Goh...mijn derde topic deze week hier Onze zoon is 9 weken oud en ik vraag me af in hoeverre wij voor hem een identiteitskaart moeten aanvragen. Wij wonen vlakbij de Belgische grens en gaan regelmatig de grens over voor van alles en nog wat, boodschappen, wandelen, terrasje. Ik lees op de site van onze gemeente dat iedereen, hoe jong ook, een identiteitsbewijs moet hebben als je in het buitenland bent. Geldt dit ook voor onze zoon al? Hij staat niet in een van onze paspoorten geregistreerd. Daarnaast, mocht hij om wat voor reden dan ook naar het ziekenhuis moeten, dan moet hij ook een eigen identiteitsbewijs hebben, toch? Als dit inderdaad verstandig is gaan we dit aanvragen. Tweede vraag dan: op zo'n bewijs moet een officiële pasfoto. Euh...kunnen "gewone" fotografen pasfoto's van zo'n kleintje maken of moeten we dan naar een specifieke fotograaf?
Ja, je moet zeker een id kaart hebben voor je kleintje. Onze beide kinderen hadden er met 5 weken al 1. Je kunt gewoon naar een normale fotograaf gaan voor een foto. Hij/zij zal je helpen het kindje zo recht mogelijk te houden en de fotograaf is handig genoeg om de foto zo te nemen dat er geen handen oid op staan. Ik lach me echt krom als ik de foto's op de id. kaart van onze dochters zie!!! Succes!
Ja, in het buitenland (elk buitenland) moet je een identiteitsbewijs kunnen laten zien. Bijschrijven is niet meer mogelijk. Voor het ziekenhuis is identificeren niet verplicht (al vragen veel Zorg instellingen er wel om). De verzekerde moet zich kunnen identificeren en dat ben jij als ouder. pasfoto's kunnen ze gewoon maken. Je kindje moet wakker en stil (niet huilen). Het handigst is om het kind op de grond te leggen. Wij hebben paspoorten laten maken rond 10 weken. Ging allemaal prima
Elk kindje hoort een identiteits bewijs te hebben als je naar het buitenland gaat en veel ziekenhuizen willen dit ook. Dus ook jullie zoontje als jullie naar het buitenland gaan. Vroeger mocht je bijschrijven in het paspoort, dit kan niet meer en is niet meer rechtsgeldig. Dus eigen kaart of paspoort. Foto kan bij gewone 'fotograaf' voor pasfoto's. Wij hebben gekozen voor eentje die ook voor identiteitsbewijsen mag/kan maken. De regels zijn wel soepeler voor kindjes, maar hoe soepel? Kijk voor je eigen gemeente wat je naast pasfoto's nodig hebt. Wij zijn getrouwd, maar ik moest (per kind) een toestemmingsformulier en kopie paspoort van mijn man hebben voor het aanvragen en ophalen van de paspoorten van onze kinderen. Of hij moest mee. Ben je niet getrouwd, dan zijn de regels nog strenger. Men probeert erg allert te zijn voor kinder ontvoeringen, ook door eigen ouder. Overigens ook als jij alleen met jullie kind de grens over gaat. Nu kan het naar belgie misschien nog wel meevallen, maar de regels zijn er wel!
Ja je moet een ID hebben. De eisen voor de pasfoto zijn online te vinden. Veel fotograven verprutsen dit echter...dus kijk zelf ook goed of de foto aan de eisen voldoet voordat je bij de fotograaf weggaat.
Hier was het zo dat de fotograaf aangaf, dat als de foto afgekeurd werd (als je aangaf een officiële te moeten hebben) dan werden er gratis nieuwe gemaakt... Gelukkig waren ze bij beiden kinderen goed . De oudste is inmiddels aan haar 2e id bewijs..
Das wel heel fijn inderdaad...echter mag je dan ook weer opnieuw naar de gemeente...want pas daar worden ze afgekeurd... Ik vind het al een gedoe om zo'n ding aan te vragen...foto's maken...de aanvraag en het ophalen. Als je dan ook nog twee keer de aanvraag moet doen..blegh Vaak krijg je verschillende versies...echter is het gewoon erg moeilijk een foto te maken die aan de eisen voldoet.
Bij die kleintjes zijn ze meestal niet zo steng hoor! Want als je een beetje realistisch bent, dan snapt iedereen dat het kind een maand later al totaal niet meer lijkt op de 'wurm' op de foto...
De eisen zijn tegenwoordig wel zo streng...helaas..ken er genoeg die mooi opnieuw foto's mochten gaan laten maken
Mmm, dat is dan heel recent. Vorig jaar zeiden ze nog tegen mij dat bij volwassenen idd erg streng is (niet lachen, beide oren etc) maar dat dat voor die hele kleintjes niet zo extreem was. Onze dochter had haar oren gespalkt. Je zag geen oren. Sterker nog, je zag de pleisters zitten. Was geen enkel probleem...
Inderdaad verplicht, wij wonen ook aan de grens. Onze zoon had op twee weken al een pasfoto voor zijn id. Een fotograaf met ervaring lukt het wel hoor. Het grappige vind ik dat zijn lengte op zijn id 52cm is... En hij moet toch echt nog een tijdje mee.
Ik denk dat dit dan per gemeente, of misschien zelfs per medewerker?, kan verschillen. Onze fotos waren ook niet precies zoals het moest en tegen ons ook gezegd; is het niet goed kom dan maar terug dan maken we gratis nieuwe. En het was geen probleem. Dit was een paar maandjes terug. Bij ons werd er dan wel gevraagd, aan beide kinderen, of ze even hun eigen naam konden schrijven. Nee sorry, mijn 1-jarige zoon is nog niet zover (oudste ook niet, trouwens)
Haha dat eigen naam schrijven Mijn dochter is 2,5 en heeft nog geen id Nog nooit nodig gehad, maar als je veel in t buitenland komt is het idd verplicht. Gewoon in NL niet hoor, mocht ook haar verzekeringspasje bv bij de huisarts gebruiken ipv id. Maar heb idd gelezen dat ze er in ziekenhuizen wel eens om vragen. Ik wacht mooi tot we naar het buitenland op vakantie gaan ofzo
3 weken terug een pasfoto van onze dochter laten maken voor haar id kaart en ze zijn niet streng hoor bij kinderen
Hier met 8 maanden een ID laten maken, bij fotograaf. Zoontje kon al een beetje zitten en ging in de een bumbostoeltje. En de eisen zijn inderdaad wel minder streng. Zolang ze maar wel recht vooruit kijken. Let wel even op, want hier moest ik samen met man komen of een getekend formulier meenemen dat man toestemming gaf voor aanvraag van een ID. Ook al zijn we getrouwd. Anders kreeg ik hem mooi niet. En zoontje moest ook verplicht mee met het het aanvragen en ophalen. Anders kreeg de ID echt niet mee.
Wij gingen toen onze kleine 6 maanden was, op vakantie naar België. Veel hebben gezegd: ach het is maar België, niet doen joh! Maar ze kan ook bijv. in het zkh terecht komen en dan moet ze echt wel geïdentificeerd worden. Dus wij hadden er toen een laten maken. En wat zonnetje1980 aangeeft, handtekeningen zetten en toestemming van echtgenoot (ondanks dat we geregistreerd partner van elkaar zijn) ivm ontvoering of onvrijwillig meenemen naar het buitenland, zeiden ze bij ons op het gemeentehuis.
Als beiden ouders gezag hebben, moeten beide ouders inderdaad tekenen. Voor wat betreft de foto maken, bij iemand die ik ken deden ze de moeder een witte sjaal voor omhangen en dan het kindje op schoot. Zo kon mama het kindje vasthouden, was het kindje rustig en had je een mooie witte achtergrond haha. Vond dat wel slim bedacht.
Eerst foto's werden bij ons afgekeurd omdat frutsel van 6 weken dr mondje niet helemaal gesloten had De tweede poging wilde in eerste instantie niet goed lukken, gelukkig hadden we een wit lakentje mee... maxicosi op de grond gezet, lakentje er overheen.... kind in de maxicosi en fotograve op een stoel er boven. Dit zijn prima foto's geworden. Ook hier dus babyfoto's op de IDkaarten, aangezien we met 6 weken de ID's al hadden, wij wonen in Duitsland (grensgebied)