kadootjes voor mamma met kanker

Discussie in 'De lounge' gestart door zilvervosje, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Oh oke sorry... Bij ons in de fam. zijn er helaas al veel met kanker geconstateerd die zieker waren vd chemo dan van de radiotherapie vandaar :)
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    1 op de 3 mensen krijgt kanker... dat aantal is ook enorm hoog helaas..
     
  3. allwoman

    allwoman VIP lid

    29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Mijn schoonmoeder heeft leukemie,daar gaat het niet zo goed mee momenteel.
    Zij mag bijv geen bloemen etc omdat ze totaal geen weerstand heeft .(ligt in het zh)
    wij geven vaak tijdschriften over tuinieren (vindt zij geweldig)en mooie kaarten..maar er zijn al leuke ideeën voorbijgekomen hier.
    Een digi fotolijstje is ook leuk.

    Sterkte!
     
  4. lentebloempje

    lentebloempje Fanatiek lid

    23 nov 2009
    1.411
    0
    0
    bejaardenverzorgende
    zuid holland
    Geen sorry hoor. Ieder reageert weer anders op behandeling.
    En inderdaat je hoort vaker dat mensen met chemo zieker zijn dan met bestralingen.
     
  5. torrach le

    torrach le Fanatiek lid

    30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    ik weet niet of het al genoemd is maar er zijn tegenwoordig medicijnen tegen de misselijkheid!!!!

    mijn moeder is in januari 2007 overleden aan kanker.. wat haar opbeurde was het zien van de kleinkinderen! mijn moeder woonde 10 min. lopen bij mij vandaan dus ik liep iedere dag naar haar toe...

    tegen de kaalheid heeft zij toen gezocht en kwam uit bij een site die speciaal ontworpen mutsjes maakt Modieuze mutsen en sjaals bij chemotherapie en haarverlies - powered by 123webshop.nl
    ook heeft zij heel veel met bandana's opgelopen..

    op dit moment heeft mijn schoonmoeder longkanker en net klaar met een reeks chemo.. wat haar erg opbeurt is een telefoontje om te vragen hoe het gaat, 1 kopje koffie drinken, "shoppen" voor de kleine man in mn buik (prenatal en dan is de energie op)..

    ik wil jou en je familie heeeeel erg veel sterkte wensen!!!!
     
  6. BeingMommy

    BeingMommy Fanatiek lid

    19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Herkenbaar, denk dat het mooiste cadeau is om er voor haar te zijn. Dichtbij of op afstand, dat zij in ieder geval weet dat er aanhaar gedacht word en dat je er voor haar bent. Zeker op de momenten dat ze je het hardst nodig gaat hebben.

    Bij mijn moeder is 3 jaar geleden borstkanker met uitzaaiingen naar de lympfklieren in/rondom haar oksel geconstateerd. Heeft een algehele borstamputatie ondergaan, okselkliertoilet, chemotherapie, bestralingen, en ondergaat nu de hormoontherapie dmv pillen oa.

    Het is een heftige tijd geweest en nog steeds, want dingen zijn nu nog niet okee waaronder een open wond na bijna 3 jaar.

    Ik woon niet dichtbij mijn moeder, het eerste jaar van haar ziekte ben ik bij mijn ouders met de kids gaan wonen om er voor haar te zijn. Onze situatie liet dat op dat moment ook toe ivm verhuizing naar het buitenland, ik begrijp dat niet voor iedereeen weggelegd is of dat iedereen dit ook wilt.
     
  7. hamtaro

    hamtaro Actief lid

    31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,

    Hier een vriendin met kanker. Ik wilde haar ook graag steunen. Tijdens de bestralingsperiode (daarna moest ze nog een heel traject met chemo) ben ik begonnen met enveloppen met briefjes en kaartjes sturen. Toen de chemoperiode aanbrak kreeg ze elke keer voordat ze naar het ziekenhuis toe moest een verassings-envelop per post. Daarin zaten dan voor een aantal dagen (4 a 5, net lang genoeg dat het hele zieke gevoel door de chemo weer weg ging) envelopjes in. Elke dag mocht ze er dan eentje open maken. Zodat ze elke dag even het gevoel van steun kreeg en dat er iemand aan haar dacht. Hiervoor had ik hele stapels kaartjes gekocht en verzameld (gratis en gekocht). Het ene kaartje met "sterkte" of beterschap erop en de andere kaartjes weer heel vrolijk of grappig. Soms schreef ik er een boodschap of verhaaltje in. Maar schrijven is niet echt mijn ding ;) en tja ik wilde het ook een beetje luchtig houden. Daarom bedacht ik dat een "bezigheid" wel leuk was op elk kaartje. Iets om even te doen en waarmee de gedachten even op iets anders gericht konden worden. Ook heel makkelijk te maken. De ene keer plakte ik iets op een kaartje en de andere keer stopte ik het zo in een envelop.

    Dingen die ik er op plakte waren:
    -1 sudoku
    - leuke quiz geknipt uit een tijdschrift
    - leuk verhaaltje gekopieerd of geknipt uit een tijdschrift of boekje ofzo
    - leuke foto's
    - spelletjes (ik had zo'n spelletjesblok gekocht bij de witteboekenmarkt. Daar kun je steeds iets anders uit scheuren)
    - knutselwerkjes. Bijvoorbeeld 2 cirkels van karton, met een beetje wol. Daar kon ze pompoenen/poppetjes van maken.
    - wist je dat.... (en dan van die grappige feitjes, ook vaak gevonden op internet of in tijdschriften)
    - kleine cadeautjes.

    Tja zo kan ik nog wel even doorgaan. Je kan je gezin er natuurlijk ook bij betrekken, zodat zij ook wat maken/bedenken. Mocht je dit idee ook leuk vinden om te doen. Chemo start meestal om de 3 a 4 weken. Dus je hebt elke keer een week of 2 om een pakketje samen te stellen en per post te versturen naar je moeder.

    In ieder geval wil ik jou en je moeder veel sterkte toewensen de aankomende tijd!

    groetjes
    van
    Hamtaro
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    nog een tip, voor wat verder vooruit: Vivaladonnadag - www.vivaladonna.nl - dat is in mei - even kijken of het natuurlijk uitkomt op die ene dag qua behandeling etc. Maar anders is het ook wel erg leuk misschien?
    (afhankelijk wat er bij haar in de buurt zit en hoe ze zich voelt natuurlijk)
     
  9. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Jeetje meiden wat een goede tips allemaal! Wat fijn!!
     
  10. Bianca16

    Bianca16 Fanatiek lid

    29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Mijn moeder heeft sinds 14 maanden longkanker. Inmiddels heeft ze 2x4 chemo's en 25 bestralingen achter de rug en is de tumor voor de 2e keer weer terug op dezelfde plaats. Ze start morgen met chemotabletten, dat is waarschijnlijk het laatste wat ze nog kunnen betekenen voor haar.
    Ik merk dat mijn moeder juist geen behoefte heeft aan cadeautjes e.d.. Ze wilt het liefst dat we haar zo behandelen als voordat ze ziek werd. Ik heb op zich wel een goede band met mijn moeder, maar emoties kunnen we niet samen delen. Toch wil ik haar, wanneer er geen behandelmethode meer mogelijk is, het boek: Mam, vertel eens... geven.

    Maar ik zie hier al heel veel mooie cadeautjes voorbij komen. Ik wens jou en iedereen met een dierbare met deze rotziekte, heel veel sterkte toe.
     
  11. 1234

    1234 Niet meer actief

    Zijn er nog meer tips? Vanaf aanstaande maandag krijgt mijn moeder haar eerste chemo's en ik kan de komende week niet naar haar toe. Ze woont ook 3,5 uur rijden hier vandaan dus ik wip sowieso niet 'eventjes' langs. Moet er een nachtje of een weekend van maken. Ik wil haar een pakketje opsturen met wat leuke dingetjes, waar ze in het ziekenhuis eventueel ook wat aan heeft. Wat is nog leuk om er in dat pakketje bij in te stoppen? Misschien wat tijdschriften, verder ideetjes?
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    puzzelboekje
    cdtje met mooie muziek - eventueel voor thuis naderhand (iets rustgevends ofzo of gewoon wat ze leuk vind)
    iets van een 'geluks' dingetje - poppetje/steen/ ofzo.

    sterkte in elk geval :( akelig als je dan zover weg woont..
     
  13. 1234

    1234 Niet meer actief

    Athina, dankjewel voor je tips.
     
  14. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Als je moeder het leuk vind, en er energie voor heeft kan je het boek;
    mama vertel eens voor haar kopen.

    Ik wens je heel veel sterkte, geniet van haar, verwen haar met dingen die ze heel graag nog zou willen, bv een reis.
    Film haar met je kindje.
     
  15. hamtaro

    hamtaro Actief lid

    31 mrt 2009
    293
    0
    0
    - mooie foto's
    - klein verhaaltje / blogje met anekdotes over wat je gedaan en meegemaakt hebt vandaag of dit weekend. Kan je vaker doen. Is ook leuk voor je moeder om te lezen.
    -schrijfschriftje. Hier kan je een klein stukje in schrijven en je moeder kan er dan weer iets in schrijven en dan terug sturen. Dit kun je over en weer doen. Dan hebben je moeder en jij ook een mooi iets voor na deze periode om op terug te kijken. Je kan over van alles schrijven. Grappige dingen, mooie dingen, dingen die je mee maakt. Je gevoel. Dingen die je nog van vroeger weet en die je fijn vond ofzo.
    - tijdschriften
    - sudoku
    - Dingen uit tijdschrift FLOW. Hier zit altijd wel iets leuks bij om mee te sturen.
    - spelletjes uit zo'n kinder doeboekje (elke pagina staat weer wat anders op vaak, dan kun je er telkens eentje uitscheuren en op een kaartje plakken. In die boekjes staan o.a.: Doolhofje, dingen raden, tekening afmaken. Ik simpel, maar toch altijd even leuk om 2 minuten te doen.
    - grappige knutselwerkjes: bijvoorbeeld: Knutselen met een Knutselidee van Wim's Fröbel Pagina's
    (je vind vaak we van die kleine dingetjes waarmee je moeder dan net een paar minuten iets grappigs of kleins kan doen.)
    - gepersonaliseerde puzzel (bijvoorbeeld een puzzelkaart, of echte puzzel met een mooie foto of boodschap erop)
    - leuke quiz. Bijvoorbeeld uit de Libelle, de Yes, de Linda, de FLow of van internet ofzo
    - Artikel met feitjes. De "wist je dat" artikels uit leuke tijdschriften. Deze hebben ook vaak veel humor
    - leuke kleine boekjes meesturen

    Tja, ik kan zo nog wel heel veel dingen meer bedenken, maar het zou makkelijker zijn als ik zou weten wat voor persoon je moeder is... Wat zijn bijvoorbeeld haar hobby's? Of wat doet ze graag?

    Heel veel sterkte voor jou en je moeder in ieder geval de aankomende tijd!

    groetjes
    van
    Hamtaro
     
  16. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wat goed zeg zo'n doos!
     
  17. 1234

    1234 Niet meer actief

    Ik heb de kikkeropfleurdoos vandaag opgehaald voor mijn moeder maar als ik eerlijk mag zijn had ik er iets meer van verwacht. Maargoed.... je krijgt het maar en het is dus gratis, maar er zat qua cadeautjes een bidonfles, klavertjes vier zaadjes en weleda olie. Verder een paar folders. Ik heb de doos zelf aangevuld met wat dingetjes als tijdschriften, puzzelboekje, douchegel, een wekkertje, nepbloemetjes etc... dus zo is het een leuk cadeaupakketje.
     
  18. Mijn vader heeft buikvlieskanker, het is anderhalf jaar geleden begonnen met blaaskanker een tumor in zijn nier, die zijn toen allemaal verwijderd. Na ruim 10 maand was alles weer een beetje op de rit en kon hij zelfs thuis dialyse doen en nu is het terug en weten we sinds oktober dat het op zijn buikvlies zit. Er is niks meer aan te doen. Twee weken geleden is hij met chemo begonnen omdat het nu al op zijn lever zit en op zijn ruggemerg, voor mijn vader is de chemo alleen pijnstillend en tijdrekken. Veel last van misselijkheid heeft hij niet omdat hij voor de kuur medicijnen krijgt voor de misselijkheid.

    Mijn vader wil niet echt kadootjes hebben maar waar ik hem echt blij mee maak zijn zijn twee kleinzoons. Daar geniet hij echt van, dus we gaan zo vaak mogelijk langs en proberen te genieten van de tijd die er nu nog is. Al is dat heel moeilijk hoor. Het is niet makkelijk om je vader zo te zien. Zo ziek en mager :(

    Heel veel sterkte met je moeder en wees er voor haar en zeg haar hoe veel je van haar houdt.
    Alle andere meiden ook veel sterkte gewenst.
     
  19. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Wat een verschrikkelijke verraderlijke rotziekte is het toch! Het lijkt me idd verschrikkelijk om je vader of moeder zo te zien, zeker als behandeling niet meer helpt.

    Mijn moeder hoort morgen of de ziekte verder is uitgezaaid, verder dan dat wil ik eigenlijk nog niet denken. Stap voor stap, en hopelijk is ze erbij als haar kleinkind(eren?) gaan trouwen.

    Ik heb een boquina voor haar gekocht, zo'n zorgenpoppetje dat geluk brengt. Het is klein en ze kan hem onder haar kleren aan een bhbandje dragen. En een drinkfles, ze moet vel drinken met de chemo en ik heb liever niet dat ze dat uit die spaflesjes doet, daar zitten weekmakers in die kankerverwerkkend zijn. En met Pasen maken we het ontbijt voor haar, daar maakt ze zelf altijd een groot feest van maar ws heeft ze dan net haar operatie gehad.

    Ik moet zegen dat het nog niet 'echt' is, ze lijkt nog helemaal niet ziek.
     

Deel Deze Pagina