Voor het eerst voor de familie koken met kerst, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Gister overlegd dat mijn schoonouders schoonbroer en de oma van mijn vriend bij ons blijven eten met kerst. Ik ga dus koken voor 6 man. Maar ik kan voor geen meter koken:) dat is dus nog een uitdaging haha:p

Maar nu zat ik te denken, wat ik ga maken?
    Hebben jullie gerechten voor dummies?:D

En is het leuk een 3 gangen diner te doen of leuk om meerdere soorten aardappels vlees groenten etc. te maken zodat iedereen voldoende keus heeft en die op tafel te zetten? Dat laatste lijkt mij namelijk het makkelijkst.

Wie heeft tips hoe ik dit het beste kan aanpakken:)

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

voor 6 mensen is wel te doen.

ik zou kiezen wat je wil. Echt een meergangen diner, buffet idee of een "gewonere" avondmaaltijd.

buffet idee : Soep. Stokbrood, salades, wraps in rolletjes met verschillende vullingen, sate etc .

diner: Soep, hoofdgerecht met kip ofzo uit oven? , nagerecht iets gekocht ijs met wafel ofzo.

gewonere maaltijd : Rijst met bijv. Kip in ketjapsaus, zoetzure saus, sate.

3. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Dankzij de AH hoef je eigenlijk niet meer te kunnen koken ;), ze hebben rond de kerstdagen altijd heerlijke stukken vlees welke je zo in de oven zet. Ook groente, aardappels en desserts zijn straks veelal "kant en klaar" te koop. Smaak is super en je hebt er geen kook skills voor nodig ;).

En anders kan je ook altijd nog een teriyaki plaat op tafel zetten, allemaal lekkere stukjes vlees/vis en groente in bakjes. Wat salades erbij en iedereen kan zelf maken wat hij lekker vind.

Succes! :)

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    #4 Beaujuulais, 10 dec 2014
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
    voor een niet keukenprinses een uitdaging :D

ik zou voor 3 gangen gaan
    - voorgerecht kan je een soepje maken of carpaccio
    soepje kan heel simpel zijn (uit blik/zak uit de winkel) of vers
    zoiets misschien ?
    Lichtgebonden vissoep met rivierkreeftjes - Recept - Allerhande - Albert Heijn
    of een lichte champignonnen soep
    Carpaccio is eigenlijk niets anders dan vlees leuk op een bord leggen

- hoofdgerecht
    ja dat kan van alles zijn
    makkelijk is om vlees in de oven klaar te maken dat scheelt weer pannen op je fornuis
    je zou er dan voor kunnen kiezen om meerdere groentes te doen, een lekkere saus te maken en 2 soorten aardappeltjes te bereiden
    Moeilijk om hier concreet iets te noemen, ik weet niet waar jullie van houden.

nagerecht: lekker simpel iets uit de winkel, ijs ofzo of tiramisu

een lekker koffie na met wat bonbons

probeer het simpel te houden, maak dingen die je kan maken
    liever simpel maar lekker dan iets moeilijkers wat niet te eten is ;)
    en kijk ook of er dingen zijn die je van te voren al kan maken en dus alleen uit de koelkast hoeft te halen en op te warmen

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wij gaan dit jaar een buffet doen

Rollade, nog een ander stuk vlees, zelfgemaakte kipsaté, stokbrood, salades, quiche

Vorig jaar hadden we stamppotten gemaakt. Heel handig de dag ervoor de stamppotten al gemaakt, dit in een ovenschaal gedaan en de volgende dag de schalen in de oven. Hachee hadden we ook al gemaakt dus hoefden we ook alleen nog maar op te warmen net als de rookworsten.

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zou ook altijd 2 van iets maken, anders moet je al zeker weten dat iedereen alles lust.

Hier neemt iedereen zelf 2 gerechtjes mee en dat stemmen we een beetje af.

Zou het jezelf niet al te moeilijk maken. Het gaat meer om de gezelligheid dan om de hoogstaande gerechten.

Bij de LIDL hebben ze overigens heerlijke rode krielen met kerriekruiden erbij. Even voorkoken, stukjes snijden, kruiden erop en in de oven.
    Qua vlees kun je inderdaad zo'n kant en klaar ovenschotel nemen. En mss een stukje zalm ofzo.
    Toetjes kunnen ook heel makkelijk zijn, ben daar echt fan van van de LIDL. :)

Succes!

7. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik zat gisteren toevallig door de allerhande heen te bladeren en zag ook hele simpele bijgerechten erin staan.
    Voordeel van de AH is idd dat ze ook lekkere stukken vlees hebben die zo hup in de oven kunnen, als je dan de bijgerechten van groenten (waren 3 verschillende salades) daar 1 van bij pakt, en dan nog iets van warme groente, en dan aardappeltorentjes dan heb je al een feestelijk en lekker hoofdgerecht.

Voorgerecht kun je iets van pompoensoep ofzo maken (lekker en je kunt het n dag van te voren maken) of carpaccio.

Tussengerecht, een overheerlijk spoom.

nagerecht, een ijstaart ook uit de Allerhande, kun je minstens 1 dag van te voren maken.

Zo heb je een compleet menu, en de helft bereid je n dag van te voren :)

8. sam83

sam83 Actief lid

20 nov 2014
    296
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je voor safe wilt gaan zou ik het volgende doen.

Krielaardappeltjes uit de oven
    - voorgekookte kriel eerst even kort aanbakken met olijfolie, dan aardappelkruiden of zeezout/rozemarijn er over en een halfuurtje in een ovenschaal op 200 graden, tussendoor even husselen.

Groenten:
    -Sperzienbonen met spek , eerst even kort koken, bundeltjes bonen en dan spek er om heen wikkelen, dit kan dan nog 15 minuten mee in de oven.
    -wortelrondjes koken met een paar schepjes suiker en peterselie

Vlees:/vis :
    - lang leve de braadzak van maggi, je kunt hier een hele kip of poten/ drumsticks in doen.
    - zalm, kort aanbakken in de pan, dan doorgaren in de oven met alluminiumfolie er over.
    - pangafilet met cherrytomaatjes en brie uit de oven, 4 kantjes aluminium folie, hierin een half visje, 4 halve cherrytomaatjes en een stukje brie, dit dichtvouwen en de bovenkant dichtdraaien. 20 minuutjes in de oven.

zo heb je kort bereidingstijd nodig, de oven doet de rest,

toetje :
    Kleine appeltaartjes: bladerdeeg in een bakblik voor cupcakes, hierin een appelvulling met rozijn en kaneel. Het pakketje dichtvouwen, besmeren met losgeklopt ei en iets suiker er over. 20 minuten op 175 graden, kun je van te voren al maken en zo in de oven schuiven.
    -vanille of kaneelijs er bij.

Of een lekker french koffie na met bonbons.

Hoho merry christmas!!:D

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Als je echt niet kunt koken zou je ook eventueel kunnen gourmetten :p

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Heb wel echt een kerstwaardig toetje die super simpel is om te maken! Panna cotta met witte chocolade en daarboven op rode vruchtjes.

11. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Wat een goeie ideeën tips en recepten, daar kan ik wel wat mee!

Mijn schoonfamilie is erg ehm.. Boers, wat een boer niet kent vreet ie niet zeg maar. Dus daarom dacht ik aan een buffet idee en gewoon van alles 3 op tafel uit te stallen. Is dat haalbaar? En ook een leuk idee? Wil ze graag verassen haha

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.866
    113
    buffet is leuk, doe ik ook vaak. Het handige is ook dat je vaak al dingen van te voren kunt klaarmaken.

Altijd ook makkelijk en lekker, varkensmedaillons, boontjes met spek, aardappelkroketjes, sausje erbij (maak het zelf, maar uit een zakje is het nog weer iets simpeler).

13. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Ik 'kook' ook deze kerst wel maar voor 4personen maar ml en vriendin van mijn pa eten meestal voor 2 dus grote porties.

Ik maak zelf een soep (nog geen idee welke)
    als hoofdgerecht doen we vlees/vis gourmet (ik eet geen vis, pa eet geen vlees, dus nu neemt ieder wat ze zelf willen) met groentenschotel en koude patatjes en kleine broodjes. Als dessert maak ik waarschijnlijk terug een kerststronk, was vorig jaar een groot succes.

Deel Deze Pagina