die hij misschien pas aan het eind van het jaar gaat krijgen. Dat zou ikzelf heel lastig vinden. Ik zou dan liever aan een bundel meewerken waarin alle bijdragen in gaan en waar hij dus vanaf dag 1 in kan bladeren en lezen. Dan kan hij daar ook, als hij het beleven mag, een heel jaar van genieten.
Auto rit. Evt in een 9pers busje door de wijk waar hij ooit is opgegroeid, gewerkt heeft etc. En een drankje in bijvb zijn stamkroeg v vroeger of ed. En dat op de verjaardag zelf....
Hoe mobiel is hij? Ik zou een datum prikken op korte termijn en hem meenemen naar bv kust. Visje eten ofzo. Of je moet een familiefoto regelen, dat is ook altijd fijn.