Hoi, Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. De laatste tijd is mijn dochter ontzettend druk. Die feedback krijg ik ook van school dat ze vaak zich niet kan focussen maar zodra ze wat anders ziet ze direct is afgeleid. De juffen hebben haar zelfs naar voren gehaald op het jassenrek om wat meer controle te hebben over haar, want jas uittrekken duurt altijd een eeuwigheid. Ze is altijd met andere dingen bezig, met kindjes aan het praten e.d. dan daadwerkelijk te doen wat er van haar wordt gevraagd, namelijk haar jas uit doen. Ze heeft ook de laatste tijd veel ongelukjes. Op school, maar ook thuis. Met als klapper dat ze gisteren express in haar broek heeft geplast. Ze was namelijk op tijd bij de WC. Uiteraard vraag ik aan haar waarom ze dat doet. Ik heb het idee dat het vaak ook is omdat ze dan met iets bezig is en "vergeet" naar de WC te gaan, totdat het bijna te laat is. Samen met de juffen letten we er wel op en sturen we haar naar de WC als we zien dat ze eigenlijk moet (ze gaat dan zitten wippen oid, je ziet echt wel aan haar dat ze moet) Maar wat ook is, is dat de juf aangaf dat ze vaak te druk is in haar hoofd. Ik denk het namelijk ook, ze vliegt van A naar B naar C om weer terug te komen bij A zeg maar. Ze kan zich niet focussen, terwijl ze dingen echt perfect kan. En het is lastig om haar te laten focussen. Ze kan thuis ook niet makkelijk iets afmaken. Tekenen gaat snel snel, met strijkkralen vind ze even leuk dan is het alweer klaar enz. enz. Ze doet veel rollenspellen (in dr eentje, compleet met verschillende stemmetjes) maar ook niet heel lang. Kortom het is moeilijk om iets te vinden waar ze zich in kan vastbijten Ze is een kind wat veel uitdaging nodig heeft. De juf heeft ook al aangegeven dat ze ziet dat mijn dochter wss verdieping nodig zal hebben in haar werk. Ze zit in groep 1 dus vooralsnog vond ik dat nog niet echt aan de orde. Maar ja ... als het haar helpt om meer te focussen dan moeten we daar wat mee. Ik zoek tips. Wat kunnen we doen om als eerste het plassen weer onder controle te krijgen. En haar te laten focussen. Want dit is niet leuk voor haarzelf.
Ik herken dit gedrag een heel klein beetje van mijn dochter als ze het te druk heeft gehad of overprikkeld is. Ik vind het dan ook juist tegenstrijdig klinken dat je zegt dat ze meer uitdaging nodig zou hebben. En hoe zien haar dagen er verder uit? Gaar ze na school naar bso, of ben je thuis? heeft ze hobby’s na school Of zijn jullie gewoon thuis? Indien mogelijk zou ik proberen om na school ontspanning te zoeken, bijvoorbeeld in de vorm van een wandeling door het bos. Op die manier kan ze haar hoofd leeg maken en kan ze zich misschien beter concentreren
Ik vind de reactie van juf wel goed klinken eigenlijk. Het kan zeker helpen als ze iets heeft om op te focussen; dl zwom ook maar een beetje op school en ik zag de rust bij haar terugkeren nadat een invaller op school inderdaad een nieuw werkje met haar heeft gedaan, waardoor ze een werkmap kreeg en meer houvast kreeg, voor haar gevoel. Als ze iets leuks.nieuws gedaan op school, maakt ze thuis ook uitgebreid mooie tekeningen. Als het een saaie dag was zit ze alleen maar wat te krassen met 10 stiften tegelijk en veel lawaai te maken.
Ze is gewoon thuis na school. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik merk dat als ze zich verveelt ze juist drukker wordt. Mentaal maar ook vocaal Vandaar dat ik denk dat ze juist iets moet hebben om juist die focus te krijgen. Ze heeft nog geen hobbies na school. Ze is vier. Ze wil graag paardrijden maar daar vind ik haar te jong voor. Verder vind ze onze piano errug interessant en ik twijfel of ik haar op een muziekles moet doen. Ze vind schrijven en lezen heel interessant en dat probeer ik ook veel met haar te doen. Maar nog steeds blijft die onrust.
Mijn dochter is even oud en die zit nu een keer in de week een uurtje op turnen. Is ze lekker bezig, kan ze haar energie kwijt. Ze kijkt hier echt naar uit! Misschien naar zo’n sport kijken? Zwemles doen we pas volgend jaar als ze wat ouder is.
Wat je doet klinkt goed, misschien mist ze wat extra sturctuur en een moeilijkheid. Spor5 zou misschien ook helpen, onze uk is bijna 4 en zit al een half jaar op judo. Het is ook een kind wat drukker is wanneer hij zich verveelt en niet de rust kan vinden bij bezoek. (Teveel prikkels) daar in tegen kan hij wel heel lang tekenen ,knutselen en boekjes lezen, de rest is vaak kort of je moet het samen doen. Ook hij loopt voor in zijn ontwikkeling en zijn volgens nu waar zijn interesse ligt. Die ligt nu bij letters en schrijven van woorden en het samen lezen van boekjes.
Dochter is bijna 4 over 3 maanden. Ook heel erg druk als ze zich verveelt en dat gebeurd steeds vaker. Ook 6x per dag een natte onderbroek steeds kleine beetjes. Ze gaat wel op de wc of het potje. Ik lees even mee. Ik weet het ook niet meer. Wij tellen af tot school.