camera's op de werkvloer (grrr!!!)

Discussie in 'De lounge' gestart door Appelstroop, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelstroop

Appelstroop Niet meer actief

hey,

ik zit met een vraagje...
    wij hebben sinds kort 8 camera's op de werkvloer (kledingwinkel)
    in eerste instantie vonden mijn collega's en ik het helemaal niet vervelend, want wij hebben niets te verbergen en er werd gezegd dat het een preventiemateriaal is tegen diefstal.

nu werken wij sinds 10 december met camera's, en worden wij gek van onze baas! als hij aanwezig is dan zit hij contstant achter de beeldbuis waarop hij ons kan volgen. na nader onderzoek op het internet, zie ik dingen voorbij komen zoals; dat hij onze werkwijze zodanig niet mag volgen als een big brother. dat doet hij dus wel en we hebben al paar keer een aanvaring met onze baas gehad, omdat hij via de beelden ons op het matje roept zo van; je hebt die klant geen gedag gezegd, je hangt te veel bij de kassa, je staat langer als 10 minuten stil en er is nog meer te doen.

hij schijnt ook thuis een systeem te hebben dat hij ons ook thuis kan volgen (wat ik helemaal achterbaks vind)

kan iemand mij helpen, om te vertellen wat de rechten zijn wat betreft de werknemers?

b.t.w. ik vind de camera's op zich geen probleem, maar als ze voor deze doeleinde worden gebruikt heb ik liever dat als de baas mij ergens over wilt aanspreken dat hij dat gewoon via de werkvloer doet. en niet via de camerabeelden.

2. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Ik heb altijd gehoord dat de camera's niet mogen gebruikt worden om het personeel te controleren , uiteraard wel als er gestolen is ofzo .. als bewijsmatriaal.

Ik weet het natuurlijk niet 100% zeker, maar volgens mij mag hij de privacywet niet negeren
    De camera's moeten ook zodanig gericht zijn dat hij de kassa en de uitgangen moet kunnen volgen.

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    dit mag dus echt niet. wij hebben sinds kort ook camera's op het werk en in een protocol is vastgelegd waarom ze wel of niet mogen kijken.

bijv. ivm diefstal of een overval mogen ze kijken, maar ze mogen ons niet aanspreken als we bijv 5 minuten langer pauze houden. Dit hoort vastgelegd te zijn.

heeft een van jullie geen rechtsbijstand waar je na kan gaan wat jullie kunnen ondernemen hiertegen? want wat je baas doet mag in geen geval. dit is nl in strijd met de privacy wetgeving!

4. Appelstroop

ik zelf heb geen rechtsbijstand, misschien één van mijn collega's wel, dat zou ik nog even moeten navragen.
    wij hebben wel al een aantal keer tegen mij baas gezegd, dat hij ons niet hoeft te volgen via de camera's, maar dan loopt hij lachend weg (grrr) dus ben zoveel mogelijk informatie aan het opvragen, en zorgen dat alles zwart op wit staat, zodat we iets concreets onder zijn neus kunnen schuiven.

5. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Op mijn werk hebben we heel veel camera's. En die mogen alleen voor de veiligheid gebruikt worden en absoluut niet om mij te controleren over hoe ik werk. Maar in theorie gebeurt dat natuurlijk wel eens. En dan is moeilijk hard te maken of dat via camera's gezien is of van horen zeggen of zelf gezien. Maar in een werkbeoordeling mag een observatie via camera's het niet gebruikt worden. Maar je staat officieel wel in je recht. Alleen als hij zegt dat hij ze tegen diefstal heeft.... Tja, een rechtzaak ga je er denk ik niet tegen winnen.

6. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Kan me voorstellen dat je dat naar vind, zo te horen maakt je baas er wel misbruik van.
    Welke baas gaat er nu de hele tijd voor dat ding zitten dan?
    Ik zou de FNV bond eens bellen, om te vragen wat je rechten en plichten zijn.
    Ik werk in een supermarkt, en daar hangen ook overal camera's, maar als er echt wat gebeurd, of er wordt iemand verdacht, gaan ze diegene bekijken, maar anders niet, ik denk er eigenlijk niet eens bij na....

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

voor alles in werking gesteld woord.

Misschien met je collega.s een afspraak maken met je baas en jullie met z.n alle vertellen dat jullie je er niet prettig door voelen, Met meerdere sta je natuurlijjk sterker, En stel voor om een soort van regels met je baas af te spreken en leg hem uit hoe jullie je voelen.

Het kan natuurlijk zijn het is net nieuwe hij vind het reuze interesant en is even er helemaal vol van. zo als met vele dingen vaak word dat in de loop van de tijd minder.l

En als dat dan niet helpt idd eens via een rechtsbijstand ect dingen na vragen. Wel op papier zetten wat er besproken is met je baas een soort vergadering beleggen met je baas dus notuleren eventuweel op camera haha.;)

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zou gewoon gelijk kijken met je collega's naar je rechten, praten heeft in deze toch geen zin als je werkgever jullie gewoon uitlacht.
    Wat hij doet mag wettelijk niet, zoals hier al een paar zeiden, ivm de privacywet. Dus gewoon even uitzoeken hoe of wat en idd miss even de vakbond inschakelen ofzo?

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    dat wordt een lekker sfeertje po de werkvloer.
    Ik zou ook het idee krijgen dat mijn werkgever mij niet vertrouwt.
    Toch vind ik het advies van pnirmal wel wijs..
    Kijk nog een keer of jullie er met je werkgever samen iut kunnen komen.
    Geef aan wat voor gevoel jullie er bij krijgen.

Is het een onderdeel van een grotere keten?
    Misschien kun je met een collega van elders overleggen hoe er bij hen met de camera's wordt omgegaan..

Eventueel kun je overwegen met de rayon manager te spreken als hij bij jullie is..

De stap naar rechtsbijstand en bond zou ik nu nog niet nemen.. Die zou ik achter de hand houden voor als het hoog gespeeld moet gaan worden!

10. Appelstroop

er zijn 5 winkels, dus geen grote keten.
    ik werk er zelf 12 1/2 jaar en mijn andere collega's werken er zelfs nog langer. dus waarom nu opeens dat gespiek met die camera's?
    we hebben onderling met de collega's als er over gepraat, dat dit gewoon niet langer kan zo, en dat we de baas op de hoogte willen brengen hoe wij ons hierdoor voelen.

11. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    bij het tankstation waar ik werkte zelfde verhaal, natuurlijk mogen die beelden gebruikt worden om terug te kijken wanneer er een diefstal is of doorrijder, maar... het kwam op den duur voor dat hij collegas aan ging spreken op bepaalde dingen die hij alleen op camera gezien kon hebben omdat hij toen niet aanwezig was en dit was niet na een diefstal oid.. bleek dat hij dus dagelijks op kantoor ook de beelden zat na te kijken van bijv de nachtdienst!
    die is mooi op t matje geroepen dat mocht dus niet, dus ook al deed hij het wel hij kon er dan niks meer van zeggen ..

12. tulip

tulip Niet meer actief

dat is zeker vervelend en het lijkt mij ook zeer zeker niet de bedoeling. Ik zou ook eerst even kijken of jullie er met zn allen uitkomen, via de rechtsbijstand sta je wel in je recht misschien, maar ik denk dat de werksfeer er dan niet beter op wordt.

Ik vind camera's sowieso vreselijk, ook ik heb niks te verbergen, maar alles kan zo verkeerd geinterpreteerd worden. Bij ons in de kinderopvang zijn ze er ook al mee bezig, als dat ingevoerd wordt is dat tevens de laatste dag die ik gewerkt heb.

Deel Deze Pagina