Ha ladies, mijn zoontje is altijd heel erg druk en ondernemend geweest maar het begint steeds "erger" te worden.... Mijn vader voor wie dit de vierde kleinzoon is zegt dat hij drukker is dan de andere 3 opgeteld. Ik begrijp dat peuters steeds ondernemender worden en steeds beter de wereld ontdekken. Maar mijn zoontje moet eigenlijk altijd druk spelen anders verveelt hij zich en wordt hij vervelend. Hij heeft de concentratie van een garnaal en is snel afgeleid. We doen vanalles met hem maar hij lijkt niet te temmen. Ballenbak, buiten lopen, monkey town, door het bos, loopfietsje mee naar 't winkelcentrum etc. Hij blijft druk en moet constant vermaakt worden (tot op zekere hoogte ook logisch) Boekje lezen is het na 3 pagina's klaar (pagina's met 2 regels tekst), tekenen kan hij 10minuten en dan is alles al 3x op de grond gegooid, maar een puzzel van 12-16 stukjes (er staat op vanaf 4jaar) legt hij zo in elkaar. Ook dan loopt hij bij het derde puzzeltje weg... Of Dr is een stukje gesneuveld. 10min tv kijken zit er niet in bij hem. Qua niveau is hij denk ik wel gemiddeld. Hij praat in duidelijke volzinnen en gebruikt ook steeds moeilijkere woorden (toch, genoeg, eigenlijk etc). Heeft besef van tegenstellingen (groot klein, groter, meer) maar niet van begrippen zoals "morgen ". Hij legt dus "moeilijke puzzels" zo inelkaar. Tekenen zit op het eerste stadium na wild krassen. Hij overziet nog geen oorzaak gevolg (nog 1 hapje anders krijg je geen toetje, of dat als hij een blokje naar de tv gooit dat de tv uit gaat). Straf en dreigen met straf (laatste waarschuwing) begint wel te werken, hij blijft alleen niet in de hoek staan maar begint het wel vervelend te vinden. Af en toe vertel je hem dingen dat iets niet mag en dan doet ie net alsof hij je niet begrijpt (hij snapt het wel maar doet alsof hij achterlijk is). Geeft ook regelmatig anderen de schuld waar dit niet kan ("dat heeft finn gedaan" terwijl die er niet is die dag). En hij is dus de hele dag druk. Hij mag echt niet alles maar als ik 2 seconde niet kijk staat hij op de vensterbank, te springen op de bank of is hij de trapkast ingedoken. Er zit nooit rust in zijn kont. Misschien doen wij het wel verkeerd dat kan ook, en uiteraard valt dit beter op nu hij net een hele week thuis is ipv 3x crèche. Ik weet niet waar ik naar opzoek ben (herkenning, tips?), maar hij laat me langzaam doordraaien...
Klinkt vermoeiend zo druk, maar misschien is dat normaal (ik heb alleen een relatief rustig meisje hier). Wat vinden ze ervan op de creche? Die merken afwijkend gedrag meestal wel op. Wat dat met alle verschillende vaardigheden te maken heeft die je opsomt begrijp ik niet. Maar begrip van tijd komt geloof ik pas rond groep 2. (Dl van 4 vraagt tenminste nog steeds: ' morgen, is dat de dag na vandaag?') terwijl ze de dagen vd week etc toch al een tijdje kent.
Mijn referentiekader was ook een rustig meisje dus het was sowieso even omschakelen De crèche vond het een paar maanden terug iig niet heel abnormaal. Hij was wel de gangmaker en kan de hele klas op stelten zetten, en staat ook daar geregeld midden op tafel. op iedere foto waar wat te halen valt, staat hij vooraan, en op iedere foto waar geposeerd moet worden, is hij standaard al weggelopen. ik krijg wel te horen dat hij vaak dingen afpakt van andere kindjes. Qua opsommen van vaardigheden dat was meer om te laten zien dat hij volgens mij niet heel erg voor of achterloopt in zijn ontwikkeling
Misschien eens voorleggen aan Cb of huisarts? Die weten beter wat 'hoort' op welke leeftijd, en op welke punten je zou kunnen letten. Of oefenen ofzo. Sterkte
Hoe ben jij zelf? Misschien stom om te vragen maar als je zelf altijd bezig bent kan hij die drukte van jou overnemen. Aan de andere kant als ik op de bank ga zitten met een boek ging hij juist vervelen, hij wou dan vermaakt worden. Hoe oud is hij? Onze uk is 3.5 en heeft altijd veel aandacht gevraagd. Wou altijd dingen samen doen. We nemen voor dingen ook echt de tijd en niks even snel. In het begin was het ook lastig om te concentreren maar ondertussen kan hij rustig een film van 1 uur kijken, kan hij 1 tot 1.5 uur bezig zijn met knutselen (verven met waterverf, knippen, plakken en playmais. Daar in tegen speelt hij kort met duplo en lego. Heeft tot zeker wel tot zijn 3 jaar geduurd voor hij zelfstandiger kon spelen. Boekjes zijn hier altijd al interessant geweest en lezen meestal tussen de 15en 30 min per dag. Hij is ook ondernemend , veel dingen interessant (cijfers en letters, kleuren, tegenstellingen etc) hij is taalvaardig en loopt wat voor in zijn ontwikkeling, daarom sneller dingen minder interessant en wisselen vaker dingen of maken we dingen die we hebben interessanter (bouwvoorbeelden voor duplo) Je zou eens kunnen proberen om andere materialen te proberen (je kan spellen, puzzels lenen bij de bibliotheek) Kijken of er niet teveel staat en anders spullen eens wisselen.
Ons meisje is hetzelfde! Nooit gedacht dat dat afwijkend was trouwens Ze heeft gewoon veel energie. Kan echt amper stilzitten en ik zal blij zijn als we weer meer naar buiten kunnen als het beter weer is. Het is doodvermoeiend, haha.
Ik wilde net precies hetzelfde soort topic openen dus we kunnen elkaar de hand schudden Hier precies hetzelfde, een dochter van 2 jaar dat maar niet stil kan zitten. Gezien iedereen altijd maar tegen mij zegt "hoe lief en slim ze wel niet is" dacht ik dat het aan mij lag en dat ik het misschien niet aankon. Vandaag begonnen mijn ouders er voorzichtig over dat zij toch echt wel erg druk is. Je bent 100% van de tijd met haar bezig en alles moet op haar manier. Als zij wilt dat de deur dicht moet dan moet de deur ook ECHT dicht. Ze maakt óveral een strijd van, hoe klein het ook is. Ze gaat vanaf volgende week twee dagdelen naar de peuterspeelzaal en dan hoop ik dat het beter wordt. Mijn emmertje zit momenteel helemaal vol en ik weet gewoon niet meer wat ik met haar gedrag aan moet. Ik heb het gevoel alsof ik haar de hele dag aan het 'corrigeren' ben en ze zeggen dat de aanhouder wint.. maar tot nu toe lijkt haar gedrag alleen maar erger te worden dan beter. Het interesseert haar helemaal niks meer als zij op de gang wordt gezet. En dat gegil van haar.. dat gegil.. Ik word er langzamerhand echt gillend gek van.. Het is echt een ontzettende kattenkop en ik schaam me gewoon dood voor haar gedrag.. Als ik boodschappen ga doen of een winkel in moet dan gilt ze de hele tent bij elkaar en dan weet ik niet hoe snel ik weg moet komen.. Het begint een steeds moeilijkere opgave te worden om naar buiten te gaan omdat ik al weet dat het een drama wordt. We zitten momenteel in een negatieve spiraal waar ik maar niet uit lijk te komen. Ik kan niet meer geduldig zijn en als er weer een dag is waarop ze alleen maar zit te gillen dan klap ik helemaal dicht en kan ik niet meer vrolijk tegen haar blijven doen. Ik kan de energie momenteel niet meer opbrengen om constant blij op haar "mamamamamamamamamamamama" te reageren. Tips heb ik helaas niet.. Ik lees hier graag mee en ik hoop dat ik er ook wat op van kan steken. En anders zetten wij de kids bij elkaar en kunnen ze elkaar moe maken terwijl wij rustig een kopje thee drinken.....
Hier ongeveer hetzelfde. Alleen vind ik 10min tekenen nog heel lang en puzzelen zit er ook niet in. Hier begon het wel pas op te vallen vanaf 4 jaar. Hij heeft altijd veel energie gehad maar ook een heel zachtaardig karakter en heel voorzichtig met alles. Dat laatste waarschijnlijk omdat hij hypermobiel is. Dus geen klimmer ofzo. En later met de motoriek. Hier is het van 7 tot 19u Roadrunner van Looney tunes nadoen. Inclusief de mimiek. De hele dag rennen en miepmiep zeggen. Met een programma kijken op de bank zit hij nog geen halve seconde stil. Er moet iets in beweging zijn. En al veel mensen hebben mij voorzichtig gevraagd of zijn bewegingen geen kwaad kunnen want doordat hij hypermobiel is njah, het is gewoon een slangenmens. ikzelf zie die bewegingen niet want ben ook hypermobiel. Als hij als baby/peuter bij ons in bed kwam stond ik maar op want het was of opstaan of mezelf beschermen tegen kopstoten. Op de bank idem. Gewoon constant in beweging en dan ook nog eens van die onverwachtse erbij Lego/Duplo vind hij niks aan. Concentratie is miniem. Hoewel hij de laatste week een enorme sprong heeft gemaakt. Zeker ivm knutselen. Nooit gedacht dat hij dat zou doen. Hij is van 2 krassen en klaar naar ineens 2u lang knutselen gegaan. En een dag later weer aan tafel gespeeld. Wou bijna de huisarts bellen. Bij ons zoontje wordt adhd/add vermoed vanuit integrale vroeghulp die is ingeschakeld op vraag van school uit. En wat kenmerken van autisme maar daar heb ik toch m'n twijfels bij.
Hij is momenteel 2jaar en 4mnd (en randprematuur geweest). Vanmorgen weer onhandelbaar, ook na het buiten rennen, het hobbelpaard etc. ook idd incl dat hoge gillen. Ik heb toen strenger tegen hem gedaan. We gaan nu naar beneden(wilde boven blijven) en papa tilt je (wil zelf van de trap). En bij de eerste misstap beneden meteen in de hoek gezet. Gillen ook onderdrukt (hij wist niet wat gillen betekende dus "niet gillen" had geen zin). Gilt nu na het slaapje weer, dus ik moet doorzetten. Hij is nu 10min wakker en weer zo druk. Papa is met hem bezig zodat ik even kan liggen, word ik meteen op mn hoofd getimmerd (waarschijnlijk denkt hij aan "box"). Hopelijk gaat het na de ballenbak iets beter...
Aah meis ik weet helemaal hoe je je voelt Je zou denken dat je hem helemaal uitput door activiteiten met hem te gaan doen en dat hij dan lekker gaat slapen.. Ik ben vanochtend ook met haar naar buiten geweest, regenlaarsjes aangedaan en lekker door de plassen stampen.. Toen het begon te regenen wilde ik weer naar binnen maar mevrouw niet.. Dan maar optillen en haar gillend naar huis brengen. Later ook weer een scene in de Albert Heijn want ze wilde NU koekjes hebben. Niks gegeven en maar afgeleid met een filmpje (ja, ik ben zo'n moeder geworden) Keep your head up! Je bent gewoon even toe aan vakantie Is het een idee om je zoontje weg te brengen naar je ouders/schoonouders/oppas zodat je even een dag voor jezelf hebt? Of misschien twee dagen? Dan kan je even bijtanken. Hoe gaat je partner ermee om?
@Eleonoraa ik ben ook "zo'n moeder" hoor. Gisteren was hij onhandelbaar in de suup maar op een gegeven moment had hij vrede gevonden met een potje sesamzaad. Die toen maar ook gekocht, hij is er erg blij mee. Hij zit nu ook voor de tv omdat ik echt moet bijkomen.... Ik dreig tegenwoordig ook met dat oma anders boos wordt. Op de een of andere manier lijkt dat iets te helpen. dinsdag gaat hij weer naar de crèche gelukkig. Morgen komt mijn moeder een paar uur iig zodat we misschien even kunnen bijkomen. Mijn zoontje is helemaal gek op haar dus dan plakt hij iig ook niet aan ons. Mijn man staat onder druk, moet fulltime werken (nieuwe baan) en wil zijn dagen sparen voor als de baby er is. Ik ben daarbij ook nog ziek (al maanden) dus hij moet veel dragen momenteel... We gingen net naar de ballenbak, bleek die eerder dicht te gaan vandaag 10min in kunnen spelen... gelukkig had de naastgelegen suup een glijbaan en hij is er een uur druk mee geweest. we zijn de dag weer bijna door pfff.
Mijn jongste was ook zo. Ook regelmatig met de handen in het haar gezeten en mijzelf afgevraagd of er meer speelde. Helemaal vergeleken met de oudste 2. Maar nu hij ouder wordt, gaat het wel steeds beter, sinds hij naar school gaat, gaat het thuis ook beter. Veel succes, kan zeker vermoeiend zijn.
Belangrijkste is denk ik: is het een gelukkig kind? Mijn tweejarige is ook DRUK, het valt het kdv ook op dat ze impulsief is, op elke prikkel reageert, altijd bezig is met 1001 dingen en ze is met spelen vaak wat 'intens' voor andere kindjes. En met een ADHD-papa ga je toch wel iets vermoeden. Maarr.. het is een superblij en vrolijk meisje, ze ontwikkelt zich snel, ligt goed in de groep en haar vriendjes spelen graag met haar. Als dat voor jouw kind ook geld en hij/jij niet 'vastloopt', zou ik het lekker zo laten (Valt me trouwens wel op dat je drukke 'uitraasuitjes' kiest, misschien een idee om eens wat vaker de stilte/natuur op te zoeken?)
Wat vervelend dat het even niet lekker loopt! Ik denk dat je de impact van de situatie ook niet moet onderschatten! Van je andere topics weet ik dat je zoontje nu vijf dagen in de week niet thuis. Dat zal soms zeker zwaar voor hem zijn; nu heeft hij even een weekje vrij/thuis, dan laten ze zich natuurlijk even gaan. Ik denk dat de drukte van hem dus mogelijk ook een uiting van overbelasting of spanningen is. Het is ook wel verdrietig om te lezen dat je na een aantal dagen met hem al zegt dat hij je bijna ‘laat doordraaien’, dat kan wellicht ook als een afwijzing voor hem voelen. Ik denk dat de Hg zwangerschap je logischerwijs heel zwaar valt , maar ik zou ook proberen empathie te blijven opbrengen voor de impact op hem. Sterkte met alles!
hij is altijd al erg druk geweest maar het wordt steeds extremer. Hij is nu nog 4 dagen van huis, maar ook steeds minder lang (van 9-16 ipv 7-18u) en dat is normaal voor hem (eigenlijk 4 dagen van 7-17). Ik laat hem niets merken van mijn uitputting of frustratie, behalve dat ik hardere grenzen ga stellen (normaal wordt een keer springen op de bank nog getolereerd, maar nu mag het niet en krijgt hij direct een laatste waarschuwing). Ik denk niet dat dat slecht voor hem is. Ook gooit hij dingen naar de tv terwijl hij dat nooit gedaan heeft (die staat dan uit). Altijd blij is hij ook niet, er zit ook duidelijk frustratie in hem. Hij is ook bezig met een sprongetje ofzo want hij maakt zichzelf opeens nog beter verstaanbaar "mag ik nog een kroepoek alsjeblieft mama *naam" (ik wist niet wat ik hoorde), en hij geeft een beetje aan dat hij bijv naar buiten wil of naar de crèche etc.
Dat klinkt pittig!! Ik snap niet helemaal het verhaal van vier dagen van huis?? Naar het kdv ofzo?? En wat hierboven al eerder aangegeven wordt, je zoekt nogal drukke dingen op voor hem om uit te razen. Misschien juist meer de rust opzoeken? He bos of park in. Samen denneappels, kastanjes e.d. zoeken. Thuis er vervolgens mee knutselen. Hij moet dan op een andere manier gaan nadenken. Wellicht verveelt hij zich gewoon, het is steeds hetzelfde wat je gaat doen, de ballenbak bv. Verder thuis laten knutselen, helpen met eten klaarmaken, tafel dekken, dat soort dingen, op een andere manier bezig gaan houden dan alleen laten uitrazen d.m.v. rennen e.d. Hij is ongeveer net zo oud als mijn dochtertje maar die houd ik op een andere manier bezig, ze snappen al zoveel en ontwikkelen zo snel nu, laat hem maar wat kleine klusjes doen, geef hem wat verantwoordelijkheden. Hier gaat ze bv mee de honden uitlaten en onze chihuahua houdt zij dan vast en is haar verantwoordelijkheid, ook bij terugkomst, zij zorgt dat de pootjes weer schoon zijn en de riem opgehangen wordt. Nou ja dat soort bezigheden. Hopelijk vind je er snel je weg in zonder je aan hem te hoeven irriteren! Succes.
Hij gaat 3x naar kdv en 1x naar opa en oma (en slaapt daar een nachtje) We gaan niet steeds naar de ballenbak, het was een voorbeeldje. In het bos wil hij alleen maar hollen takken smijten, bladeren omhoog gooien. Met ouder kindje erbij gaat het iets rustiger gelukkig. Ivm bekken kan ik nu niet zelf met hem naar het bos, maar mijn man wel. Hij heeft zeker ook al begrip van verantwoordelijkheden, hij helpt sowieso met de was, pakt zn eigen jas en schoenen, en mijn laarzen/sportschoenen ook. Ik laat hem ook zelf dingen dragen als we ergens heen gaan (niets zwaars maar voor de vorm dat hij ook verantwoordelijk is). hij pakt ook zelf de kruimeldief na het eten. Hij kan wel voorzichtig doen, hij staat iedere dag meerdere keren het vogeltje in de kerstboom te aaien (verder mag hij er niet aanzitten). Maar dit weekend weer gekleurd en binnen 10min hadden we 3 tekeningen gemaakt, heeft ie de wascos doormidden gebroken, en was hij er klaar mee. Ik kon hem ook niet meer paaien met stickers plakken of stempelen. we kleuren samen, ik moet ook dingen tekenen van hem (nijntje op een step, een bus etc). toen wilde hij aleweer druk doen. ik heb morgen een telefonische afspraak met onze vaste verpleegkundige van het CB (heeft ons ook erg goed geholpen toen mijn zoontje nog een huilbaby was).
Ik heb geen idee in hoeverre normaal is of niet, moeilijk beoordelen via een PC, maar op zich is een drukke, snel afgeleide 2,5 jarige niet direct vreemd. 10 min kleuren of puzzelen zat er bij mijn oudste en jongste niet in, hoor op die leeftijd . Maar klinkt erg pittig, zeker met een HG zwangerschap. Het is altijd een goed idee om mensen te laten meekijken/denken, er kunnen waardevolle tips inzitten. Misschien zou je kunnen kijken hoe je kind ook thuis op een acceptabelere manier energie kwijt kan? Wij hebben bijvoorbeeld een kleine trampoline (vroeger met stang, waar ze zich kunnen vasthouden), als ze dan wilde springen mocht dat niet op de bank maar wel op trampoline. Ballen gooien in de gang. Papier scheuren in de keuken. Rondjes draaien in een bilibo. Schommelen op een wobble. Dat soort dingen?