Onze zoon zit sinds begin schooljaar in groep 1. Nu is t zo dat hij nog geen enkel speelafspraakje heeft gehad. Niemand heeft hem nog gevraagd en ik weet dat hij het een keer gevraagd heeft maar dat toen t jongetje aangaf niet te willen/kunnen. Nu vraag ik me af of dit nou bijzonder is of zijn er meer bij wie t even duurde voordat hun kindje werd "uitgenodigd". Ik wil t eigenlijk niet zelf regelen...Vooral omdat ik op t schoolplein zie dat kinderen dat zelf aan elkaar vragen. ...alleen niet aan mijn zoontje
Maak je geen zorgen, dat heeft hier máánden geduurd. Vorig jaar misschien tien speelafspraakjes, dit jaar is het bijna elke vrije middag raak. Geniet nog even van de rust, zou ik zeggen.
Mijn dochter is ook direct na de zomervakantie begonnen en had ook pas rond de herfstvakantie een eerste speelafspraakje. Bij sommige kinderen duurt het nog een stuk langer hoor, gerust een aantal maanden. Mijn zoontje had meteen speelafspraakjes, maar ja, die had gezien hoe dat bij zijn oudere zus werkte.
Hier was het ook wat langzaam. Veel kletsen met moeders. Je kind helpen. Door het te vragen aan moeders. Als jij begint. Komen de afspraakjes terug. Hier mag alleen op woensdag of vrijdag. Met zoon ging ik de fout in door altijd ja is goed te zeggen.
Komt vanzelf inderdaad. Hier ook pas na een aantal maanden speelafspraakjes. Wennen aan school is vaak al meer dan genoeg.
Mijn zoon had wel meteen speel afspraakjes, maar hij is zelf geen verlegen type en zat bij jongens die net zo waren, dus dat was over en weer qua speel afspraakjes, Mijn dochter zit nu in groep 2, het hele jaar groep 1 heeft ze misschien 3 speel afspraakjes gehad, nu in groep 2 kennen ze elkaar wat beter, hebben ze de papa of mama al vaker gezien en is ze niet meer zo bang voor afwijzing, ze heeft nu elke week wel 1 of 2 meiden die hier komen of zij daar. Komt echt vanzelf,
Mijn middelste zit ook vanaf mei in groep 1 en heeft ook pas drie keer gespeeld. De meiden vind ze sowieso al niks ( haar eigen woorden) ze wil alleen met jongens spelen. Meiden doen allemaal van die meidendingen zegt ze. Hihi ja duh Plus daarbij is het nog wat eng om het te vragen, komt goed van mijn oudste word ik soms gek vh gezeur elke dag
als ze lekker samen spelen, vooral buiten tijdens de pauze, maken ze afspraakjes voor na de school om verder te gaan spelen. ik zou aan de juf vragen met wie mijn kindje speelt. het kan zo zijn dat het kindje dat met jouw kindje vaak speelt steeds door een ander kind gereserveerd is. dat is vaak een reden waarom weinig afspraken komen. of veel bso kinderen kunnen niet afspreken. nou als je kindje met een bso kindje speelt dan kan dat niet. ik zou wel aan de juf vragen met wie mijn kindje samen speelt. dan weet je ook gelijk meer denk ik. maar het is niks waarover je zorgen moet maken.
Dank je wel voor jullie reacties!! Hij speelt wel met een jongetje hier in de buurt, maar hoopte inderdaad dat er ook afspraken met klasgenootjes zouden komen. Maar echt heel uitzonderlijk hoeft het dus niet te zijn....pfff waar je je al niet druk over kunt maken als nieuwe moeder op het plein...
Hier ook nog niet hoor, hij zit sinds begin dit schooljaar op school en heeft een paar vriendjes waar hij altijd mee speelt in de klas, maar als ze 's-middags naar buiten komen, rennen ze allemaal snel naar hun eigen moeder/vader/opa/oma. Ik denk dat ze gewoon nog niet zo door hebben dat met elkaar mee gaan überhaupt een mogelijkheid is.
Mijn zoon heeft ook nog geen speelafspraakjes gehad. Hij gaat sinds de zomervakantie naar school. Komt vast vanzelf wel!
En daarom juist met die ouders contact maken. als je het weet zo doe ik het. Even klets praatje over het weer. Zo doe ik het. Vijf minuten eerder op schoolplein wil ook nog wel eens helpen. De eerste afspraken heb ik geregeld. Zo kwam het op gang. Ook reageer ik spontaan op speelafspraakjes als ze uit de klaskomen en ze vragen mogen we spelen dan vaak wel toestemmen. Moet wel kunnen natuurlijk. Wat mij wel opvalt is dat het veranderd is de afspraakjes maken juist omdat idd veel kinderen naar de bso gaan. Of op gehaald worden door opa/oma dat er minder contact tussen de ouders onderling is. Bij zoon heb ik dat anders ervaren. Er waren minderen kinderen nog die naar de bso gingen dus meer ouders voor de deur. Met mooi weer je kindje nog op schoolplein laten spelen vaak komen er dan ook andere kindjes mee. Plus ouders en zo leg je weer contact. Klinkt simpel maar dat is het niet. In begin met dochter ook moeten wennen omdat ik een ander voorbeeld had. In mijn beleving ging het 11 jaar geleden sneller makkelijker.
Of het andere uiterste, onze dochter werd op haar wendag al gevraagd ergens te komen spelen. SHOCK. Ik heb het even proberen af te houden, maar nu ze 2 weken dan echt op school zit is ze vandaag voor het eerst ergens gaan spelen. Als ik jou was zou ik me er echt totaal niet druk om maken. Het ene kind is daar heel makkelijk in, terwijl de andere echt een beetje de kat uit de boom kijkt.
Niet druk om maken. Zoonlief zit sinds februari op school en heeft nog maar een paar keer gespeeld. Hij heeft wel vriendjes in de klas maar inderdaad gaan er een paar naar de bso of opa en oma wanneer wij kunnen of andersom. Daarbij is hij nog snel moe van alle indrukken dus ik laat het een beetje. Dat komt echt wel allemaal.
Mwah, ik ervaar het niet als probleem hoor. Zolang hij er zelf niet mee komt vind ik het prima. Ik zie het ook bij andere kindjes uit de klas nog niet echt. Komt wel als ze er zin in hebben.
Ging bij mijn zoon best wel snel eigenlijk alhoewel t voor mij niet zo hoefde. Ik ben niet van het uit huis spelen in groep 1 of 2. vind de kinderen nog te klein om bij vreemde in huis te laten gaan waar ik geen controle of zicht heb, ik vertrouw niemand wat dat betreft en zou mezelf voor me kop slaan als er wat gebeurt. Dus bij mijn KIds werd er vaak gevraagd maar zoon zei zelf al dan als ik in groep 3 zit goed. Hihi.. Ik ben ooit goed wakker geschud en heel voorzichtig daarmee.
Echt? Hebben jullie een akelige ervaring gehad? Hier speelt ze bij iedereen uit de klas als ze dat willen, ik ga dan eventueel even mee en blijf even een kwartiertje koffie drinken om de sfeer te proeven. Ik weet wel bij 1 meisje wilt ze nooit meer spelen, daar was ze zo moe en toen heeft ze per ongeluk in haar broekje geplast op de bank, het broertje zag dat en zei het hard op en nu wilt ze nooit meer bij ze spelen, maar verder kennen we allemaal elkaar in de klas.
Ja ik werk veel dus ik heb weinig contacten op school ik heb op woensdag alleen mama dag dus dat is het enige moment dat ik op school kom en dan moet ik 4 kinderen naar hun klassen brengen dus ben meestal aan t rennen van hot naar her Nee geen slechte ervaring nog per se met spelen maar ik vertrouw mensen gewoon niet, hoor teveel ellendigheid. Wel na te ervaring met een kinderopvang waar nota bene meerdere meiden / vrouwen werken en 4 ogen beleid is. als daar rottigheid plaats kan vinden dan vertrouw ik iemand in zn eigen huis al helemaal niet. Ben daar gewoon echt voorzichtig mee. En ook al ken ik iemand hoe goed "ken" je iemand. Hoort meestal dat het juist di even zijn die de rottigheid uithalen, vriend van de fam een vader of n moeder. Nehh ik hou ze lekker thuis en vermaak ze graag zelf op me vrije woensdag
Ik zou zeggen geniet er nog maar even van want als ze eenmaal de smaak te pakken hebben dan blijven ze het vragen haha.