Nog meer mama's van 'slakjes'?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door NafNaf, 23 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Zijn er hier nog meer mama's met een baby'tje van ongeveer een half jaar dat motorisch gezien alles...eh...lekker in zijn eigen tempo doet! ;)
    Ons derde kindje is bijna 6 mnd en hij doet nog...eh...nou ja...eigenlijk niks. Het is een schatje, hij eet goed en hij lacht graag. Maar qua motoriek ben ik al blij dat hij tegenwoordig langer dan 1 minuut op zijn buik kan liggen (op een voedingskussen weliswaar) zonder hysterisch te worden. Iets aanpakken kan hij alleen als je het echt goed aangeeft of als het voor zijn neus hangt en blijft hangen (bijv. aan een lijntje in de box). Iets pakken wat naast hem ligt zou hij theoretisch gezien dus wel kunnen, maar hij komt gewoon niet op het idee. Hij is dol op springen en wil dit het liefst de hele dag, maar kan dit nog niet zelf natuurlijk. Blijven zitten lukt nog van geen kanten. Rollen ook niet, zowel heen als terug niet. Uitdagen door dingen buiten bereik te leggen helpt niet, dan wordt hij alleen helemaal hysterisch na een tijdje en dat helpt het leerproces ook niet echt.
    Oftewel: hij ligt het grootste deel van de dag zo plat als een pannenkoek in de box of op het speelkleed en that's it.
    Nou is dit onze derde die zo traag is (oudste zus was echt extreem traag en middelste zus ietsje vlotter maar nog wel trager dan gemiddeld) en dat is ook helemaal goed gekomen dus ik maak me verder geen zorgen. Ik baal er alleen stiekem wel eens een beetje van. Hij kan zich ook moeilijk bezig houden zo, zelf eten is lastig als je niet rechtspunt zitten, mee op de fiets etc. kan pas veel later. Dus ik zoek een beetje herkenning, haha.

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier ook niet bepaald een snelle jelle. Fijnmotorisch vind ik hem wel goed ontwikkeld, maar kruipen deed hij met 10/11 maanden en zelfstandig lopen nu nog steeds niet, liefst nog aan twee handjes vasthouden. Hij kruipt dus nog steeds op één knie en één been vooruit/opzij. Broeken slijt ie bij de vleet. Hij is wel supersnel op deze manier, haha.
    Vriendlief en ikzelf liepen los voor ons eerste jaar, net als onze broer en zus, dus van wie 'ie het heeft :( Zelf optrekken tot staan kon hij ook "pas" met een maand op 11.
    Oja, hij zegt ook nog geen mama en papa. Wel "auto". Lekker dan ;)

3. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een redelijke trage meid. Ze kroop pas met 11,5mnd. Rollen heeft ze sporadisch gedaan maar eigenlijk bijna niet. Zelf gaan zitten wou ze niet, duurde ook heel lang. Maar in andere dingen was de wel weer snel: staan, langs dingen lopen, optrekken enz. Toch loopt ze ook nog niet los.

Ik heb het losgelaten, ze is super vrolijk en dat vind ik het belangrijkst.

4. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Hier ook een trage knul van bijna 10 maanden. Al bij de fysio omdat hij niet rolt. Hij kan het wel maar doet het gewoon niet. Hij zit nu wel zelfstandig en stevig. Fijne motoriek is wel erg goed. Ik stimuleer op de buik liggen maar niet teveel, hij wordt anders hysterisch. Het CB vindt dat hij nu echt moet rollen. Ik maak me soms zorgen en soms niet. Hij ontwikkelt zich verder goed. Spierspanning is prima. alleen een erg eigen willetje. Voordat hij 18 is zal hij vast lopen

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier een meisje van een jaar die nog niet gaat zitten dus binnenkort naar de fysio ze is motorisch helemaal niet echt snel rollen was met 7 mnd. Ze kan nu wel even blijven zitten en in de kinderstoel gaat ook prima maar thats it. Haar groei vertraagd nu ook dus ben benieuwd wat de kinderarts er volgende week van gaat zeggen (daar moest ze al heen omdat ze dysmatuur geboren os en ze haar groei dus extra in de gaten houden)

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ehh, je verwacht toch hopelijk niet dat een kindje van 6 maanden al zo goed kan zitten dat hij mee kan op de fiets he? ;)

Mijn dochter is ook niet de snelste. Rolde beide kanten op toen ze 8 maanden was, daarvoor was rollen echt niet interessant. Ging zelf zitten met 9 maanden (wel gemiddeld dacht ik), kroop op haar eerste verjaardag en trok zich een maandlater op. Op dit moment zet ze stapjes langs meubels maar meer ook niet. Komt vanzelf wel! Voor het eten hadden wij trouwens een soort wipstoelje die je iets rechter kon zetten om te eten. Misschien een idee?

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hier was mn oudste een klein slakje. Ze was eigenlijk laat met alle motorische vaardigheden en zal denk ik nooit een olympischr medaille winnaar worden ;).

Ik wilde alleen even zeggen dat het cb naar mij mening echt zwaar overdreven reageert op omrollen ;)... Ik heb drie jaar gelede hetzelfde ervaren met mij oudste. Sorry hoor, maar als je kindje zelfstandig kan gaan zitten wat boeit het dan dat het niet omrolt. Misschien is ie gewoon snel tevreden en vindt hij het wel best zo of verandert hij van positie zonder te rollen. Zeg nou zelf, hoe vaak rol jij nou eigenlijk om in het dagelijks leven...:p. Veel babys beginnen met rollen, maar lang niet allemaal. Er zijn genoeg babys die eerst andere vaardigheden onder de knie krijgen en dan rollen niet meer zo nodig hebben. Het cb is heel erg van het alles vergelijken met de standaard en als het afwijkt signaleren. Dit is in die zin handig, dat het relatief weinig inzicht tijd en skills kost om problemen te signaleren, alleen wekken ze zo vaak wel onnodige zorgen op bij ouders over onzinnige dingen.

8. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Maar Hoe moet een kind zelf gaan zitten als het niet kan rollen? Ik ben kinderfysiotherapeut en ik zeg niet dat een kind continue moet omrollen, maar ze moeten het wel kunnen om zelf naar zit te komen (via kruiphouding).
    Wij houden aan dat rollen met 9 maanden wel moet kunnen, kruipen met 1 jaar, lopen met 18 maanden.

9. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier eentje waar ik me echt tot een maand of 11 zorgen om maakte en we vanaf vier maand elke week fysio aan huis hadden. Ze is dysprematuur geboren, daar wijdde de arts het eerst aan... Ze kon niet zelfstandig zitten, niet kruipen of tijgeren, niet omrollen, gebruikte haar armen amper om te spelen, staan met hulp. Een week voor haar verjaardag ging ze opeens omrollen, tijgeren, staan, zitten in een week tijd en een week later liep ze los en rende ze zelfs al....... nu loopt ze juist weer voor met haar motoriek. Qua taal heeft ze altijd voor gelopen, vanaf 3 maand zegt ze woorden, met jaar zei ze alles wat ze kent in haar omgeving en ze praat denk al een half jaar met zinnen. Sinds twee maanden zingt ze van liedjes complete tekst en vertelt precies na aan bijv oma wat ze gedaan heeft in een verhaaltje. Ieder een eigen tempo. Er zijn hier nog steeds dingen die ze niet kan, zoals zitten en rijden op een loopauto. Terwijl ik kids van een jaar er zo mee weg zie gaan, dat kan ze gewoon niet (of misschien te ongeduldig). O ja sindskort heeft ze bedacht dat kruipen wel leuk is (ziet ze van baby neefje), dat heeft ze nog nooit gedaan haha

10. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Whahahahaha, nee, niet met 6 mnd nee. Maar de middelste kon ik met 1,5 nog steeds niet fatsoenlijk meenemen op de fiets en toen vond ik het wel knap vervelend worden. Zelfde geldt voor de kinderstoel, daar konden ze pas met ruim een jaar lekker in blijven zitten. En met uit de auto halen was het knap lastig toen ze allebei nog niet liepen: ééntje naar huis tillen en dan gilde de ander die in de auto achterbleef het uit. En dan die ander gaan halen en dan gilde degene die in huis moest wachten het uit. Dat soort dingen. Daar gaan ze natuurlijk niet dood aan en voor heel veel dingen is best iets te bedenken, zoals idd een wipper of zo. Maar af en toe vind ik het gewoon knap irritant! :D

Ik las trouwens dat iemand zich afvroeg hoe kindjes zelf zouden moeten gaan zitten zonder rollen, maar dat deed mijn dochter half via haar zij, door zich met haar arm omhoog te duwen. Beetje zoals deze oude van dagen het ook doet...:p

En fysio begin ik niet meer aan. Wat een drukte was het om dat elke keer weer ingepland te krijgen met een kindje dat onregelmatig sliep. En of ik nou denk dat het geholpen heeft? Mwah.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste ging half schuin liggen (als ze op haar rug lag) en kwam zo leunend op haar arm overeind- een push up met een zware smokkel zeg maar ;). Dit deed ze al weken voor ik haar ooit heb zien rollen. Waarschijnlijk had ze tegen die tijd allang de spierkracht om te rollen, alleen was er nog niet op gekomen dat dit ook een manier is om te gaan zitten.

12. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!

Dat is echt niet laat hoor!!!! Die van mij trekt zich nu pas op om te staan. Volgens het cb was dat ook de gemiddelde leeftijd. Het lijkt langzaam omdat veel moeders het van de daken schreeuwen als hun kind heel snel is en dan lijkt jou kind langzaam :D

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze jongste is nu een stuk ouder, maar was/is toch ook wel een 'slakje'.

Staan deed hij pas met 16 maanden, losstaan voor het eerst met 21 maanden en loslopen vlak voor zijn 2e verjaardag.

En weet je? We zijn bij de fysio geweest toen hij net liep ('moest' van het cb) en die kan niets voor hem doen omdat hij het prima doet. Alleen op zijn tempo.

14. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Ik denk dat wij heel goed zelf aanvoelen als er echt iets niet klopt. Het CB hanteert idd de gemiddelden en als ze daarvan afwijken wordt het al snel zorgelijk genoemd.
    Ik denk dat ze gewoon lekker hun eigen tempo aanhouden. Natuurlijk af en toe stimuleren kan geen kwaad, maar het moet geen moeten worden vind ik.

Ik wacht het rustig af of mijn zoontje gaat draaien. Soms doet hij het per ongeluk, heel komisch. Dus hij kan het wel.
    Maar leuk vindt hij het niet. Ach, hij ontwikkelt zich goed. Het zou alleen een hoop frustratie bij hem schelen;)

15. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hahaha ik dacht al joh :p. Maar ik kan me voorstellen dat dat echt irritant wordt als je met 1,5 nog niet normaal kan fietsen...

Weetje wat ik altijd maar denk: gemiddelden zijn er omdat er ook kinderen trager waren, niet omdat iedereen zo snel is. Alles komt vanzelf! Zo zie ik mijn dochter echt nog lang niet lopen hoor... Die vertikt het geloof ik totdat ze zeker weet dat ze het kan. Was met kruipen ook. Op haar eerste verjaardag kroop ze alsof ze nooit anders deed terwijl ze dat de dag ervoor echt niet deed :)

Mijn dochter is trouwens nog nooit door te rollen gaan zitten vanuit buikligging ofzo. Inderdaad gewoon een beetje duwend via de zij haha. Grappig om te lezen wel. Ik vind het hele fysio gebeuren ook al snel overdreven. Mij werd 2 maanden geleden nog geadviseerd naar de fysio te gaan omdat ze zich nog niet optrok tot staan. Nouja dat doet ze nu dus wel, maar ik ben niet geweest hoor.

16. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wat heerlijk, al die herkenning! :)
    Bewonderenswaardig dat de meesten van jullie er zo rustig in staan. Ik kon dat bij de eerste echt niet. En toen ze inderdaad supermegatraag was (echt nog veel langzamer dan alle verhalen die ik hier gelezen heb) en haar één jaar jongere zusje ook niet zo snel was, heb ik die ook meteen met een half jaar bij de fysio laten beginnen. What was I thinking? Maar goed, die ging net een week voor haar tweede verjaardag lopen of zo. Net binnen de grens van het normale. En met nr 3 oefen ik dus zelf wel met rollen en buikliggen en zo, maar verder laat ik het los. Behalve dan dat ik af en toe even wil lezen dat er nog meer slakjes zijn! ;) Ook omdat ik het voor hem zo sneu vind. Hij wil 'iets' maar blijkbaar is het niet rollen maar zit het hem wel behoorlijk dwars.

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Wat betreft grove motoriek was dochter ook een slakje :). Kruipen met 14-15 maanden, lopen met 22 maanden. Vooral lopen duurde voor mijn gevoel wel lang. Ze heeft wel een paar keer fysio gehad, maar dat had eigenlijk niet zoveel nut m.i.
    Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, maar lastig was het wel! Ze raakte op een gegeven moment zelf ook gefrustreerd, alle kindjes op de creche konden al lopen en renden om haar heen, en zij schoof rond op haar knieen.... Ze was in sociaal-cognitief opzicht juist voorlijk, dus je merkte heel erg dat ze mentaal helemaal alles kon en wilde maar lichamelijk het niet voor elkaar kreeg. Daar werd ze dan ook weer bozig van.
    Nu loopt ze trouwens prima, in de zomer wordt ze drie. Ze kan nog steeds niet zo ver lopen als andere kindjes, maar sinds ze, nu een maandje, steunzolen heeft gaat het steeds beter (ze is hypermobiel bij haar enkeltjes dus zakt heel erg door).
    Achja, ook met slakjes komt het wel goed! :)
    (Ze eet ook als een slak trouwens. Maar dat terzijde :D)

18. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik weet niet. Mijn zoontje kon binnen een week zijn nek al echt stevig omhoog houden. Hij is ook vrij gespierd. Rollen rug naar buik bij 3 maanden maar pas sinds 2 weken de hele tijd van rug naar buik en terug. Ik merk dat hij nu ook ineens wil gaan schuiven. En veel geluidjes maakt. Maar zitten kan hij echt nog niet. En vaak lukt het hem nog niet om soepel terug te rollen. soms heb ik het idee dat hij het zelf heel frustrerend vindt...

Overigens is zijn fijne motoriek heel goed. al vroeg kon hij heel precies dingetjes beet pakken en dat is nog steeds zo.

Tanden zijn er nog niet, eten doe hij wel als een slak. Houdt nog erg van zijn melk haha. (al gaat fruit en avondeten nu ook goed maar brood etc moet ie echt niet hebben)

Deel Deze Pagina