gastouder zonder bureau

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Disneyfan, 15 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Ik heb een gastouder gevonden die eventueel aan onze oppas wensen kan voldoen. Maar hoe gaat dat met de belasting als ze niet bij een bureau aan gesloten zitten, krijg je dan alsnog een deel terug?

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik weet er belastingtechnisch niks van maar het lijkt me geen goed plan. Bij wie klop je aan bij klachten? Niemand kan bemiddelen en controleert de gastouder of ze aan bepaalde eisen voldoet...

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Het kan wel, maar of het slim is is iets anders. Ze doet het dan waarschijnlijk zwart en dat hoort natuurlijk niet. Als ze het zwart doet wordt ze niet gecontroleerd en je hebt ook geen idee van het aantal kinderen. Nu mag je er nooit meer dan 6 hebben, maar dan kan ze er gerust 12 hebben.

Ik zou ook navragen waarom ze niet bij een gob zit! Want er zijn ook go die er door het gob/ggd er uitgegooid zijn omdat ze niet aan de eisen voldoen en zo een wil jij natuurlijk niet op je kindje laten passen!

Het kan ook zijn dat ze het wel opgeeft, maar als zij hiermee aan komt dan betwijfel ik dat. Ik doe het ook weleens, maar dan als de ouders toch niets terug krijgen omdat ze geen werk hebben of omdat het maar een paar keer is. Het heeft dan geen zin om bij een gob in te schrijven en bespaar je die kosten. Ik geef het dan natuurlijk wel gewoon op.

Verder krijg jij natuurlijk niets terug, maar je betaalt ook geen kosten aan het gob. Maar ook de bureaukosten krijg je (gedeeltelijk) vergoed.

Ik weet ook niet wat ze per uur vraagt natuurlijk, maar meestal is zwart veel duurder.

4. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik werk zelf als gastouder en kan je hierop wel antwoord geven. De gastouder moet geregistreerd staan als je een deel terug wil krijgen. Een niet-geregistreerde gastouder word niet gezien als professionele kinderopvang maar meer als een oppasmeisje (ook al gaat het vaak niet meer om een meisje maar om een ouder persoon). Daarvoor geld dus hetzelfde als wanneer je een jong meisje zou laten oppassen: je betaalt de oppas en krijgt daar niets voor terug.

Ik doe zelf beiden. Ik werk als gastouder via een gastouderbureau en de gezinnen krijgen daar dus geld voor terug. Ik werk ook wel eens buiten werktijden bij een ander gezin die gewoon incidenteel een oppas nodig heeft en iemand zochten met een opleiding en veel ervaring. Die betalen mij dan voor die paar uurtjes contant uit en krijgen daar dus ook niets van terug van de belasting. In het laatste geval ben ik dus geen gastouder maar gewoon en wat ouder oppasmeisje ;).

Als je de gastouder die je nu heb gevonden wil laten oppassen en je wil er een deel van terugkrijgen, kun je haar aanraden zich te laten registreren bij een bureau. Als ze de juiste diploma's heeft is dat zo gedaan.

5. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Bedankt, ik heb verder alleen mail contact met haar gehad en nog geen afspraak gemaakt.

Deel Deze Pagina