Stofallergie, iemand?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amom22, 19 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amom22

Amom22 Niet meer actief

wij zijn er net achter dat zoontje 16 maanden niet tegen stof kan of mijt ofzo haha :) sorry weet er echt niks van! We hadden dit vermoeden al een hele tijd! maar nu we verhuisd zijn lagen alle spullen al wat langer op een plek en danverzamelt het stof zich erg gauw. Helemaal traanogen, snotneus, kuchen, :cry: vind het heel zielig! dus beddengoed verwisseld, maar ik blijf maar stofzuigen....nu lijkt het wel als ik elke keer stofzuigd at het erger word. Maar ik las net dat een gewone stofzuiger de stof de lucht weer inblaast wat dus eigenlijk het erger maakt voor de allergie.

Iemand ervaring, tips, wat moet ik aanschaffen (stofzuiger, welke?) ? HELLUP :)

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    je hebt van die stofzuigers zonder zak, daar blijft het vuil inzitten. weet even niet welk merk. maar die blazen het de lucht niet in.

groetjes, Miranda

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb het ook en ik heb verder geen speciale stofzuiger. Ik zuig dus ook erg vaak, en inderdaad tijdens het zuigen veel niezen. Maar daarna is het weer goed.

En altijd met een stofwisser overal langs.

Maar je hebt speciale spullen ervoor inderdaad:

Ik had er vroeger erg veel last van op school en later ook wel in een kantoor waar ik werkte. Ik werd echt letterlijk ziek. Vermoeide ogen, band om het hoofd en benauwd.

Hier wat tips:

Actie tegen de snelle vermenigvuldiging van mijten!

Om de huisstofmijt zoveel mogelijk te weren is het nodig om onze woon, slaap- en reinigingsgewoonten te veranderen.

Elke allergische persoon heeft nood aan een kamer die even onderhoudsvriendelijk is als een hospitaalkamer.

* Zorg voor een maximale verlichting in huis en meer bepaald in de slaapkamer (de huisstofmijt houdt niet van licht);
    * Beperk het meubilair er tot een minimum;
    * Vast tapijt door vinyl of parket vervangen. Liefst vloerbedekking plaatsen die afwasbaar is met warm water;
    * Detergenten en koud water verdelgen de huisstofmijt niet (bevochtigers zijn uit den boze);
    * Synthetisch beddengoed gebruiken (matras, oorkussen, deken, overtrek, sprei);
    * Liefst een synthetisch matras met daarover een speciale hoes, die wel lucht en vocht doorlaat maar de huisstofmijt tegenhoudt;
    * Gedroogde bloemen, opgevuld speelgoed en zware overgordijnen zoveel mogelijk weren;
    * Al bij al liefst synthetische producten gebruiken in de slaapkamer;
    * Het beddengoed (dekens, oorkussen, overtrekken en nachtkledij) moet wekelijks worden vervangen en gewassen op 60° C;
    * Het bed een ganse dag laten openliggen en koude lucht in de slaapkamer binnenlaten;
    * Zo weinig mogelijk verwarming gebruiken (geen temperaturen van 22'C in de slaapkamer);
    * Geregeld verluchten en de hele dag zorgen voor een droge omgevingslucht, zeker in geval van dubbele beglazing. Want in dit geval blijft de binnenzijde van de ruit warm, waardoor de condensatie veeleer gaat neerslaan op het textiel van de kamer en waardoor de vochtigheidsgraad van de kamer toeneemt,
    * Vermijd de aanwezigheid van dieren (rechtstreeks) of het meedragen van haren op de kledij (onrechtstreeks), omdat de dierlijke huid een ideale voedingsbodem voor mijten vormt. Wissel niet van kledij in de slaapkamer maar in de badkamer;
    * Maak de slaapkamer geregeld schoon met water. Stofzuig iedere week beide zijden van de matras, in afwezigheid van de allergische persoon. Schud het beddengoed buiten uit. Het zijn immers de uitwerpselen van de huisstofmijt die verantwoordelijk zijn voor de overgevoeligheid van een allergisch persoon;
    * Laat uw huis op dezelfde wijze onderhouden tijdens lange afwezigheid, om te verhinderen dat de mijten zich intussen welig kunnen vermenigvuldigen;
    * Gelijkaardige maatregelen worden aanbevolen voor de andere woonruimten;
    * In 15 jaar tijd is de huisstofmijtallergie verdubbeld. Dit is waarschijnlijk te wijten aan een beter wooncomfort, isolatie, airconditioning en dubbele beglazing.
    * Mijten zijn ook aanwezig in leslokalen. Tapijten en pelsdieren (hamsters, guinese biggetjes, konijnen) horen hier niet thuis.
    * Krijtstof kan de symptomen van luchtwegenallergie verergeren. Dus beter het bord met water afwassen.

http://www.kno.nl/voorlichting/allergie.php

http://www.allergiewinkel.nl/

4. Amom22

Amom22 Niet meer actief

bedankt, ik kon nergens zo'n lijstje vinden!
    Ik heb nu een stofzuiger zonder zak, maar ik moet 3 keer per dag zuigen dus moeten zowiezo een andere, dus dacht kan ik beter maar meteen een allergievriendelijke kopen.
    Merk aan mijn zoontje dat hij erg rode ogen heeft. kan dat met stof te maken hebben?

5. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ik heb zelf huistofmijt allergie. Krijg last van mijn huid, bronchitis en sinds kort ook exceem van op mijn handen als ik veel met stoffige dingen aanraak.

Ons huis is zo'n beetje stofvrij. We hebben een stenen vloer, geen gordijnen maar rolgordijntjes, geen kleedjes en zo min mogelijk stofnesten. En een goede poets :)

Meestal werd ik heel erg verkouden, en dat betekende dat ik te lang niet onder mijn bed had gestofzuigd!

Ik zou proberen te stofzuigen als je kindje er niet bij is, want daar gaat de stof inderdaad flink van dwarrelen, en daarna goed luchten en nat afnemen met een dweil als dat kan.
    Stoffen vloerbeddekking zou ik zowiezo het huis,of in ieder geval zijn kamertje uit doen, net als de stoffen gordijnen. Laminaat of zeil kan je veel beter vochtig afnemen. Stof blijft daar ook zichtbaarop liggen, maar da's niet erg, want als je het weghaalt weet je ook dat het weg is. In vloerbedekking etc gaat dat zo lekker broeien met al die huisstofmijten.
    Ik krijg persoonlijk al jeuk als ik gordijnen en vloerbedekking zie :)

Omdat mijn meisje ook aanleg heeft voor allergieen, hebben wij een pur-flo matrasje voor haar. Dat is een matrasje van gaas om een ijzeren frame, anti-allergisch ook, want er kan geen stof in komen te zitten.

Bij een huisstofmijt allergie, ben je trouwens niet allergisch voor stof, maar voor de uitwerpselen van de huisstofmijt, een klein vies beestje dat overal voorkomt en leeft van huidschilfers in stof enzo.

Veel luchten is ook goed, want frisse lucht houden huisstofmijtjes niet van.

Google er maar eens op, denk dat er zat tips en informaie te vinden is!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Inderdaad. Als ik in bed lig te niezen, weet ik ook weer genoeg. Terwijl ik dus echt vaak zuig.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb ook huisstofmijt allergie, je kunt je kindje het beste tijdens en een half uur na het stofzuigen even in een andere ruimte doen. Na een half uur vliegt het niet meer door de lucht, dat scheelt bij mij heel erg.
    Verder heb je speciale hoezen en dekbedden enzo, maar ik neem aan dat je ha daar al wat over verteld heeft.

8. Amom22

Amom22 Niet meer actief

maar zijn die speciale hoezen ECHT nodig of gewoon 1 of 2 keer verwisselen ook goed? En als je nou het matrasje gewoon elke week stofzuigt?

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

deze werkt ERG goed: http://www.morphyrichards.nl/index.aspx ... ntId=13781

kost wel even wat tho.. maar dan heb je ook wat
    er zit een HEPA filter in wat ervoor zorgt dat alles wat je opzuigt ook daadwerkelijk in je stofzuiger zit
    en bovendien een huisdierenborstel.. die ideaal is als je honden/katten hebt want meeste mensen die allergisch zijn voor huisstofmijt zijn ook gevoeliger voor honden/katten

belangrijkste is dat je zorgt dat er een HEPA filter in je stofzuiger zit
    die zorgt dat de opgezogen huisstofmijtafscheiding in je stofzuiger blijft
    enige is.. niet je zoontje de stofbak leeg laten gooien *grin*
    maar dat lijkt me niet zo'n punt :)

bij ons thuis klaagt manlief sinds deze stofzuiger niet meer over zn huisstofmijt/kattenharen-verstopte neus.
    en ook mijn schoonpapa die normaal al rode oogjes krijgt als hij bij ons binnenkomt.. zit nu op zn gemak op de bank :)

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb ze echt nodig, ik zou het ook zeker serieus nemen hoor, die allergie.
    Ik heb ze trouwens vergoed gekregen van CZ, die hoezen.

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je een verklaring van een arts hebt dat je kind allergisch is voor o.a huisstofmijt krijg je de kosten van de speciale hoezen vergoedt.

Kwebbel

Deel Deze Pagina