Scheldwoorden 2.5 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Diaantje88, 5 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Oke niet echt scheldwoorden maar wel benamingen waar ik niet blij van word..

Mijn meisjes tweeling van 2.5 gaan 1x per week naar het kdv... 3 weken geleden zei ze opeens tegen haar zus 'jij bent een sukkel!'. Gezegd dat ze dit niet mag zeggen omdat het eens stout woord is... gevraagd waar ze dit vandaan heeft en dan zegt ze de naam van de juf... tjaa in hoeverre kan je dat vertrouwen dus ik heb het even laten gaan... nu zegt ze opeens 'jij bent een stomkop!'.. ook dit zegt ze de dag na het kdv... ik heb dus een sterk vermoeden dat ze dit leert van kindjes uit haar klas...

Tuurlijk weet ze niet wat de inhoud is van het woord en nadat ik haar 3x heb gewaarschuwd dat het een stout woord is en ze dit niet mag zeggen heb ik haar in de hoek gezet...

Waar ik een beetje moeite mee heb is als er kindjes dit tegen haar zeggen en dat word goedgekeurd en zij krijgt telkens straf vind ik dat ook zo lullig... ik ga het zowieso donderdag aankaarten op het kdv... ik zou niet weten waar ze het anders vandaan moet hebbem ze komen verder nergens... maar nu mijn vraag hoe ga ik om met haar? Moet ik haar blijven straffen of moet ik het negeren.. ik wil niet dat ze straks met nog ergere woorden thuiskomt

Alvast bedankt

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat is toch geen stout woord? Gewoon niet zo aardig om te zeggen. Ik laat het daar zelf bij, straffen vind ik echt niet nodig voor zoiets.

Hopsatee vindt dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Je kunt niet vermijden dat je kind vroeg of laat wat dingetjes gaat overnemen waar je niet zo blij mee bent.
    Uitleggen dat het niet netjes is inderdaad en dat je niet wilt dat ze dat zegt.
    Maar hoe weet he nou dat het wordt 'goedgekeurd' dat andere kindjes dat tegen haar zeggen? De leidsters zeggen er misschien best wel wat van... Ik zou het gewoon rustig aankaarten dat je merkt dat je dochter bepaald taalgebruik overneemt en of het de leidsters ook opvalt, zoiets.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Echt straffen zou ik ook niet doen, maar ik vind sukkel of stomkop wel iets om mijn kind op aan te spreken..

5. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Lastig! Mijn zoon noemt ons als hij boos is wel eens ‘dommerd’, een woord waarmee hij op de één of andere manier op school in aanraking is gekomen. Ik heb hem gezegd dat als iemand hem zo noemt, hij kan zeggen: “wat je zegt, ben je zelf!” Zo komen de kinderen niet geheel ongestraft ermee weg.

6. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28

Nou ik bedoel ook niet dat het word goedgekeurd maar stel dat dat gebeurd kan ik haar natuurlijk niet straffen..en ik straf haar ook niet meteen hoor maar wel als ze het 3x heeft gezegd terwijl ik haar uitleg dat ik het niet meer wil horen ik straf haar dus eigelijk niet om het woord maar om.het niet luisteren..

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Denk dat je er op moet vertrouwen dat als ze op het kdv is, de leidsters er ook wel wat van zeggen mocht ze zo'n woord zeggen en anders kun je altijd even aangeven toch dat je graag wilt dat ze daar op letten.
    Maar ik zou er niet teveel aandacht aan geven, wordt het des te leuker van is mijn ervaring. Uitleggen dat het niet netjes is en dan laten waaien, vergeten ze het zo weer.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Niet al teveel aandacht aan geven of het omdraaien naar iets positiefs. Mijn jongste zegt sinds kort regelmatig 'stom'. 'stomme mama, stomme J (broer), stomme poes'.
    Als hij stomme mama zegt, dan kietel ik hem vaak en zeg dan:' Geen stomme mama, een kietelmama!' Of ik zeg dan dat ik het niet netjes vind, en dat hij beter lieve mama kan zeggen.
    Zeker een kietelfeestje zorgt ervoor dat hij stopt met dat 'gestom' :D

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kietelfeest zou hier juist aanleiding zijn voor herhaling :confused:

Als ik een woord hoor wat ik niet wil horen vraag ik eerst wat het woord betekend, of ze dat weten. Meestal niet. Dam vraag ik of ze na te denken over wat het betekend. Soms komt er dan iets uit, soms niet.
    Daarna leg ik ze uit wat het betekend en wat zij ervan zouden vinden als ik het tegen hen zou zeggen. Meestal snappen ze dan al dat het toch niet zo leuk is om het te zeggen. Daarna maken we de afspraak dat wij het niet meer zeggen. Blijven ze het herhalen, dan krijgen ze wel straf.

Hier ben ik al heel jong mee begonnen en ik merk dat het goed werkt. Als je niet weet wat je zegt kan je ook niet begrijpen wat er gebeurd na het zeggen ervan. Als ze de reden weten werkt het vaak beter.

Marchella vindt dit leuk.
  10. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Onze oudste begon een tijdje geleden met stomme. Alles was ineens stom. Toen hebben we afgesproken dat ze wel stoute mag zeggen, maar geen stomme. Dat werkt redelijk goed. Ik weet ook waar ze het vandaan heeft. Ze kijkt wel eens naar Casper en Emma en in de film wordt gezegd 'Casper is stom' of 'stomme ouders'.

11. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Dank jullie wel voor de reacties... ik zal proberen om haar uit te leggen dat bepaalde woorden niet lief zijn en misschien indd amdere woorden aanleren als ze iets van het hart moet.. ik hoop dat ze het snapt want ze is pas 2.5 maar goed.. anders indd gewoon negeren totdat ze wrl beseft wat ze zegt.. bedankt voor de tips

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bij ons (en op school) leren ze : alleen aardige dingen zeggen, en anders niks. Maar we lezen nu thuis sprookjes met dl, en in sprookjes stikt het van de kinderen die door hun ouders als domkop etc. betiteld worden. Dl speelt daar dus de hele dag mee nu; ik zie het momenteel iets genuanceerder :)

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    #13 ikkie97, 6 jan 2018
    Laatst bewerkt: 6 jan 2018
    Ja klopt, sommige kinderliedjes kunnen er ook wat van...
    Op een of andere manier hebben ze toch heel snel door wanneer een woord niet netjes is. Mijn oudste van 5 voelt dat nl haarfijn aan maar zij is ook wel heel taalgevoelig.
    Mijn jongste van 3 had laatst het word shit opgepikt. Hij struikelde, ging languit en toen was het heel droog "shiit. ..." haha dus toepassen kon hij ook..... bij de tweede keer toch wel vermeld dat we dat woord niet weer wilden horen. Geen straf want hij doet het niet bewust. Als de oudste in een boze bui heel bewust een raar woord (g.... of k...t) dan krijgt ze wel straf.... en een preek. Maar dat krijgt ze ook als ze de deur keihard dichtsmijt.

Rooibosje vindt dit leuk.
  14. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    Ik snap het helemaal hoor nogmaals ik straf haar niet om het woord maar om het feit dat ik haar 3x gevraagd had dat woord niet meer te zeggen.. ze heeft toen 2 minuutjes in de hoek gestaan en daarna heb ik haar nogmaals verteld dat het geen lief woord is...maar ben gewoon bang dat er steeds ergere woorden komen waarvan ze niet eens weten wat het betekend

15. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Tja dat gaat gebeuren punt. Inderdaad vragen weet Je wat het betekend? Zo niet uitleggen en zeggen dat het niet netjes is. Zeker als ze niet weet wat het betekend is het gewoon een nieuw geleerd woord net als dat je bijv een nieuw woord in een andere taal leert.

floppie888 vindt dit leuk.
  16. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Hier heeft dochter van bijna 3 ook sukkel ontdekt en gebruikt het als ze boos op iemand is. Ik zeg dan steedss dat ze het niet mag zeggen en nu sinds een paar dagen zegt ze steeds vragend: mag nie sukkel zeggen he? Vooral op de momenten dat ze het eigenlijk wil gebruiken.

Ik vind stom niet echt een stout woord, behalve als het tegen iemand gebruikt wordt. Ik ben eigenlijk blijer dat boosheid nu met woorden geuit wordt ipv krijsen en slaan etc.

Deel Deze Pagina