En weer een topic van mij nav het gierige topic. Haha ik ben lekker op dreef. De kadotip met het bekende envelopje in bijv een trouwkaart of verjaardagsuitnodiging... Hoe denken jullie daarover? Hebben jullie dat zelf ook weleens gedaan als kadotip? Zo ja, waarom, ik snap dat je graag geld wilt ontvangen als je dat doet maar ben je echt bang dat mensen met stomme kado's aankomen als je die enveloppe er niet als kadotip in had vermeld?
Ik vind het niks. Op een verjaardagsuitnodiging snap ik het nog wel, omdat bij een verjaardag een cadeau hoort en dit kan in de vorm van geld omdat een jarige bijvoorbeeld ergens voor spaart. Op een trouwkaart vind ik het écht geen gezicht, voor mij is de bruiloft dan niet meer dan een moment om geld bij elkaar te sparen.
Ik vind het niet raar of vervelend. Bij een bruiloft oid snap ik het goed. Bij een kinderverjaardagen of je eigen verjaardag vind ik het wat minder. Wij hebben het alleen gedaan op onze bruiloft (10 jaar geleden), weet niet of ik het weer zou doen. Zag dat destijds alleen maar in de omgeving. Nooit bang voor rare cadeaus overigens, ben altijd blij als mensen de moeite willen doen.
Op een verjaardag snap ik het juist weer niet. Dan kun je toch altijd wel iéts bedenken? Voor een huwelijk snap ik het wel. Hadden wij ook. Ik had geen kadolijst omdat we alles al hadden. En zo konden we mooi grote meubels aanschaffen die we wél wilden. Dus dat hebben we gedaan
Wij hadden op onze kaart wel een envelopje staan. We waren net student af en konden geld goed gebruiken. Eigenlijk zette vrijwel iedereen dat op hun kaart. Nu zou ik dat misschien niet doen. Maar in de situatie toen dus wel. Voor verjaardagen weet ik nooit wat te vragen dus als iemand niet weet wat te geven en door blijft vragen vraag ik een bon. Heb een kast vol douchegel dus liever geld of een bon.
Hahah ja snap ik ergens ook wel. Ik ben ook een aparte hoor, ik snap sowieso niet waarom er een cadeau/geld bij een bruiloft hoort. Maar zoals ik zeg, daarin ben ik een aparte.
Wij vroegen inderdaad het envelopje/geld voor onze trouwdag, zie echt niet in wat daar raar aan is. Wij studeerden nog en wilden graag wat grote dingen kopen voor ons huis (bank, tafel etc) en zelf op ons gemak dat uitzoeken na de bruiloft. Ik had dat veel liever dan allemaal flutcadeau's van 20-50 euro bedenken, hier hadden er echt iets aan.
Voor verjaardagen vraag ik ook wel eens geld, bijv. als ik iets groots wil kopen wat meer is dan het geschatte cadeaubudget van degenen die ik uitnodig. Wederom: waarom cadeaus 'verzinnen' ipv geld vragen voor iets dat ik écht graag wil hebben/doen?
Ik vind het persoonlijk onbeleefd om mensen om geld te vragen. Dergelijke feesten vind ik niet een reden om ineens wél om geld te gaan vragen. Ook onkosten dekken vind ik geen reden, dan moet je maar geen duur feest geven. Cadeaus vind ik iets spontaans en niet omdat het "moet". Verjaardagen vieren wij sowieso niet maar onze "bruiloft" (tussen haakjes, want was een simpel etentje bij mijn schoonmoeder thuis) vierden we niet om cadeau's te krijgen. En dat kregen we ook amper dus (wat ik totaal niet erg vond). Ik las eens iets over een echtpaar die in de trouwuitnodiging had gezet 'cadeautip: geschreven favoriet recept' o.i.d en aan de hand daarvan een kookboek samengesteld. dat vind ik echt superleuk en ook nog eens origineel!
Mijn eigen mening. Bij een verjaardag snap ik het echt niet, bij een huwelijk kan ik het nog enigsinds begrijpen voor het geval je straks 100 peper en zout stellen krijgt of allemaal huishoudelijke apperaten die je al hebt. Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Het voelt een beetje als bedelen (niet beledigend naar mensen die het wel doen dat is puur een persoonlijk gevoel). Het voelt om op die manier, of met elke andere kadotip, mensen te verplichten je iets kado te doen terwijl ik mensen uitnodig om een verjaardag / trouwdag of elke andere speciale dag samen met ons te vieren. Zie het ook steeds vaker in uitnodigingen voor kinderverjaardagen en word er zelfs een beetje opstandig van en koop dan liever juist een kadotje.
Voor een bruiloft vind ik het niet raar. Maar ik vind ook dat je mensen er niet op moet aankijken om wat ze geven. Als iemand maar €5 geeft zou dat ook gewoon goed moeten zijn. Een kado is niet verplicht vind ik. Ik vind verlanglijstjes juist vreselijk. Ik ken gelukkig ook niemand die dat doet. Inmiddels geef ik bij verjaardagen gewoon geld of kleding. Dat vind ik zelf ook het beste om te krijgen. Maar ik zal nooit een verlanglijstje versturen naar mensen, ik vind alles goed bedoeld. Al heb ik een hekel aan flut speelgoed.
Ik ben daar 1x aan begonnen omdat het me handig leek (dat ik dan niet 30 apparte apjes zou krijgen of ze nog wensen heeft) maar wat een pokkenklus was dat na een uur heb ik dat opgegeven. Uiteindelijk zonder lijstje en zonder tips heeft ze super leuke kadotjes gehad (op 1 ding na, iemand die een kind van 3 echte makeup kado gaf). Als iemand een tip vroeg gaf ik aan dat een kado niet nodig was maar als ze echt iets wilde geven ze buitenspeelgoed, puzzels, boekjes en meisje meisje dingen leuk vind. Sommige dingen dubbel gehad maar die zetten we dan bij oma neer.
Ik ben laatst op een trouwfeest geweest en daar stond ook op de kaart een envelop als kadotip maar er stond wel bij waarvoor ze spaarden (bepaalde reis). Dan vind ik het wel leuk om geld te geven omdat je concreet weet wat ze ermee willen doen. Overigens vind ik sites met verlanglijstjes ook helemaal prima. Ik heb er zelf een hekel aan om troep te krijgen, hoe goed bedoeld ook. We leven al in zo’n wegwerpmaatschappij, dan besteed ik liever mn geld aan iets dat de ontvanger écht wil.
Oh ik vind het juist voor volwassenen suffer. Als ouder van kinderen zit ik dus niet te wachten op zooi waar sommigen dan mee aan komen zetten.. voor kinderen vind ik t meestal wel fijn!
Ik heb het 1x bij de verjaardag van mijn dochters gedaan (die zijn in dezelfde week jarig). Mijn kinderen spelen niet met speelgoed. In plaats van spelen slopen ze het en kijken ze er vervolgens niet meer naar om. Elk jaar kwamen we om in het speelgoed wat binnen een week weer kapot was, de verjaardagen werden altijd samen gevierd natuurlijk. Maar goed, we wilden dus absoluut geen speelgoed meer maar wel wat leuks doen voor de meiden dus we besloten om met zijn allen naar Disney Land te gaan. We vroegen geld als kado wat ze in Disney Land weer konden besteden aan mooie Disney jurken, tasjes etc. Het was echt de beste verjaardag oooooooit!! Waarschijnlijk gaan we het dit jaar weer doen.
Ik heb bij kinderverjaardagen altijd het idee dat ik met kleding vooral de ouder plezier doe ipv het kind. Die kleding krijgen ze toch wel van de ouders omdat ze dat nodig hebben en doordat ik dat geef hoeven de ouders dan minder te kopen. Ik geef veel liever speelgoed aan kleine kinderen. Bij mijn pubernichtjes is dat weer anders, die vragen zelf kleding (houden van merken en weten dat ik daar ook in thuis ben) en gaan samen met mij winkelen voor hun verjaardag.
Ik vind het als verjaardagsgast wel fijn zo hoef ik geen uren in de speelgoed winkel te twijfelen wat ik koop, weet ik zeker dat het kind iets krijgt wat het graag wil hebben en dat wat ik geef niet dubbel gegeven word waardoor ik.het weer mee terug kan nemen om weer wat nieuws te kopen.